Pagina 1 van 2

nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 10 mei 2011 16:06
door Bam
Ik heb al vele jaren een Tomos en elke keer als ik een nieuwe kocht was het simpel 28 achtertandwiel brompijp en grondplaat verdraaien.
Gaan met het ding 35-40 km/u en loopt als een naaimachine.

Maar nu, ik heb een 2010 model met een pick up unit aan de buitenzijde van het vliegwiel.
Deze is dus niet te verdraaien. Maar nu heb ik alleen de uitlaat vervangen voor zo'n standaard brompijp maar hij loopt voor geen meter meer!

Heeft iemand tips om op een simpele manier weer naar de 35 te gaan?

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 10 mei 2011 16:09
door rickert1993
Zelf had ik eerst ook een tomos 2010 snorfiets. En hier kon ik wel gewoon alles op bromstand zetten. Je kunt natuurlijk ook een betere uitlaat kopen zoals Bullet. Of alle begrenzers eruit halen ( Luchtfilter en Spruitstuk)

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 10 mei 2011 16:12
door TheStealthSpy
Spruitstuk en luchfilter ontgrenzen, bromuitlaat, bromkop en achtertandwiel 26 monteren.
Dan moet je wel ongeveer 37 km/h gaan.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 10 mei 2011 16:29
door brombertje
Mag ik het typenummer van jouw CDI (waar de bougiekabel uit komt) en het vliegwiel (als dat erop staat) hebben?
Ik ben namelijk aan het uitzoeken of er echte verschillen in zitten tussen die nieuwe ontstekingen, want ik kan zelf maar 1 type vinden, bij brom en snor. Dat zou betekenen dat hij altijd op bromstand staat. Waarom hij dan zo slecht loopt (je bent niet de enige met dit probleem) weet ik tot nu toe nog niet, dus ik probeer alle verschillen uit te zoeken.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 10 mei 2011 19:19
door Bam
BB bedankt ik zal het zo snel mogelijk opzoeken.
Als ik zo naar die grondplaat keek en de pickup unit zou het mij niets verbazen als ze maar 1 type hebben.
Het rijdt ook net als mijn vespa toen zijn cdi nog begrensd was, dus mogelijk een begrenzde cdi of ander vliegwiel.

Wat betrfet die begrenzers in het spruitstuk en in het luchtfilter dat had op de voorgaande modellen geen zin om ze eruit te halen tenzij je er een andere carb opzette.

Maar ik wil geen 45 - 50 rijden, dit is namelijk ontstaan uit het verleden toen die snor dingen beroerd reden doordat ze geknepen waren.
Je kocht zo'n imitatie brompijp verstelde de grondplaat en kocht een 28 achtertandwiel niks begrenzers verwijderen daar gingen ze alleen maar slechter van rijden.
Ze reden dan als een zonnetje en op de rollerbank was er niets aan de hand.

Ik heb in het verleden wel eens de begrenzers eruit gehaald een bromkop gemonteerd en een standaard brom carburateur gemonteerd (met grondplaat verstellen, brompijp en 28 atw) idd 50 km/u maar dit is niet verantwoord zonder helm.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 17 mei 2011 18:33
door Bam
Ok Brombertje,

P/n van de cdi/bobine C0500000
merk Flash made in india
Draden; wit rood zwart en bruin
Zie de foto's voor het overige;

Hij rijd inmiddels 30 km door een 28 atw en een bromkop maar het toerental wil niet omhoog?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 17 mei 2011 22:10
door Ping
Nu nog een foto van de andere kant vh vliegwiel ? De kant vd cilinder.
Daar staan ook de strepen van de brom en snorstand :wink:

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 17 mei 2011 22:31
door Bam
Nu nog een foto van de andere kant vh vliegwiel ? De kant vd cilinder.
Daar staan ook de strepen van de brom en snorstand :wink:
Neen die staan er niet.
En verdraaien heeft geen zin want die opnemer aan de buitenzijde bepaalt het ontstekingspunt.
Dit is wat brombertje al zei, en wat ik vermoed dat hij cdi begrensd is net als mijn vespa.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 17 mei 2011 23:07
door brombertje
Ik heb een klein vraagje bij een plaatje.
vliegwielpickup.JPG
Ik weet ook niet of je kan kijken hoe diep de zuiger staat als als die verdikking bij dat puntje komt, en er weer vanaf gaat?
Ik kan ook nog niets vinden over het nummer wat op de CDI staat. :(
Ik kan ook niet kijken of het vliegwiel misschien 2 spie banen heeft.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 10:52
door shadowranger
Heb je een schuifmaat? Dan kun je het dunne deel uitgeschoven in de cilinder stoppen en dan het vliegwiel draaien (in de draairichting van de motor) totdat je het hoogste punt heb gevonden (dan stopt de schuifmaat met inschuiven). Dan kun je ook zien op dat punt waar de verdikking zit tov de pick-up unit.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 11:00
door tomostefan
Ik heb bij dit model een keer de grondplaat iets verdraaid en dat liep best een stukje sneller hoor.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 11:08
door brombertje
Heb je een schuifmaat? Dan kun je het dunne deel uitgeschoven in de cilinder stoppen en dan het vliegwiel draaien (in de draairichting van de motor) totdat je het hoogste punt heb gevonden (dan stopt de schuifmaat met inschuiven). Dan kun je ook zien op dat punt waar de verdikking zit tov de pick-up unit.
Dan is de verdikking waarschijnlijk al voorbij. Als je de diepte van de zuiger meet als de zuiger op top staat, en de diepte meet bij het begin, en vooral het eind van de verdikking, kan je de (maximale) voorontsteking bepalen.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 11:29
door Bam
Dit is niet te meten want die opnemer is al 3mm dik dus wat is mijn referentie?
Als ik een brom en snor naast elkaar heb staan kan ik jullie het verschil vertellen qua ontsteking.
Ik neem dan dezelfde referentie punten maar als we allebei verschillend meten kan er verschil of geen verschil zijn dus dit gaat hem niet worden.
En verdraaien van de grondplaat .............. het ontstekingstijdstip wordt bepaalt door de opnemer en niet door de grondplaat.
Mogelijk dat het partnummer aan de binnenzijde van het vliegwiel staat. Ik zal proberen om op korte termijn hem weer open te trekken en op onderzoek te gaan.
En het vliegwiel heeft maar een spiebaan.

Dus zal iemand zijn brom moeten lenen om het verschil te kunnen vertellen.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 11:42
door brombertje
Welk model is het precies? Ik heb namelijk een pick-up unit hier liggen, voor een streetmate, en deze is anders. Niet dat dat veel uitmaakt. Ontstekingstijdstip wordt idd bepaald door de plaats van de verdikking (magneetstrip) ten opichte van het bovenste dode punt in combinatie met de plaats van de pick-up en de eventuele vertraging en/of begrenzing in de cdi. Niet door de grondplaat. Die bepaalt wel hoe ver de condensator opgeladen wordt, maar dat is een minimaal verschil in de sterkte van de vonk als je die verdraait. Als de vonk sterk genoeg is om het mengsel goed te laten ontbranden zal het geen verschil maken. Normaal gesproken wordt de grondplaat dus ook zo gezet om altijd de sterkste vonk te maken, ongeacht brom of snor.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 13:44
door Bam
Een standaard zie de foto en dan die zilveren natuurlijk :)

Afbeelding

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 18 mei 2011 15:14
door rickert1993
Je moet egt niet aan die pick-up gaan zitten klooien. Ik had die eraf gereden toen mn ketting brak. Ben toen 2 dagen bezig geweest met het weer goed afstellen. Je verneukt je ontsteking ermee

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 24 sep 2011 16:08
door Bam
Iemand al een idee?

Of zal dit wat zijn; http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... uctId=8370

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 24 sep 2011 16:13
door Alex..
ontsteking is nu gewoon altijd bromstand op nieuwe modellen,

wat wil je precies bereiken nu?

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 24 sep 2011 17:16
door ome henk
Vraag eens in de winkel of er verschil zit in een cdi voor een brom of snor.
Bij al die nieuwere scooters bv is het grootste verschil de cdi.

Re: nieuw model hoe te tunen

Geplaatst: 24 sep 2011 17:31
door Alex..
Vraag eens in de winkel of er verschil zit in een cdi voor een brom of snor.
Bij al die nieuwere scooters bv is het grootste verschil de cdi.
ik heb een snor die de 70 aantikt met het nieuwe model zonder ooit wat aan de ontsteking hebben gedaan, lijkt me dus niet het geval