Pagina 1 van 2
Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 18:53
door Fuhrer-Paat
Hi,
Ik ben van plan een 17.5 mm PHGB replica carb. Te kopen met een 19mm spruitstuk daarbij. Ik heb daar een paar vragen over.
- Ga ik veel verschil merken met deze carb. ten opzichte van mijn 15mm
- Komen er nog problemen bij kijken, want deze carb. is in het geheel groter dan een Sha.
- Misschien neem ik er een race membraam bij, welke moet ik dan hebben? En waar kan ik deze vinden? Want ze staan niet in de tomoshop.nl
- Hier past het standaard luchtfilter niet op, waarschijnlijk geeft deze ook te weinig lucht. Welke luchtfilter moet ik dan nemen>
- Ik heb nu sproeier 70 met standaard luchtfilter. Hoeveel maten moet ik ongeveer omhoog?
Bij voorbaat dank,
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 19:18
door 2pac
ik zeg jou een ding doe het niet!!!!!!
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 20:21
door Jan de Lasser
@ 2pac, ik zou zelf wel willen weten waarom hij dit niet zou moeten doen.
Ik ben nog een noob weetjewel?
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 20:57
door Alex..
@ 2pac, ik zou zelf wel willen weten waarom hij dit niet zou moeten doen.
Ik ben nog een noob weetjewel?
imitatie zegt het al
dingen zijn niet af te stellen, 17.5 kan wel op 50cc tomos maar neem dan gewoon dell'orto,
en je std-luchtfilter kan je gewoon uitboren dat geeft genoeg, en membraan is niet nodig maar betere (polini) geeft waarschijnlijk wel beter gasreactie

Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 21:07
door brombertje
Een te grote carb geeft ook een slechte gasreactie. Imitatie is ook minder fijn af te stellen als een originele. Ik vond mijn originele 17,5 al wat lastiger af te stellen.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 21:27
door Pascal
Maar het is het wel waard als je het lekker afgesteld krijgt!
Ik bedoel, heel veel bijzonders is brombertje's setup niet, maar hij haalt toch een beste snelheid!
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 21:38
door brombertje
Mjah, het is best een redelijke snelheid, meestal rond de 63 zonder wind, en met een beetje wind mee al gauw 65/66, soms nog hoger. Met wind mee de brug af gaat ie naar de 70. Dit zijn wel echte gps snelheden, geen tomos tellertje.
Ook het optrekken is met een leuke carb echt een stuk beter. Tegen de bruggen op en tegen de wind in trek ik ook nog door naar de 60. Ik heb nog geen scooter meegemaakt die mij eruit trok, maar dat is omdat dr echt heel weinig/geen opgevoerde hier zijn.

Een grote carb is echt de moeite waard, en met PHVA/PHBN/PHBG carbs kan je veel afstellen, zoals hoofd/stationair/choke sproeier, sproeierbuis, gasnaald type en hoogte, gasschuif type, luchtstelschroef en stationairschroef om een perfect mogelijke gasreactie te krijgen. (Ik moet zelf nog een kleinere stationair en choke sproeier erin hebben, maar dat komt later nog. Ik moet mijn uitlaat nog 100% passend maken, koppeling nakijken, veren inkorten etc.

)
Je rechterkap gaat sowieso niet meer passen met deze carbs. De ronde type kapjes die bij funtastic enzo erop zitten passen dan wel, omdat daar de carb buiten de kap zit. Ik heb nu tijdelijk mijn rechterkap ingezaagd totdat ik de nieuwe kapjes kan bestellen. (ivm geld moet dat even wachten, belastingcentjes zijn nog niet binnen.

)
Met een powerfilter moet je misschien wel omhoog met de sproeier. TaxmaxR heeft nu een 16/16 carb op een 65 cc met powerfilter en zit al op de 78. Ik heb zelf een filter gemaakt dat werkt als een powerfilter, maar een veel kleinere sproeier nodig heeft.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 21:57
door Pascal
Dat is inderdaad wel netjes. Maar mocht je ooit naar een Enschede meeting komen, zal ik je er even uit trekken!

Een grotere carburateur is echt een must bij het opvoeren. Helaas gaan ze standaard voor Tomos niet groter dan 16/16. Ik heb zelf een dellorto PHBN 17.5 LS. Dit is de handshoke versie. En bevalt mij heel erg goed. Ruim voldoende mogelijkheden om af te stellen zoals brombertje al vermeld heeft.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 22:00
door 2pac
grotere cabarateur heeft niks met snelheid te maken
met een
goed afgestelde 15mm carbarateur kun je een goede prestatie halen
Een grotere cabarateur gaat ook nadelen geven op je topsnelheid omdat hij dan in de hoge toeren minder power heeft en in de lage meer power
Dus je topsnelheid zal mischien zelf dalen
Je kan beter andere dingen veranderen zoals
-compressie verhogen (kun je sneller een vastloper krijgen)
-Spoelpoorten vergroten inlaat meer laten flowen
-uitlaat poort hogen en of breeder maken
-zuiger inkorten
Dit zal meer effect hebben dan een grotere cabarateur
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 22:04
door Pascal
2pac, ik blijf me er soms over verbazen wat voor onzin jij soms uitkramen kan.
Ik moet mezelf inhouden om hier geen discussie van te maken, maargoed.
Natuurlijk heeft je cilinder aanpassen meer nut, maar als meneer al deze vragen stelt, no offence trouwens, dan zal hij ook niet in staat zijn zijn cilinder aan te passen. Daarom is een 17.5 een goede oplossing om toch iets meer uit zijn Tomos te halen.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 22:06
door 2pac
oke wat jij wil
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 22:23
door brombertje
Dat voordeel heb ik met de A55 cilinder, ik heb maximale grootte van de spoelpoorten met origineel carter en de uitlaatpoort is al groter dan A5 cilinder. Ik heb alleen geen membraan meer maar een 15 mm spruitstuk waar een 17,5 mm carb zonder aanpassingen op past. Daarom heb ik er voor gekozen. Ik heb er ook niet eens een HD kop op, maar de originele met vloeibare pakking. Met een originele A5 cilinder is een hele grote carb niet zinvol, maar met een 65 cc zoals TS heeft wel, zonder aan de cilinder/zuiger te zitten.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 07 mei 2011 22:31
door brombertje
Dat is inderdaad wel netjes. Maar mocht je ooit naar een Enschede meeting komen, zal ik je er even uit trekken!

Een grotere carburateur is echt een must bij het opvoeren. Helaas gaan ze standaard voor Tomos niet groter dan 16/16. Ik heb zelf een dellorto PHBN 17.5 LS. Dit is de handshoke versie. En bevalt mij heel erg goed. Ruim voldoende mogelijkheden om af te stellen zoals brombertje al vermeld heeft.
Ik ben laatst al in Enschede geweest en als er een meeting komt zal ik dr ook wel heengaan.

Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 00:54
door JesseJeremy
grotere cabarateur heeft niks met snelheid te maken
met een
goed afgestelde 15mm carbarateur kun je een goede prestatie halen
Een grotere cabarateur gaat ook nadelen geven op je topsnelheid omdat hij dan in de hoge toeren minder power heeft en in de lage meer power
Dus je topsnelheid zal mischien zelf dalen
Je kan beter andere dingen veranderen zoals
-compressie verhogen (kun je sneller een vastloper krijgen)
-Spoelpoorten vergroten inlaat meer laten flowen
-uitlaat poort hogen en of breeder maken
-zuiger inkorten
Dit zal meer effect hebben dan een grotere cabarateur
onderbouw eens
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 11:53
door 2pac
2pac, ik blijf me er soms over verbazen wat voor onzin jij soms uitkramen kan.
Ik moet mezelf inhouden om hier geen discussie van te maken, maargoed.
Natuurlijk heeft je cilinder aanpassen meer nut, maar als meneer al deze vragen stelt, no offence trouwens, dan zal hij ook niet in staat zijn zijn cilinder aan te passen. Daarom is een 17.5 een goede oplossing om toch iets meer uit zijn Tomos te halen.
hij vraagt of het veel verschil zou uitmaken of hij zijn 15mm of 17.5 erop zet
Nee dat zal hooguit slechter gaan lopen
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 12:12
door brombertje
Waarom zou het slechter lopen? Mijn 17,5 doet het ook prima op mijn 50cc, en topicstarter heeft een 65cc.
het gaat niet om een 28mm carb op een 50cc.
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 15:18
door Fuhrer-Paat
Dus zo als ik het lees, moet ik het niet. Doen?
Ik ben geen meneer, ben alsnog 17;)
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 17:58
door Fuhrer-Paat
Een grotere carbdenk ik nog wel over, want ik wil geen snelheid verliezen. maar wat voor andere dingen kan ik nog doen om meer kracht of snel te winnen, mijn tandwiel verhouding is goed zo en cilinder tunen klinkt redelijk duur, dus dat is geen optie. Ik krijg bi bekort een homoet en ik moet m'nkoppeling veertjes nog inkorten. Maar wat voor opties blijven er over?niet veel toch?
Edit: sorry voor heT slecht getypte bericht, maaR de iPad werkt niet mee.
[ Post made via Mobile Device ] 
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 18:03
door 2pac
Zuiger inkorten
Koppelingsveren inkorten
technigas? of andere goede expansie uitlaat
Krukas tunen of nieuwe race krukas
Of karters uitklotteren
Re: Grotere carb + membraam
Geplaatst: 08 mei 2011 22:56
door brombertje
Homoet gaat op top sneller dan Tecnigas. Ik vind zelf het optrekken wel lekker met Tecnigas. Koppelingsveren inkorten heeft wel wat met het optrekken, je schakelt gewoon op wat hogere toeren, wat over het algemeen wat meer vermogen/koppel heeft. Als je niet aan zuiger/cilinder tuning wilt beginnen blijft er idd weinig over.