Pagina 2 van 3

Re: tips

Geplaatst: 26 nov 2009 15:02
door Tinus_070
Je zegt dat je de motor 5 min moet laten warmdraaien, vervolgens hem weer uitzetten en af laten koelen.
Dan hem weer starten en dan weg rijden terwijl hij weer koud is?
Wat heeft het voor nut om hem warm te laten lopen dan, dan rijd je alsnog met een koude start weg.
De snelheid die je rijd maakt ook niet uit, als je maar niet volgas gaat.
Je moet een beetje rijden alsof je op een crosser rijd.
Beetje gas, en los, weer beetje gas en weer los, dan ff je gashandel een meter of 5 volgas, en dan weer beetje spelen met je hendel.
Dit herhaal je gewoon tot +/- 300 km.
Daarna kan je gewoon volgas rijden, heb ik iig wel altijd gedaan en nog nooit ergens last van gehad.
Als jij 1 snelheid aan gaat houden met inrijden, of nooit een keer volgas rijd, dan krijg je een luie cillinder.

Beetje vaag verhaal, en waar slaat je powerfilter tip op?
Als jij hem onder je kapje monteerd zal er niet zo snel wat gebeuren hoor..
En je hebt ook powerfilters met een kapje eroverheen.
IPV die grote schuimfilters.
Geloof dat dat ook wel gaasfilters genoemd worden.

Verder mooie tips :wink:

Re: tips

Geplaatst: 26 nov 2009 16:35
door mathieu1994
ja weet ik ik heb de tips niet vanmezelf maar van scootparts.nl

maar als je een schuimfilter ofzo hebt zonder kapje dan is het wel handig en
dat inrijden is ook van die site dus dat zal wel goed zijn

Re: tips

Geplaatst: 26 nov 2009 16:42
door mathieu1994
Hoe weet je of je de juiste maat [hoofd]sproeier in je brommer hebt zitten?
Het is ten eerste een fabeltje om te zeggen; die of die sproeier moet in die scooter met zus of zo'n cilinder. Je hebt gewoon duizenden combinaties van onderdelen en merken. Dus een standaard antwoord is er niet!

Ga daarom als volgt te werk:
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot. De juiste kleur is donker-of koffiebruin voor gietijzeren cilinders en lichtbruin voor nikacil en croomwandcilinders. Als je dit resultaat hebt bereikt, heb je de ideale verbranding en dus het meeste vermogen! Werk altijd in kleine stapjes op- cq aflopend! Zie ook verderop de tip over het afstellen van je luchtstelschroef.

korte tip
Leg als je een grote reparatie of revisie uit gaat voeren altijd de onderdelen naast elkaar op volgorde weg. Dan kun je bij het monteren in omgekeerde volgorde werken en hoef je niet te zoeken naar de onderdelen en naar de plek waar ze moeten komen. Maak desnoods schetsjes en aantekeningen.

Remmen Tip:
Gebruik bij montage van nieuwe remblokken altijd kopervet. Doe dit op de achterkant van de remblokken en aan de pennen die de blokken borgen. Dit voorkomt vastzitten en piepende remmen. Ook bij remschoenen moet je een beetje kopervet aan de uiteinden van de veertjes doen. ps: voor als je schijfremmen heb


Uitlaat montage Tip:
Het monteren van een uitlaat lijkt simpeler dan het vaak is. Ga als volgt te werk: haal altijd de cilindertapeinden eruit. Monteer daarna de uitlaat en draai met de hand eerst die cilindertapeinden (of bouten) er weer in. Draai daarna (ook met de hand) de ophangbouten er weer in. Draai daarna met een sleutel de moeren (of bouten) van de cilinder vast. Let er hierbij op dat de uitlaat spanningsvrij opgehangen wordt. Dit is heel belangrijk om later scheuren van de uitlaat te voorkomen. Draai als je er zeker van bent dat de uitlaat goed zit de ophangbouten pas vast. (doe er een beetje vet aan om vastroesten te voorkomen)

Re: tips

Geplaatst: 27 nov 2009 00:24
door Tinus_070
Sorry hoor, maar als je dit vol gaat gooien met nutteloze tips dan wil ik je nu vragen om er mee te kappen.
Je kan beter gewoon een tip uit eigen ervaring geven.
Niet de fabeltjes die iedereen op internet kan vinden.

Beter word dit ook gewoon verwijdert ofso?

Re: tips

Geplaatst: 27 nov 2009 08:21
door Ricker
Kleine tips;

Spuit je gashandel in met WD40 (dus ertussen, waar het draaimechanisme zit) en hij gaat weer helemaal soepel.
Als je knopjes van je controle panel stroef gaan; WD40 ertussen. :koning: .

Om (chromen) roestvrij te maken; knip een dun en lang stuk doek uit een zo'n zacht stofdoekje oid. en smeer hier wat schuurmiddel (jif) op en begin te vlossen. Krijg je goed roest weg aan de binnenkant :mrgreen: .

Zelfde geldt overigens voor de uitlaat.

Re: tips

Geplaatst: 13 dec 2009 02:23
door Dr.Tomos
Tips uit eigen ervaring:

Trek een Albert Heijn tas over je zadel als het (ge)regend heeft anders krijg je een natte kont! :lol:
Dat zadel zuigt zich vol met water en als je er dan op gaat zitten......

Nog een tip:

Doe aan preventief onderhoud.
Stel een lijstje op met wanneer je welke onderdelen vervangen hebt en dan weet je ongeveer wanneer je weer iets moet vervangen voordat het er mee stopt of kapot gaat.
Ik doe dit zelf ook met kettingen en tandwielen , banden, olie, bougie, uitlaat poort ,zuiger, carb clean etc..
Alleen bij de lampen wacht ik tot ze stuk gaan maar ik heb altijd een setje lampen bij..
Zo heb ik nu een maandelijks en half jaarlijks onderhoud schema en ik heb sindsdien nooit meer hoeven lopen :)
En dat is al een hele poos ondertussen ,ik sta er eigenlijk versteld van :)
De onderdelen die je vervangt kun je dan bewaren voor als er toch iets sneuvelt of voor je cross brommer :mrgreen:

Nog tip:

Als je opgevoerd rijd is het beter om iets meer olie te gebruiken.
Ik smeer zelf met volsynthetische Castrol 2T en dan tank ik euro98 :)
Afbeelding

Het is heel makkelijk want ik gebruik hiervoor de lege bussjes van burn energy shot. :)
Voor elke twee liter benzine die ik tank kap ik er een bussje olie bij.
Ik heb altijd twee bussjes bij, en als de tank bijna leeg is gooi ik er twee liter benzine plus een bussje olie bij dan kan ik overal tanken want ze hebben hier niet overal brommix..
Werkt perfect.

Afbeelding

Tjah en verder sleutel veel dan leer je vanzelf hoe het zit. 8) En het is superleuk (vind ik dan) :)
Het is ook beter om zoveel mogelijk op voorraad te hebben....

Marco.

Re: tips

Geplaatst: 24 dec 2009 16:53
door Ricker
Heb je ook last van dat elke keer je kickstart rubber verschuift? Doe er een tie-rip tussen.
Afbeelding

Dat dikke blokje voorkomt dat de rubber van het pedaal afschuift. Sehr händig ofzo :').

Re: tips

Geplaatst: 24 dec 2009 18:21
door tomos
als je brommer niet start en hij vonkt, krijgt benzine en heeft geen valse lucht. spuit dan wat wd-40, kruip olie of remreiniger in je carburateur. dan start ie wel. heb het gister bij een vriend van me gedaan. die had er een nieuwe zuiger gedaan., alles zat goed maar starte niet. kruipolie erin en hij liep :mrgreen:

Re: tips

Geplaatst: 17 apr 2010 12:04
door Jan de Lasser
Ik rij met een zwaar kettingslot om het zadel van mijn Tos.
Helaas beschadigde daardoor de lak van mijn frame.
Mijn oplossing?
Op de gevoeligste plekken heb ik bandenplakkers geplakt.
Gewoon wat simpson lijm, ff laten drogen en de plakkers er op.
De lijm die te veel aangebracht is kun je gewoon met je vinger wegvegen.

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 11:25
door Jan de Lasser
Nog maar weer een tipje:
Als je misgrijpt op de garagezeep en toch giga vuile handen hebt kun je je handen wassen met afwasmiddel en een beetje zeeppoeder.
Schuurt wel een beetje, maar werkt vaak beter als een wat mindere garagezeep.

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 11:34
door stanneman
als je vuile handen hebt kun je ook groene zeep gebruiken gaat ook perfeckt ^O^

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 11:38
door michabooij
voor dat je gaat sleutelen wat vaseline onder je nagels smeren en na het sleutelen met een nagelborstel!
dat werkt goed tegen rouwranden!

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 18:03
door shadowranger
Trek met sleutelen van die chirurgenhandschoenen aan, dan hoef je niet veel meer schoon te maken. En als je moet boenen, Cif gebruiken.

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 22:17
door Jan de Lasser
Sorrie, ben nog van de ouwe garde :mrgreen: , je weet wel, die lui die niet bang waren hun handen vuil te maken :lol:

Re: tips

Geplaatst: 18 apr 2010 23:13
door fllex
Koffieprut werkt super tegen smeer :)

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: tips

Geplaatst: 19 apr 2010 08:39
door Jan de Lasser
Dan nu ff een andere tip.
Shiba had wat oliekeerringen nodig.
Via de bekende on-line shops zou hij voor 3 keerringen ongeveer 25 eurie's moeten betalen.Ex porto!
15 euro voor de krukas keerringen en 10 euro voor de keerring achter het tandwiel.
Bromboer hier op 't dorp vonden we geen optie.Betaal je de hoofdprijs.
Na een rondje over het lokale industrieterrein kwamen we uit bij een landbouw mechanisch bedrijf.
Je kent dat wel, traktoren en zo.
Ze moesten ze wel ff bestellen, maar de volgende ochtend had ik ze.Kosten: nog geen 9 eurie voor de drie samen!
Dat noem ik nou : kreatief inkopen

Re: tips

Geplaatst: 21 apr 2010 22:28
door Ingmar.
jah kan wel leuk zijn :wink:

maar heb je dan ook kwaliteit in je handen?

zelf gebruik ik het liefste viton keeringen namelijk die goedkope dingen heb ik het niet op :)

Re: tips

Geplaatst: 21 apr 2010 22:59
door Jan de Lasser
Ik neem aan dat die jongens hun eigen adresjes hebben voor goed spul.
Boeren eisen ook gewoon goed spul, en terecht.
Ik heb even op een keerring gekeken wat er op staat:ASA--2358--TC17--35--7--11
Ik neem dan maar ff aan dat de keerringen van het merk ASA zijn.

Re: tips

Geplaatst: 22 apr 2010 20:42
door PimW
Ben het wel een beetje eens met Ingmar:

Die keerringen passen misschien wel, maar wie zegt dat het gemaakt is voor dezelfde belasting ed? Het is namelijk voor een ander apparaat dat misschien wel minder omwentelingen maakt...

Wat goed voor de boer is, hoeft niet per se goed voor jouw te wezen.

Maar uitproberen kan nooit kwaad denk ik, misschien kun je er via het web wel achter komem hoe dat zit.

Re: tips

Geplaatst: 22 apr 2010 20:52
door Jan de Lasser
Beetje vaag verhaaltje:
Azië Oliekeerringen Co, Ltd Fabrikant met ASA merk produceert olie en alle soorten zeehonden van rubber onderdelen voor de toepassing van de auto's, motoren, landbouwmachines, trucks, bussen, aanhangwagens, de uitoefening apparatuur, enz. Markten naar Taiwan, Europa, Amerika, Azië, Afrika, Midden-Oosten enz. Verworven ISO 9001. oliekeerringen, O-ring, mechanical seals, rubber afdichting materialen, toleranties, zegel lip-helix, mallen ontwerp, ontwerper en maken, de beste o ringen, gereedschappen voor oliekeerring.

Zoals gezegd: we zullen wel zien hoe goed die dingen zijn.
Ze worden in ieder geval ook in auto's toegepast.