Pagina 1 van 2
Achterbrug
Geplaatst: 21 aug 2010 23:26
door roelk
Hallo ,
Ik heb laats een 65cc op me tos gemonteerd maar mijn vraag was is of mijn achterbrug het goed houd
Want als ik rij heb ik soms het gevoel of ik een lekke band heb
Maar als ik stil sta en aan me band duw of trek zit er geen beweging in en ik heb dit gevoel maar heel soms en dan voornamelijk op rechte stukken....
En is een chrome achterbrug wel degelijk sterker want de orginele is gewoon dik metaal en die chrome is voor zover ik weet zegmaar gewoon omgebogen dus hol ??
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Achterbrug
Geplaatst: 21 aug 2010 23:48
door Ricker
Hoeveel bar zit er in je band? En wat voor band heb je
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 00:39
door Fakemon
Tomos achterbrug is gewoon hardstikke sterk. En als alles gewoon recht staat en je alles in het achterwiel hebt zitten dan is het goed.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 10:34
door roelk
Gewoon hoeveel licht erin moet
Oké maar iedereen hier zegt altijd dat die achterbrug heel erg zwak is
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 10:40
door Fakemon
Die achterbruggen zijn helemaal niet zwak, voor zover ik weet heb ik nog nooit iemand meegemaakt met een gebroken Tomos achterbrug. Ze roesten als de ziekte, da's het grootste probleem. En ze zijn natuurlijk niet moeders mooiste.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 13:23
door PimW
Zijn wel zwak, het is niks meer dan twee 4mm dikke plaatjes met een buisje ertussen gelast. Die geinige vormpies zijn niet veel meer dan show.
Probeer maar eens of je er eentje los uit je frame met de hand kunt verbuigen. Ik gok van wel.
Een koker is altijd sterker dan een enkele plaat. Dus ja dat chrome spul zal sterker zijn. En minder bewegen onder het rijden.
Zorg dat je ketting de juiste spanning heeft, en controleer of de bussen in je frame nog goed zijn. Daar hebben ze vaak speling op.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 15:18
door Fakemon
Wat je wel krijgt bij de chrome bruggen is problemen met kettingspannen vaak.
En het is echt niet alsof je Tomos achterbrug spontaan begint te buigen tijdens het rijden.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 21:12
door roelk
Oké
Maar hoezo problemen met ketting spannen
Passen die ketingspanners er niet meer op ofzo ?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 21:41
door Hezz
@PimW zo'n achterbrug verbuig je niet met de hand, tenzij je hem tegen de grond gaat zeggen of iets dergelijks. Onderschat die achterbrugjes niet, zijn stijf zat.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 21:51
door Fakemon
Je krijgt met kettingspannen problemen omdat de kettingspanners er inderdaad niet zo op gaan als bij een gewone Tomos achterbrug. Hier zitten een soort van ophogingen nog in waar de kettingspanner vast tegenaan tikt. Zit bij chrome achterbruggen niet.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 21:52
door PimW
Ik weet uit ervaring dat je die achterbruggen wel kunt buigen.
Tijdens het rijden staan er behoorlijke krachten op, zeker als je brommer opgevoerd is. Dan wilt zon achterbrug wel heen en weer bewegen. Je trekt het niet zomaar krom dat is waar maar je voelt het wel zwabberen.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 21:53
door Fakemon
Maar toch is het echt niet alsof de standaard bruggen spontaan krombuigen.. Natuurlijk is zo'n chrome wel mooier en dikker, maar er rijden ook genoeg opgevoerde Tosjes rond met nog een prima rechte achterbrug.

Re: Achterbrug
Geplaatst: 22 aug 2010 22:06
door roelk
Oké maar er zijn tog 2 achterbruggen een van €40 en een van €60 maar
Hebben die allebo het probleem met de ketting spanners
En wat is verder het verschil ?
En dat zwabberen net mijn achterbrug komt dus omdat hij krom is?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 08:01
door Fakemon
Als hij zo slingert zou het kunnen. Ook zouden het de wiellagers kunnen zijn, hierdoor kan het wiel ook wel een paar millimeter heen en weer bewegen. Maar geeft toch met gemak het gevoel dat het veel meer is

.
En ja, ze hebben allemaal het 'probleem' met de kettingspanners.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 13:40
door roelk
Oké
Maar wat is nou het verschil tussen deze 2 achterbruggen
En welke kan ik het beste nemen of gewoon orgineel. ?
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 15:00
door Fakemon
Je hebt gewoon: 'Achterbrug vierkant chroom' van 40 euro.
En een BZS achterbrug van 60 euro.
Bij de BZS zitten de veren automatisch wat hoger, en het systeem hoe je je wiel erin doet is anders. Dit zie je zelf ook wel, kijk gewoon naar het einde van de achterbrug poten.
Let op: Veel zaken verkopen gewone chroom achterbruggen terwijl de advertentie BZS zegt. Soms zelfs met foto van BZS. Dat je er op voorbereid bent dat je een gewone toegestuurd kan krijgen.

Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 15:11
door drestar
wat is nou eigenlijk het echte verschil tussen deze twee chrome achterbruggen? het merk? want ze zijn allebij vierkant en chroom,behalve waar je het wiel inschuift is anders,en voor de lagere prijs vind ik de gewone mooier omdat de vering wat meer schuiner naar achteren komt te zitten.bij de BZS staan de veren teveel rechtop vind ik,
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 15:22
door Fakemon
BZS is inderdaad hogere vering, maar die is sowieso uit productie genomen meende ik.. Dus daarom vind ik het altijd een beetje raar dat zaken ze nog 'verkopen'.
En de wielophanging is anders, en de wielophanging van die van 40 euro is makkelijker.
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 15:48
door drestar
bij die goedkopere achterbrug is dezelfde wielophanging als van een originele zag ik, de BZS bieden ze idd nog aan bij sommige webshops,misschien hebben ze nog voorraad en als de laatste op zijn dan pas van de site af gehaalt worden,
Re: Achterbrug
Geplaatst: 23 aug 2010 15:53
door Fakemon
Toch heb ik hier al verhalen gelezen van webshops die de gewone chrome versie toesturen ipv BZS.
En de goedkopere achterbrug is nu eenmaal makkelijker qua wielophanging.
