Pagina 1 van 1
veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 15:40
door Nightshadow
Hallo,
Mijn snor (een quadro met kickstart) heeft nogal veel last van roet. Op de cilinderkop zit een aardige laag aangekoekt roet en ook de bougie die er nog niet heel lang in zit heeft op de rand een zwarte laag roet zitten. Ik merk dat dit de prestaties aantast (zo loopt hij na het reinigen van de bougie al weer wat beter). Ook had ik er nog wel eens last van dat de tomos tijdens het rijden verzoop(?) (1 minuut wachten, choke erop, starten en direct van choke afhalen en ik kon weer verder rijden).
Bougie is volgens mij lichtbruin (goed dus). Carburateur + luchtfilter niet lang geleden nog gereinigd. Met de deo-test merk ik dat tussen de cilinder en het spruitstuk hij iets meer toeren gaat maken, maar niet bijzonder veel meer.
Hij is als het goed is volledig standaard.
Welke model tomos heb je? Quadro met kickstart
uit welk jaar komt de tomos ? 2006
Is het een snor of een brommer? Snor
wanneer ontstond het probleem? Al sinds enige tijd
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos? Nee
Zou dit volledig aan valse lucht kunnen liggen? Of kan het ook aan de uitlaat liggen die mogelijk al een stukje dichtgeroet is (het is een snoruitlaat met extra bocht). Of iets anders...?
Alvast bedankt voor het lezen!
Groet,
Frank
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:18
door Joren
Sproeier lichtbruin?

Je BOUGIE moet koffiebruin zijn. Bij jou is hij dus zwart.
Dit duit op slechte onsteking, te veel olie of te grote sproeier.
Ga dat eerst maar checken
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:20
door Nightshadow
Sproeier lichtbruin?

Je BOUGIE moet koffiebruin zijn. Bij jou is hij dus zwart.
Dit duit op slechte onsteking, te veel olie of te grote sproeier.
Ga dat eerst maar checken
Sorry, ik schreef sproeier, maar bedoelde bougie. Alleen de rand van de bougie (+cilinderkop) is zwart.
Ook teveel olie lijkt mij sterk, ik doe
100ml olie van de brommerboer op 5l benzine..
Edit:

Deze is dus net een maand oud, kleur is goed, maar volgens mij hoort hij niet na een maand al zo'n zwarte rand te hebben. En zoals ik al aangaf, ook op de cilinderkop zit een dikke laag vastgekoekte roet/kool.
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:35
door brombertje
1 op 50 is 100ml (10cl)op 5 liter benzine. Je mengt dus veel te veel. Jij mengt 1 op 10.
Dan heb je snel alles dichtgekoold.
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:36
door Nightshadow
1 op 50 is 100ml (10cl)op 5 liter benzine. Je mengt dus veel te veel. Jij mengt 1 op 10.
Dan heb je snel alles dichtgekoold.
Sorry, ik ben er weer niet helemaal bij... Mijn excuses. 50cl

Hoe kom ik erbij. Even nagekeken, ik bedoel inderdaad 10cl!
Ik zal voortaan wel eerst even alles dubbelchecken voordat ik uit mijn hoofd dingen ga zeggen

Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:43
door brombertje
Mijn bougie zag er na 100 km ook zo uit. Die zwarte rand krijg je sowieso wel. Ook de kop van mijn oude cilinder was helemaal zwart. Met welke olie meng je? Merk/type?
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:45
door Nightshadow
Mijn bougie zag er na 100 km ook zo uit. Die zwarte rand krijg je sowieso wel. Ook de kop van mijn oude cilinder was helemaal zwart. Met welke olie meng je? Merk/type?
Valvoline SynPower Full Synthetic 2T
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 16:56
door brombertje
Dat is hele goede olie, daar hoor je niet extreem veel roet van te krijgen.

Misschien de luchtfilter of carburateur een beetje verstopt waardoor hij wat slechter loopt.
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 17:11
door Nightshadow
Dat is hele goede olie, daar hoor je niet extreem veel roet van te krijgen.

Misschien de luchtfilter of carburateur een beetje verstopt waardoor hij wat slechter loopt.
Gelukkig. Maar het hele kleine beetje valse lucht wat ik via de deo-test constateerde (tussen de carb en het spruitstuk (zit daar de membraan?), kan verder niet veel met de roet te maken hebben? Het zou wel lichtelijk merkbaar moeten zijn in de prestaties neem ik aan? *Edit: Filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=Ux-DAbnq7VQ
Want zoals ik al zei in de openingspost, luchtfilter en carb zijn een kleine 2 maanden geleden nog gereinigd.
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 17:40
door Alex..
valse lucht zal het niet zijn, 5 jaar oude onsteking allicht....geen idee of dat nog contactpunten zijn
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 17:57
door brombertje
valse lucht zal het niet zijn, 5 jaar oude onsteking allicht....geen idee of dat nog contactpunten zijn
Mijn ontsteking is 7jaar oud, en is al zonder punten. Alle euro2 modellen (na 2003) hebben sowieso geen punten meer.
En de nieuwere hebben al vrij vaak een pick-up en cdi. Daar zal het niet zo snel aan liggen. Maargoed, je weet nooit wat er aan is veranderd, vooral 2e hands.
Re: veel roet
Geplaatst: 06 mei 2011 19:20
door Nightshadow
Hmm, dus dan zou het de ontsteking kunnen zijn dat hij wat slechter loopt?
Moet zeggen dat het momenteel weer iets beter gaat (nog lang niet als vanouds) maar tot 2 maanden geleden was het echt om te huilen. Onderweg tijdens het rijden uitvallen van de snor (lijkt mij als verzuipen, meestal ging die dan even 1 seconde wat harder en vervolgens viel hij uit met hetzelfde geluid als je rijdend de kortsluit-knop indrukt (=uitschakelen)) en opschakelen (2-speed) wilde soms, vooral bij koude start zo 3-7 tot soms wel ruim 10 seconde duren.