Pagina 1 van 1

imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 19:02
door tomosfreak26
ik wilde me uitlaat onder me tomos vandaan halen om hem weer enns op te knappen.
hij zit op 3 bouten vast.
2 bij de cilinderpoort en 1 bout aan de achterkant van de uitlaat.
ik heb die ene aan de achterkant los en 1 bij de cilinderpoort.
nu zit er nog een bij me cilinderpoort maar die zit helemaal vastgerot.
ik kan de uitlaat gewoon bewegen maar die bout niet .
ik heb hem al helemaal ingespoten met wd40 maar geen resultaat.
dit is ook een imbusbout maar de binnenkant is helaas zo goed als dol gedraait.
ik heb er een waterpomptang op gezet maar ook dat leverde niks op.
weten jullie nog een oplossing ?
want ik heb geen zin om die bout af te breken.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 19:16
door Ping
Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 19:23
door tomosfreak26
dank je wel voor je snelle reactie.
alleen ben ik bang dat ik er een rvs bout in heb zitten wat sterker is als gewoon staal.
dus nu maar hopen dat het gaat lukken.
net wat je zegt aanhouder wint.
Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 19:28
door Jan de Lasser
sorrie, rvs is echt niet sterker als gewoon staal.
Eerder zwakker.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 19:57
door tomosfreak26
oh oke dan ik het door elkaar gehaald.
dat maakt het dan alleen maar makkelijker :P
sorrie, rvs is echt niet sterker als gewoon staal.
Eerder zwakker.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 16 apr 2011 20:06
door Jan de Lasser
Ik snap alleen niet dat een rvs bout vastgeroest kan zitten in een aluminium blok.
Weet je zeker dat die bout niet vast zit met locktite of met secondelijm?

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 17 apr 2011 19:48
door Ping
Uitlaat zit niet vast aan het blok Jan :mrgreen:

Als het inderdaad RVS is , ben je best wel genaaid .
RVS hoort daar gewoon niet.
RVS heeft de rot eigenschap dat het bij het loshalen 9 van 10 keer afbreekt nadat het stevig aangedraaid is.

Vandaar dat de tapeinden ook niet van RVS zijn , met name ook omdat die onder aanhaalmomenten vastgezet worden,
en RVS daar niet geschikt voor is.
Beter is staal van 8.8 of hoger.

Ik verwacht dus niet dat deze gelijmd zitten en dat je ze er niet uit krijgt zonder dat het afbreekt.
Maar ik hoop dat je nog geluk hebt .
Mocht je ze er toch uitkrijgen, vervangen voor staal en met kopervet erin draaien.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 17 apr 2011 21:42
door Jan de Lasser
je kunt wel rvs gebruiken, maar dan wel op rvs draadeindjes en dan GOED insmeren met het juiste vet.Anders vreet het meteen vast.
Ik heb genoeg met machines gemaakt van rvs gewerkt en ook al de nodige vastgevreten bouten (zelfs m12) aan gort gedraaid :evil:

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 17 apr 2011 23:07
door brombertje
Ja, aluminium en RVS reageert met elkaar, en meestal komt het erg los te zitten, of het vreet vast. Altijd verzinkte stalen bouten/moeren nemen, heb je nooit gezeik. En een uitlaat hoort gewoon met moeren vast te zitten op de draadeinden, of met M6 bouten vast, met een normale zeskant 10mm kop, geen imbus. :|
Ik slijp er altijd dikke sleuven in, als de kop niet verzonken is, en ik heb dan een ratel met verloopstukje om bitjes te gebruiken. Werkt eigenlijk altijd.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 20 apr 2011 19:35
door tomosfreak26
ik blijf hem zo wie zo elke dag effe inspuiten in de hoop dat het helpt en dan van het weekend maar effe beunen.
hopen dat het gaat lukken.
anders wordt het alsnog doorboren en opnieuw tappen.
gelukkig heb ik alle gereedschap in me schuur liggen.
ik laat het jullie nog wel effe weten.

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 20 apr 2011 19:38
door tomosfreak26
zal dit ook gaam werken als hij niet verhit wordt?
ik heb namelijk geen brander.
Als je geen slagschroevendraaier bezit.

Neem dan een verlengstuk uit je doppenset waar een zeskant aan zit die je met een ringsteeksleutel kan vastpakken.
Neem doe er een bittendop aan , doe daar danweer een torx in die 1 maat groter is dan die inbus die je dol gedraaid hebt.
Als je de bout kan verhitten , doe dit dan eerst.
Sla die torx erin totdat de vorm erin staat en hij er bijna niet uitvalt ... hij krijgt nu grip.

Pak er nu een ringsteeksleutel bij waarmee je de verlengstuk beet kan pakken en
zet er nu lichtelijk druk op ( de bout losdraaien ) terwijl je op de verlengstuk slaat .,
zodat de bout geforceerd wordt om los te komen en je de torx alleen maar dieper in de bout slaat.

S6 en niet opgeven ... de aanhouder wint

Re: imbus bout bij de cilinderpoort zit vastgeroest

Geplaatst: 20 apr 2011 20:41
door Mr. Horsepower
Gewoon met een torx proberen. Als de kop van de bout afbreekt moet je hooguit de cilinder uitboren.