Pagina 1 van 2

schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 20:45
door st3fan
Als mijn Tomos overschakelt, dan heb ik het idee dat hij net even overtouren maakt op het mioment dat hij naar zijn 2de versnelling gaat. Is het mogelijk om ervoor te zorgen dat hij sneller overschakelt zodat de touren niet zo erg oplopen?

Re: schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 20:49
door dubthierry
kijken of je segmenten wat versleten zijn, zijn die goed dan zou ik nieuwe koppelings veren kopen en monteren.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 20:54
door Sugi
Als je je blok toch open hebt, bekijk gelijk even of je vraagtekenveertje goed zit en wat de staat is van de rolletjes. viewtopic.php?f=54&t=3386

Re: schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 20:54
door Dr.Tomos
is het een snor of een brom, hoeveel cc en welke carburateur zit erop?
Welke tandwiel verhouding gebruik je?

als die verhoudingen niet kloppen dan kan het schakelen lang duren.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 21:07
door st3fan
Setup...

A5 cilinder (geen idee hoeveel cc, nog niet open gemaakt het blok), 15/15 carburateur, standaard snelle uitlaat, ori membraam, open luchtfilter...

Tandwielen voor 26 en achter 24

Re: schakel probleem

Geplaatst: 06 mei 2010 21:11
door Dr.Tomos
Okay dan kan je achter twee tanden groter gaan dus 26 dan schakelt hij sneller.
Je zou nog kunnen kijken of je een brom of snor cilinder hebt...
Ik schat een snor want die hebben dat probleem als het achtertandwiel te klein is.
Das normaal iets van 31-33 dus zo'n 24 is dan wat te gortig.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 07 mei 2010 19:17
door st3fan
Hoe kan ik zien of ik een snor cilinder heb of een brom cilinder?

Re: schakel probleem

Geplaatst: 07 mei 2010 19:21
door marccoef
Toen ik van 26/26 naar 26/28 ging
merkte ik duidelijk dat ik me dooie punt in het overschakkele kwijt was. duidelijk iets voor jah.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 07 mei 2010 20:06
door tomostefan
Er zit geen verschil in een brom en snor cil!
Alleen de zuiger en kop zijn anders.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 07 mei 2010 20:20
door Dr.Tomos
Dat is niet waar.
Er zit wel degelijk verschil in en je ziet het meteen aan de poorten.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 07 mei 2010 21:14
door tomostefan
Ohh nooit geweten.
In dat geval mijn excuses.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 09 mei 2010 16:13
door Pascal
En welke is nou snor en welke brom?

Re: schakel probleem

Geplaatst: 09 mei 2010 16:31
door Ricker
Dat is niet waar.
Er zit wel degelijk verschil in en je ziet het meteen aan de poorten.
Dat is volgens mij niet snor -brom , maar een oude en een nieuwe cilinder.

Ik zie je wel vaker reacties plaatsen waar je vaak de plank compleet mis slaat. De tandwielverhouding heeft hier niks te maken met dat de toeren omhoog schieten bij het overschakelen. Ook zeg je dat ie dan meteen het moet veranderen. We weten niet eens of dit probleem er ooit niet was. Als dit niet zo was, en nu ineens wel, ligt het dus helemaal niet aan de setup. Snor of brom maakt ook niet uit.

Tomos schakelt over bij een een bepaald toerental, maakt niet uit welke tandwielverhouding. Eenmaal overgeschakeld is gewoon overgeschakeld. Tenzij natuurlijk je vraagtegenveer niet goed zit, of je koppeling op is.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 09 mei 2010 18:49
door Dr.Tomos
Dat is een brom en een snor cilinder.

En de tandwielverhouding maakt wel degelijk uit.
Als zijn tomos te lang in zijn een blijft hangen en hij maakt zijn achtertandwiel een paart tanden groter dan zal hij sneller schakelen.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 09 mei 2010 18:51
door Pascal
Ik had op mijn brom tomos gewoon de linker cilinder, hoor.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 09 mei 2010 18:54
door Dr.Tomos
Ja dat kan.
Ik heb geen goede camera om binnen in die cilinders foto's te maken dan zie je het verschil echt goed.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 26 mei 2010 15:03
door st3fan
Dus het kan ook de staat van mijn koppeling zijn? En het vraagtekenveertje?

En ook vroeg ik mij af...

Op top-snelheid onstaat er af en toe een snerpend geluid. Wat kan dit betekenen?

Re: schakel probleem

Geplaatst: 26 mei 2010 18:08
door Dr.Tomos
zit er toch nog wel olie in?
als je voering versleten is dan gaat hij ook slippen als je dat bedoelt met die overtoeren.

Re: schakel probleem

Geplaatst: 26 mei 2010 22:42
door st3fan
zit er toch nog wel olie in?
als je voering versleten is dan gaat hij ook slippen als je dat bedoelt met die overtoeren.
er zit olie in. Ik heb 3km zonder olie in het blok rondgereden. Ik kocht dat blok 2dehands bij een brommerzaak en die vertelde mij eronderschroeven en rijden maar :shock: dus geen idee of daar schade door is ontstaan, of hij staat nog ff te rijk dat hij afkapt ?

Maar bij het overschakelen wordt die ff hoogtoerig en dan pakt hij hem langzaam op en trekt steeds sneller door. Maar als de voering gaar is, dan moet ik toch 2 setjes kopen?

Re: schakel probleem

Geplaatst: 26 mei 2010 22:44
door fllex
zonder olie dan zal je kurk wel naar de piep zijn