Pagina 1 van 1

koppelings probleem

Geplaatst: 09 feb 2010 23:34
door tomosfreak26
als ik rustig rijd dan schokt hij erg en ratelt hij erg.
het komt bij me koppeling vandaan.
is me koppeling op of versleten?
ik durf nog niet echt te kijken,want ik weet niet wat ik tegen ken komen.
hopelijk kunnen jullie mijn helpen.

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 09 feb 2010 23:43
door Ricker
Wat voor ATW heb je? (achtertandwiel)

En hoe slap is je ketting? Hoeveel speling?


Iig, toen ik nog een std snor had schokte die ook heel erg als ik langzaam reed. Hoort erbij, de koppeling grijpt net niet goed aan, af en toe wel dus krijg je schokken.

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 14:48
door Timo
Heeft weinig met je achtertandwiel te maken.

Hoe veel km/h rij je als je 'rustig' rijdt?
Het kan zijn dat je vraagtekenveertje kapot is (in 80% van de gevallen is dat wel)
Of het kan zijn dat het kurk van je eerste versnelling op is, waardoor je op de segmenten zelf rijdt.

Ik raad je aan je carterkap eraf te halen en even te kijken naar de staat van je segmenten.

Mocht dat nog in orde zijn dan zul je helaas alles eruit moeten halen om je vraagtekenveertje te vervangen.

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 19:27
door Ricker
Bij mij had het anders wel mede met het ATW te maken... Toen er 33 op zat schokte die erg op lage snelheid, vooral in 1e versnelling, nu er 28 op zit veel minder. En de ketting heeft evenveel speling.

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 19:34
door Timo
het komt bij me koppeling vandaan.
@Ricker: Zoals ik al zei, het heeft niks met zijn achtertandwiel te maken.
Lezen is moeilijk he? :)

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 20:18
door tomosfreak26
ik heb een snor.
speciaal voor @ricker ik heb een atw 28.
als ik rustig rijd rijd ik 30 a 33kmh max is 36 a 38kmh.
ken ik die carterkap er gewoon af halen zonder dat er olie gaat lekken of druipen?
want ik heb nog nooit een tomos uit elkaar gehaald maarja eens moet de eerste keer zijn.

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 20:24
door Timo
Onderop zit een schroef, die valt wel op. Draai die eruit en dan loopt alle olie eruit. Het beste kun je er een bakje ofzo onder zetten anders zit heel je stoep onder :mrgreen:
Als daar niks meer uit komt, beetje schudden met je tosje. Dan draai je de schroef terug en dan kan je de rechter carter kap eraf halen :)


Zie de FAQ voor de verdere instructies hoe je het vraagtekenveertje moet vervangen :)

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 20:33
door tomosfreak26
Onderop zit een schroef, die valt wel op. Draai die eruit en dan loopt alle olie eruit. Het beste kun je er een bakje ofzo onder zetten anders zit heel je stoep onder :mrgreen:
Als daar niks meer uit komt, beetje schudden met je tosje. Dan draai je de schroef terug en dan kan je de rechter carter kap eraf halen :)


Zie de FAQ voor de verdere instructies hoe je het vraagtekenveertje moet vervangen :)
oke maar wat voor olie komt daar uit dan?
en ken ik dat weer hergebruiken?

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 20:47
door Timo
daar komt ATF olie uit, ookwel versnellingsbakolie genoemt.
Je kan het hergebruiken maar ik zou het niet doen als ik jou was. Er kan rotzooi meekomen of weet ik veel wat. Het beste gooi je er wat nieuwe olie in, kan sowieso geen kwaad, moet je eigenlijk om de 1500 km doen ofzo. Flesje van 225ml kost 4 of 5 euro meestal. Ik gebruik altijd van Eurol. 1 flesje is dan precies genoeg. :wink:

Re: koppelings probleem

Geplaatst: 10 feb 2010 21:13
door PimW
Kijk gewoon even in de FAQ/WIKI, daar staat het stap voor stap uitgelegd.