• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Kickstart blokkeert

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
15 berichten • Pagina 1 van 1
Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 25 okt 2009 23:42

Ik heb een probleem met mijn kickstart.

Mijn kickstart blokkeert soms. Ik dacht dat dit kwam omdat mijn veer niet goed zat en het dwarsboomde. Dit is niet het geval, want ik ging vandaag de veer volledig verwijderen, en hij blijft nog steeds geblokkeerd soms. Wat gebeurd er nou;

Zodra hij blokkeert kan ik geen kant meer op, niet naar links of naar rechts, hij zit gewoon muurvast. Het wiel maakt dan ook hetzelfde geluid wanneer je vooruit rijdt als je achteruit rijdt (wat niet hoort, want als je je wiel naar achter draait hoor je een zwaarder geluid, wat op dat moment weg is) Soms lukt een beetje sjorren wel, en schiet ie weer los en kan ik weer kicken, maar vandaag lukte dat niet.

Toen probeerde ik erachter te komen wanneer die blokkeert; dat is gelukt. Hij blokkeert alleen zodra ik de kickstart naar buiten haal (die scharnier zegmaar) en dan vanaf de ontstekingscarter het kickpedaal naar rechts beweeg (klaar om te kicken) en dan achteruit rijdt. Dan komt het kickpedaal weer naar boven (naar links) en staat ie ineens vast. Dit gebeurd niet als het pedaal gewoon tegen de carter aanzit en ik achteruit rijd.

Kunnen jullie t nog volgen? :P

Ik heb daarna dus weer alles los gehaald (zodat de spie helemaal kaal is) wat mij dan opvalt, is dat als ik het achterwiel naar achter beweeg, de spier in de tegenovergestelde richting doordraait. Of is dit normaal?

Wat is hier aan de hand? Waarom blokkeert mn pedaal ineens? Naar mijn weten heb ik er niet aan zitten kloten. Ik heb alleen de hele kick eraf moeten halen toen ik mn snor op bromstand ging zetten, daarna heb ik alles weer in elkaar gezet, maar zat de veer niet goed. Verder niks.

:koning:
viewtopic.php?f=9&t=10607" onclick="window.open(this.href);return false
-Bromkop
-14/12 (ontgrenst spruit)
-Momenteel std-snel uitlaat
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

rikvg
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor rikvg » 26 okt 2009 01:20

blok open maken zul je zien dat de omega veer niet goed zit, alles weer terug doen en hij doet t weer ;)

voor als je dat niet snapt, koppeling losmaken eraf trekken.

[s]Dan kan je de rest(2 tandwielen aan 1 as, en de kickstarteras(met kettinkje enzo)) eruit halen. dan zie je op je kickstarteras een .....[/s]

Kijk even op exploded views zo uit mijn hoofd betreft het deze 2 onderdlen: 10209.043 10209.5664
Setup:
-65cc DMP snel
-Bullet chroom
-15/15 Dellorto
Mallosi v1 klep membraam.
Snorkop: maximaal afgevlakt

Snelheid: 74,3 km/u

Uiterlijk:
DMP Carbon voorkapje.
32 cm Chrome vering
Chrome achterbrug
kappen custom paint
Demper kleur frame

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 26 okt 2009 08:02

Wel apart dat dat zomaar gebeurd? Ik heb daar namelijk niks aan verandert.
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2009 09:19

Als je achteruit rijdt met je Tomos drijft het kettingwiel de secundaire as aan. Die op zijn beurt weer de primaire as en 2e versnellingskoppeling aandrijft. Zo kun je namelijk starten met het kickstartpedaal. Dit is volkomen normaal. Daarom voelt het achteruit draaien ook zwaarder dan vooruit, want vooruit draait alleen de secundaire as en de primaire as wordt onderbroken door de vrijloopkoppeling achterop het 1e versnellingstandwiel. Dus draait de koppeling niet mee.

Maar vwb die blokkering, zitten alle afstandringen wel op de juiste plaats gemonteerd? Er hoort een vrij dikke ring tussen het middentandwiel en de kickstartmof te zitten Verder check de conditie van de kickstartremveer (zoals dat ding echt heet). Kijk ook de zijdelingse speling na van de kickstartas. Als daar weinig tot geen speling in zit kan dat de boel ook al lopen wringen. Die speling kan meer of minder worden gemaakt door een ring meer of minder op de as te schuiven voordat het deksel erop gaat.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 26 okt 2009 15:06

Als je achteruit rijdt met je Tomos drijft het kettingwiel de secundaire as aan. Die op zijn beurt weer de primaire as en 2e versnellingskoppeling aandrijft. Zo kun je namelijk starten met het kickstartpedaal. Dit is volkomen normaal. Daarom voelt het achteruit draaien ook zwaarder dan vooruit, want vooruit draait alleen de secundaire as en de primaire as wordt onderbroken door de vrijloopkoppeling achterop het 1e versnellingstandwiel. Dus draait de koppeling niet mee.

Maar vwb die blokkering, zitten alle afstandringen wel op de juiste plaats gemonteerd? Er hoort een vrij dikke ring tussen het middentandwiel en de kickstartmof te zitten Verder check de conditie van de kickstartremveer (zoals dat ding echt heet). Kijk ook de zijdelingse speling na van de kickstartas. Als daar weinig tot geen speling in zit kan dat de boel ook al lopen wringen. Die speling kan meer of minder worden gemaakt door een ring meer of minder op de as te schuiven voordat het deksel erop gaat.
Die ring zit er dus niet meer tussen. Denk dat dat het dan is. De eerste keer dat ik mn kick pedaal eraf haalde, hielt ik een ringetje over die op de grond lag, geen idee waar die voor was. Daarvan dus. :oops:

De kickstartveerrem is gewoon de kickstartveer? :P Die heb ik er dus tussenuit gehaald omdat ik dacht dat deze de blokkade veroorzaakte. Ik zal das busje proberen te vinden.

Thnx!
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2009 15:30

Kickstartremveer is de omegaveer zoals die hier genoemd wordt. De kickstartveer is dat ding wat bij je pedaal zit.

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 26 okt 2009 15:52

Heb je een foto van die veer? Ik ben hem volgens mij niet tegen gekomen en heb geen idee waar die moet zitten.
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 26 okt 2009 16:05

Kijk hier maar, je moet misschien even naar beneden scrollen. Let niet op de pedalen, die zijn nu vervangen door een kickstartpedaal. De andere kant is dichtgemaakt.

Het gaat om onderdeel nummer 209 048, die zit op het busje wat je links ervan ziet. Deze valt in je carter in de opening en wijst naar voren.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 26 okt 2009 20:21

Die heb dus nooit gezien. Hij is ook niet uit mn blok gekomen.
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

Sugi
Vaste forummer
  • Citeer

Berichtdoor Sugi » 26 okt 2009 21:21

viewtopic.php?f=54&t=9051" onclick="window.open(this.href);return false;

De laatste 2 foto's van die faq laten heel mooi de rembeugel/omegaveer en de uitsparing zien waar die in moet. Als deze niet goed in de uitsparing zit kan het zijn dat je kickstarter blokkeert :)

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 26 okt 2009 21:38

Betekend dus dat het hele blok uit elkaar moet? Wel raar dat deze ineens niet goed zit. Ik heb er niks aan gedaan oid. Alleen maar aan het vliegwiel gezeten.

Hoort dit alles trouwens niet zo? Want als de kick gewoon opgevouwen zit kan ik wel achteruit rijden en daarna kicken, maar als ik hem uitvouw en een naar rechts haal (klaar om te kicken) en rij dan naar achter neemt hij het kickpedaal mee naar links en staat ie vast. MAAR, hij gaat automatisch als ik hem uitvouw naar rechts, want ik heb die veer er niet tussen zitten. Dus het kan zijn dat ik er geen last van heb gehad toen die veer er nog in zat?

Kunnen jullie dat proberen? Hou je kickstart zegmaar naar benden klaar om te kicken, en rij dan achteruit. Kijk of ie dan ook vast komt te zitten. Met een beetje gesjor komt ie weer los :P .
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 okt 2009 10:51

Als jij die remveer nog nooit hebt gezien (zit ie wel in de versnellingsbak en naar ik begrijp heb je deze nog nooit open gehad?) lijkt het mij wel logisch dat je kickstart blokkeert. Die remveer zorgt er juist voor de kickstart vrij te geven als het pedaal weer omhoog komt. Zodra je wil kicken schuift de mof weer tegen de vertanding aan van het kleine kettingwiel (in de bak) waardoor je de motor kan aantrappen.

Zonder die remveer blijft de kickstartmof tegen de vertanding aan staan en blokkert de boel. Ik denk dus dat je een gebroken exemplaar hebt.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 27 okt 2009 15:08

Dat betekend dus dat ie spontaan gesrpongen is tijdens het stilstaan? Want voordat ik de ontsteking op bromstand had gezet heb ik er geen last van gehad.

Ik heb de versnellingsbakcarter nooit open gehad.

Blokkeert jouw tomos ook niet als je hem naar rechts houdt (zegmaar zo '' / '') en dan je achterwiel naar achteren rijdt?

Ik vind het namelijk zeer vreemd al zou dat veertje ineens kapot zijn :| . Maar donderdag gaat ie naar de bromboer. Ik zal wel zeggen hoe wanneer de kickstart blokkeert, en verder zoeken ze het zelf maar uit :P .
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 27 okt 2009 15:56

.......Blokkeert jouw tomos ook niet als je hem naar rechts houdt (zegmaar zo '' / '') en dan je achterwiel naar achteren rijdt?

Ik vind het namelijk zeer vreemd al zou dat veertje ineens kapot zijn :| . .......
Nee, de mijne blokkeert niet als ik hem schuin hou. En die veer kan wel eens breken ja.

Ricker
Diehard
  • Citeer

Berichtdoor Ricker » 31 okt 2009 10:28

Problem solved. Of, naja... het was dus niet eens een probleem :').

Zodra je je wiel naar achter draait met je kickstart uitgevouwen en schuin(klaar om te kicken), komt ie terug, hij komt dan verticaal te staan. Onmogelijk dus om naar beneden te kicken, maar met je hand zal het ook niet lukken. Oplossing; verticaal kicken.

De rede dat ik hier nog nooit last van had gehad, is omdat er altijd een kickstartveer inzat die voorkomt dat je kickstart meteen schuin gaat als je hem uitvouwt.
-Bromkop
-TWV 26 - 24
-ontgrenst luchtfilter
-sproeier 54
-60kmh (tomos teller)

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
15 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Algemeen”