Pagina 1 van 1

Niet meer starten

Geplaatst: 01 apr 2011 17:04
door MichielWolthaus
Vanochtend ging ik naar school toe toen zonder enige waarschuwing ineens mijn brommer uitviel.
En sindsdien krijg ik hem niet meer aan de praat.
Ik weet nu al wel zeker dat het elektrische circuit van de bobine tot de bougie goed is.
De benzine toevoer lijkt ook goed te zijn.
Moet ik het probleem dan zoeken in de elektrische ontsteking?
En zo ja, hoe kan ik dan uitzoeken wat er precies kapot is?

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 01 apr 2011 17:34
door shadowranger
Compressie in orde? Anders mogelijk keerring kapot. Of zuiger(veren).

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 01 apr 2011 17:54
door Alex..
bougie goed?

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 01 apr 2011 18:19
door MichielWolthaus
Compressie is nog goed, zuigerveren zijn volgens mij ook goed
En de bougie is ook goed.
Ik heb nog even met mijn vader gekeken, het licht gaat even aan als ik de kickstart gebruik.
Maar en komt maar 0,04 volt van de zwarte draad af (de draad die naar de bobine gaat)
Zoals het er dus nu uit ziet is dus of die zwarte draad kapot, of de onstekingsspoelen.
Iemand enig idee hoe ik hier iets aan kan meten? Zodat ik iets preciezer te weten kom wat er kapot is?

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 01 apr 2011 20:13
door MichielWolthaus
Na nog een beetje meten ben ik er nu achter dat de onstekingsspoel niet zijn signaal door geeft aan de zwarte draad.
Dit kan aan een paar dingen liggen
-De spoel heeft een breuk
-De zwarte draad heeft een breuk (of zit niet goed vast)
-De pick up werkt niet

Weet iemand of ik zo'n spoel / pick up los kan kopen?
Ik ben het alleen nog maar tegen gekomen met de rest van de ontsteking erbij

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 02 apr 2011 10:36
door shadowranger
Spoel kun je doormeten op breuk, hetzelfde geldt voor de zwarte draad. De pick-up unit wort lastiger aangezien dit een stukje electronica is.

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 02 apr 2011 13:19
door brombertje
Als de spoel kapot is kan je het beste een 2e hands werkende grondplaat nemen. Een originele bobine kost rond de 50 euro nieuw, maar er zijn er genoeg 2e hands te koop, als je een met 2 draden hebt. Als je een ontsteking hebt met 4 draden bij de cdi, heb je ook een pick-up naast het vliegwiel. Nieuwe cdi's met 4 draden zijn 2e hands niet zo veel voorkomend. Een pick-up kan je hetzelfde doormeten als een spoel, omdat dit in feite ook een spoel met een kern is. Een nieuwe pick-up kost nog 15 euro incl. verzenden bij scootbike.nl. (ik heb zelf een losse pick-up gekocht om wat dingen te testen)

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 02 apr 2011 18:42
door MichielWolthaus
Ik ben erachter dat de spoel kapot is, de isolatie is ook helemaal gesmolten.
Nu weet ik alleen nog niet wat te doen
Nieuwe ontsteking kopen (spoelen en grondplaat) Of een ander motorblok kopen
De kosten zullen elkaar niet veel ontlopen.
En ik ga geen 2de hands ontsteking kopen aangezien ik dat risico niet wil nemen, als er nog een blok bij zit dat vind ik het niet zo erg aan gezien ik als de ontsteking kapot is nog een motorblok over heb.

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 02 apr 2011 22:49
door brombertje
Een nieuwe ontsteking met grondplaat loopt al gauw op naar 80 euro. Een 2e hands blok is vaak goedkoper. Ik zou persoonlijk alleen de spoelen kopen. 2e hands zijn deze vaak nog gewoon goed, en niet teveel betalen. Dan kan je ook niet teveel verliezen.

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 03 apr 2011 03:12
door tomostefan
Koop gewoon nieuwe spoelen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 11 apr 2011 11:57
door MichielWolthaus
Ik heb nu nieuwe spoelen op de brommer, en de onsteking met het streepje op bromstand gezet.
Maar als ik nu een end rijd, dan zakt die langzaam in. De top is 53 km/h en als ik dan even rijd, dat zakt de top in naar 49km/h.
Moet ik de onsteking dan nog iets voorbij bromstand draaien?
Of heb ik toevallig iets over het hoofd gezien?

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 11 apr 2011 12:12
door tomostefan
Heb je niet gewoon tegenwind ofzo :')

Re: Niet meer starten

Geplaatst: 11 apr 2011 15:01
door MichielWolthaus
Dacht ik ook, maar heb net even naar mijn bougie gekeken.
Die is aan de lichte kant, dus de nieuwe onsteking zal wel zo'n verbetering zijn dat die een veel betere vonk geeft.
Dus wil die meer brandstof verbruiken.