Pagina 1 van 1

mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 10 nov 2011 11:11
door rooie duivel
hoi
ik loop tegen het volgende probleem aan
mijn set up is origineel

50cc in orde
14/12 carb 49 sproeier (schoon en nieuwe sproeier)
bougie hittegraad 6 mooi lichtbruin van kleur(koffie met melk)(redelijk nieuw)
twv 24-26
standaard luchtfilter (schoon)
standaard uitlaat (schoon)
pakkingen nieuw en oppervlakten schoon

ik heb er gewoon normaal mee kunnen rijden en nu opeens trekt hij niet meer de berg op
deo test gedaan,geen valse lucht
keeringen zijn goed(geen lekkages)
koppeling schakelt wel maar klimt niet in toeren

nu denk ik zelf dat de segmenten versleten zijn en de veren uitgelemmeld,zit ik hiermee goed of kunnen er nog andere oorzaken zijn?

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 10 nov 2011 18:02
door tomosfreak26
ik denk dat je met je tandwiel verhouding twv 26 en twa 24 bedoelt toch?

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 10 nov 2011 18:40
door rooie duivel
dat bedoelde ik inderdaad , typfoutje

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 10 nov 2011 22:02
door Dr.Tomos
Die veren zorgen ervoor dat je segmenten ingeklapt zijn bij lagere toerentallen zodat je een vrijloop hebt.
Dus dat je de brommer kunt verplaatsen zonder dat de zuiger meebeweegt.
Als die kapot of uitgelebbert zijn dan zie je in negen van de tien gevallen juist dat hij niet meer uit zn versnelling wilt en dus gelijk begint te rijden als je hem start en als je dan wilt stoppen valt hij stil omdat die veren de segmenten niet meer naar binnen trekken.

Dus het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het daar aan ligt.

Wat ik zou verwachten is aanlopende lagers of remmen waardoor vermogensverlies optreed gewoon even je wielen van de grond en kijken hoe zwaar ze draaien.

Of je uitlaat demper of poort zit verstopt.
Als het je demper is dan kan je hem doorprikken met een ijzerdraad dan is er een stukje kool losgekomen wat de uitgang blokkeerd en dan is je uitlaat aan vervanging toe.
Schoonbranden kan ook.

Of je uitlaatpoort zit dicht dat kan je simpel zien door even de kop eraf te draaien en de zuiger naar beneden te duwen en met een led lampje in de cilinder schijnen dan zie je het meteen.
Dat komt trouwens pas voor na een flink aantal maanden rijden.

Op de derde plaats verwacht ik een licht verstopte sproeier.
Dus ik zou het zelf niet per direct bij de koppeling zoeken.

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 11 nov 2011 09:32
door rooie duivel
voor en achterwiel zijn met 1 vinger te draaien,uitlaatpoort volledig schoon gemaakt,uitlaat is ontkoolden sproeier is vernieuwd
dit alles zonder resultaat
ik krijg hem gestart kan er mee rijden maar schakelt niet soepel en mist trekkracht
het enige wat ik me denken kan,is segmenten versleten,krukaskeerringen lek
of zit ik dan fout?

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 11 nov 2011 21:01
door Dr.Tomos
Hoe is het met je zuigerveren gesteld? en je carter olie?

De koppeling zie ik zo snel niet gebeuren als daar iets mee mis is dan blijft hij in z'n versnelling hangen of hij begint juist te slippen en dan kom je amper vooruit maar gaat je motor wel flink toeren maken.
En die keerringen tjah als je dat ding nou loeihard opgefokt had dan zou het kunnen dat je carterdruk ze eruit blaast of een backfire maar hij is nog origineel toch.

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 11 nov 2011 21:17
door rooie duivel
carter olie is geloof ik 225 ml zuiger en veren zijn nieuw
hij wil wel rijden maar mist gewoon de kracht
de koppeling is al heel lang niks aan gedaan,het gevoel dat ik krijg is een koppeling waar de veren te los van zijn geworden en het kurk van de segmenten versleten
het is net alsof de overbrenging niet klopt,op rechte weg rijd hij 40 en zo gauw dat ie berg op gaat is het over
overschakelen gaat moeizaam

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 11 nov 2011 21:20
door rooie duivel
Hoe is het met je zuigerveren gesteld? en je carter olie?

De koppeling zie ik zo snel niet gebeuren als daar iets mee mis is dan blijft hij in z'n versnelling hangen of hij begint juist te slippen en dan kom je amper vooruit maar gaat je motor wel flink toeren maken.
En die keerringen tjah als je dat ding nou loeihard opgefokt had dan zou het kunnen dat je carterdruk ze eruit blaast of een backfire maar hij is nog origineel toch.

ik heb wel zo'n blok liggen waar de keerring er steeds kapot slaat
65 cc puch hd kop
ontgrenst spruitstuk
15/15 carb met 63 sproeier
ontgrenst luchtfilter en een speedy uitlaat

wat zou ik daar dan aan kunnen doen?

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 12 nov 2011 02:34
door Dr.Tomos
Als je ontsteking veel te vroeg staat op op een onjuist moment vonkt kan je een backfire krijgen in je carter dus niet in je uitlaat en dan onsteekt het mengsel in je carter waardoor er druk op je oliekeerringen komt te staan en dan kunnen ze eruit blazen.

Of als je uitlaat teveel tegendruk levert kan er ook teveel druk op je spoeling komen te staan.
Dan kan je dus het beste je ontsteking later zetten en zorgen dat je een uitlaat hebt waarbij de uitlaatgassen goed weg kunnen dus een uitlaat met een lekkere dikke bocht en een snelle uitweg.

Zo'n speedy uitlaat is volgens mij meer ontworpen om een originele cilinder een beetje een boost te geven en als je meer cc's en een geoptimaliseerde spoeling en grote carb hebt is het misschien verstanding om een uitlaat te nemen die daar beter bij past.
Maar ik moet er wel bijzeggen dat ik er geen ervaring mee heb ik neem altijd die andere tecno met die bocht die zo dik is dat je amper de moertjes nog op je uitlaat tapeinden krijgt met name omdat ik niet zo kapot ben van die dempertjes die in die originele en speedy's zitten.

Ik weet nog goed dat ik ooit voor een prikkie een brommer kocht met een 80cc blokje wat gewoonweg niet vooruit kwam en die kerel waar ik het van kocht was het gewoon beu die kreeg het niet voor mekaar dat ding fatsoenlijk te laten lopen.
Daar zat een lange bovenwaartse uitlaat op en die heb ik er toen afgehaald en toen heb ik er een onderwaartse Proma 80 opgegooit en dat ding was gelijk bloedsnel het was ongeloofelijk.
Dan zie je meteen wat voor verschil een simpel uitlaatje kan maken.

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 21 nov 2011 14:08
door rooie duivel
ik heb de cilinder eens bekeken en die 65 cc dmp heeft een 50 cc puch hd kop
kan het zijn dat hierdoor teveel compressie ontstaat?
zoja wat voor een kop kan ik er dan beter op leggen?

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 31 dec 2011 15:55
door 15melvin15
Bij een 65cc moet je ook gewoon een 65cc kop erop zetten.

Heb zelf ook 65cc en gaat echt geweldig.

Re: mijn tomos wil niet meer

Geplaatst: 03 jan 2012 13:25
door gangster2
ik heb de cilinder eens bekeken en die 65 cc dmp heeft een 50 cc puch hd kop
kan het zijn dat hierdoor teveel compressie ontstaat?
zoja wat voor een kop kan ik er dan beter op leggen?
nee kan geen kwaadt heb hem zelf zo ook rijdt heerlijk