Pagina 1 van 2

Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 18:39
door Timo
Ik weet niet zeker, maar volgens mij is het gewoon me voortandwiel.

Die slipt soms over me ketting. ketting is goed gesmeerd, zeker niet té, en de ketting staat gewoon goed gespannen.
Ketting en tandwielen nog geen 1500km oud.
Het is vooral bij lage snelheden en dan met half gas rijden.

Groet.

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 18:41
door Sugi
Als je voortandwiel over je ketting slipt dan zou ofwel het tandwiel versleten (dus echt ZWAAR versleten) zijn ofwel de kroon waarmee die op de as zit zou uitgesleten moeten zijn (maar dan kom je nog amper vooruit).

Weet je zeker dat het niet je koppeling is die half wel, half niet aangrijpt bij lage snelheid?

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 18:45
door Timo
Ja dat zou inderdaad ook kunnen, ik zeg al ik weet niet of het me voortandwiel is of iets anders.

De tandwielen en ketting zijn iig nog geen 1500 km oud dus daar kan het zeker niet aan liggen. En ik had het met me oude setje ook al.

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 19:55
door Ricker
Wat voor geluid hoor je, of wat gebeurd er?

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 20:22
door Timo
Tja, niet echt te beschrijven. Maar hij gaat dan in een korte tijd telkens met kleine schokjes vooruit. Alsof ie telkens maar even aangrijpt. En je hoort heel hard geratel. Het geluid dus van een tandwiel dat over een ketting slipt. Daarom dacht ik dat het het tandwiel was maar dat zou ook best kunnen van niet.

En helaas kan ik het niet filmen want het gebeurt maar soms. En als het gebeurt laat ik meteen gas los, want ik weet zeker dat het niet goed is.

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 20:29
door Ricker
Hmm... Misschien is de spie waar je VTW aan zit gebogen en is ie uit balans?

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 20:33
door Timo
Het is maar af en toe. Hooguit 2x per week ofzo :P

En het is al heel lang.

En hij rijdt nog gewoon prima.

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 20:45
door Sugi
Het lijkt me toch sterk dat het je ketting/tandwiel is.
Vooral het weinig gasgeven en langzaam rijden gedeelte doet vermoeden dat het niet je ketting/tandwiel is. Als je ketting/tandwiel kapot zou zijn dan zou je ook niet harder kunnen want langzaam rijden = weinig kracht nodig en hard rijden = veel kracht nodig.

Re: Slipt over

Geplaatst: 03 nov 2009 21:02
door Timo
Presies.

Re: Slipt over

Geplaatst: 05 nov 2009 17:13
door PimW
Doet ie dat tijdens het overschakelen tussen versnellingen?

Re: Slipt over

Geplaatst: 05 nov 2009 18:26
door Timo
Nee. Als ik rond de 10 á 15 km/h rij, met half gas.

Mijn tomos schakelt rond de 25 á 30 km/h.

Re: Slipt over

Geplaatst: 07 nov 2009 15:32
door Timo
Iemand die het weet?

Re: Slipt over

Geplaatst: 11 nov 2009 19:58
door Timo
Echt niemand? :(

Re: Slipt over

Geplaatst: 11 nov 2009 22:03
door shadowranger
Je binnenhart van het kettingwiel is niet versleten?

Je vertanding waar het kettingwiel op zit is niet versleten?

Komt het misschien omdat er in de bak een vraagtekenveertje mist?

Is de rollenkooi nog wel goed?

Zitten de rollen niet ingenesteld in de kooi?

Zit de 1e koppeling goed vast en is het hart niet uitgesleten?

Is de vertanding op de kruktap waar de koppeling op komt niet versleten?

Re: Slipt over

Geplaatst: 12 nov 2009 09:19
door Timo
Damn, ik dacht dat ik het moeilijkste wel had gehad, maar alles wat je nu zegt is abracadabra voor mij :P

Kan je misschien meer uitleg geven over wat waar zit enzo?

Thanks :)

Re: Slipt over

Geplaatst: 12 nov 2009 17:09
door shadowranger
Voorste kettingwiel: Controleer de hartvertanding waarmee deze op de uitgaande as zit uit de versnellingsbak. Hetzelfde geldt voor de vertanding waar het kettingwiel op zit. Daarvoor moet je het kettingwiel losmaken.

Hart van de 1e versenllingskoppeling, hetzelfde. Check de vertandingen van de krukas en de koppeling op slijtage (lijken een soort ingefreesde spiebanen).

Vwb de rollenkoppeling. Die zit achterop de middenas (met de 2 tandwielen) waar ook het vraagtekenveertje deel van uitmaakt. De rollen kunnen inslijten (kuiltjes) waardoor de vrijloopkoppeling niet goed overschakeld. Gebroken vraagtekenveertje spreekt voor zich. Verder kun je een visuele inspectie doen naar de algehele conditie van de middenas.

Re: Slipt over

Geplaatst: 12 nov 2009 21:46
door Timo
Ik zal komend weekend me blokje eens open gooien en foto's maken. Misschien kan jij zien wat er niet hoort enzo ;)

Re: Slipt over

Geplaatst: 16 nov 2009 18:41
door Timo
Vertanding was kapot, heel zwaar versleten koppeling, vraagtekenveertje was weg, krukaskeering ging spontaan lek en de voortandwielkeering was al een tijdje lek. Ook me cilinder was al zwaar versleten dus ik heb nu besloten een compleet nieuw blokje te kopen. Deze mag dus close. Bedankt iedereen voor de reacties! :)

Re: Slipt over

Geplaatst: 16 nov 2009 19:43
door shadowranger
Ik zal komend weekend me blokje eens open gooien en foto's maken. Misschien kan jij zien wat er niet hoort enzo ;)
Geen foto's?

Re: Slipt over

Geplaatst: 16 nov 2009 21:53
door Timo
Plannen gewijzigd.

Kennis van me had nog een complete vertanding en carters liggen. Cilinder bleek nog prima. De brommer staat momenteel bij die kennis van me, dus geen foto's.

Wat er te zien was: Koppelingsegmenten 1e versnelling had geen kurk meer, 1 segment had nog een klein beetje
Vraagtekenveertje was gebroken en lag in 2 stukken
2 ringetjes (weet ff niet meer waarvoor ze waren) lagen los in de kap. Dit was waarschijnlijk het probleem.
Vertandig was ver versleten, er zit nu al een nieuwe vertanding in.
Oliekeering kapot, komt een nieuwe in.
Koppelingsveer was helemaal niet meer goed. Zat er niet helemaal goed overheen en was heel erg ver ingekort.

heb al nieuwe segmentjes en vertanding, dus morgen nog ff de rest aanschaffen en dan loopt ie als het goed is weer als een zonnetje :)