Pagina 1 van 1
Geplaatst: 21 jul 2005 23:33
door poekelen
Haal eerst het vliegwiel eraf.
het beste is om het vliegwiel te laten zitten. waardoor je gelijk kan zien of de onsteking op tijd staat.
contactpunt onsteking hebben altijd 3 schroeven
Geplaatst: 22 jul 2005 06:27
door skoeddies
haha mooi om te weten dat ik dit van jou heb geleerd poekelen
Geplaatst: 25 jul 2005 00:48
door hellbat
Haal eerst het vliegwiel eraf.
het beste is om het vliegwiel te laten zitten. waardoor je gelijk kan zien of de onsteking op tijd staat.
contactpunt onsteking hebben altijd 3 schroeven
En bij het nieuwere type ontsteking, met 2 schroeven MOET je het vliegwiel demonteren, dit is namelijk geheel gesloten, en je kunt er anders gewoon ECHT niet bij.
groeten Marcel
Geplaatst: 25 jul 2005 01:06
door poekelen
maar die hebben geen contactpuntjes

Geplaatst: 25 jul 2005 06:59
door skoeddies
ik vind het zoizo altijd fijn om al je de contactpuntjes af gaat stellen, het vliegwiel eraf te halen..
hierdoor kan je een sttukje precieser te werk gaan omdat het vliegwiel niet in de weg zit..
als je het vliegwiel er daarna iets tegenaan drukt en dan draait dan draait de as ook mee.. dus je ziet sel genoeg of het op tijd staat..
het is dus maar een klein beetje meer werk maar ik vind het wel zo relax werken..
Geplaatst: 27 jul 2005 17:27
door skoeddies
nu heb ik hier wel neergezet welke afstand de electroden van de bougie moeten hebben,.. maar bij mijn quadro klopt dit totaal niet..
ik geef hier een waarde op van 0,45mm
echer, mijn quadro loopt veel beter met 1mm
dat is nogal een verschil vind ik..
kan iemand dit verklaren??
Geplaatst: 27 jul 2005 20:51
door poekelen
grotere vonk
Re: ontsteking afstellen
Geplaatst: 03 sep 2005 21:19
door Volty
....Moet de ontsteking vroeger (dus meer voorontsteking) dan draai je de grondplaat linksom, moet de ontsteking later dan draai je de grondplaat rechtsom....
Juist andersom, het vliegwiel draait linksom, dus als je de grondplaat ook naar links draait verlaat je hem juist
Voor de rest een toppie tutorial hoor!

Re: ontsteking afstellen
Geplaatst: 04 sep 2005 01:44
door poekelen
Juist andersom, het vliegwiel draait linksom, dus als je de grondplaat ook naar links draait verlaat je hem juist
Voor de rest een toppie tutorial hoor!

dat komt omdat hij hem van een andere site heeft gekopieerd wat over puchjes gaat. en die hebben een rechtdraaiend vliegwiel.
Geplaatst: 04 sep 2005 19:08
door Volty
Ah, daarom kwam ie me dus bekend voor

Geplaatst: 27 okt 2005 22:32
door Robin
Nooit geweten dat er een standaard 70cc was voor tomos.

Hoe stel je de onsteking af bij een elektrische onsteking? Je kan daar toch beter een micrometer voor gebruiken.
Je moet toch de onsteking afstellen VOOR het BDP?
Heeft het zin bij een snor de standaard waardes te pakken van een brom?
Geplaatst: 23 nov 2005 10:04
door Volty
Ja, want een snor is vrij laat afgesteld, als je hem dan op de bromwaarden afstelt zal 'ie wat beter lopen.
En ja, de ontsteking stel je idd af voor het BDP, daarom spreken we ook van 'voorontsteking'. Op een elektrische ontsteking staan geloof ik 2 streepjes, eentje is voor de snorfiets en 1 voor de brom. Stel hem op het 'vroegste' streepje af, dan zit je wel goed.
Geplaatst: 23 nov 2005 16:15
door Robin
Ja, want een snor is vrij laat afgesteld, als je hem dan op de bromwaarden afstelt zal 'ie wat beter lopen.
En ja, de ontsteking stel je idd af voor het BDP, daarom spreken we ook van 'voorontsteking'. Op een elektrische ontsteking staan geloof ik 2 streepjes, eentje is voor de snorfiets en 1 voor de brom. Stel hem op het 'vroegste' streepje af, dan zit je wel goed.
Echt blaat dit, volgens mij nog nooit aan de ontsteking gezeten. Ik namelijk wel. Die streepjes zijn helemaal geen brommer of snor stand streepjes.
Ik heb dit zelf al ondervonden. Bij het linker streepje staat hij gewoon te laat. en kan je de tomos niet eens starten krijgen.
Geplaatst: 05 dec 2005 20:03
door Volty
Dat jij alles beter denkt te weten kan ik niks aan doen, ik zeg alleen wat het probleem kan zijn.. uit eigen ervaring. Hoe kan jij aan mijn profiel zien dat ik een 15 jarige kutn00b ben?
Vraag dan niks.
Geplaatst: 05 dec 2005 20:07
door PraatPaal
Robin, ik vind dat jij ook ff moet nadenken over een post, Volty is ook niet zomaar iemand die het verdient hierop afgekraakt te worden, wees blij dat er hier nog mensen zijn die vrij actief posten. (ohja en volty is iig over de 18 heb met hem nog wellis leuke gesprekken over (oa een van mijn) auto's enzo is gewoon een goede gast zonder kwaade bedoelingen ofzo)
Mijn vraag over de streepjes als electro noob:
1 is toch waar hij sowiso te vroeg staat en die andere dan ?
Geplaatst: 16 jan 2006 22:20
door Tomostobber
Mijn vraag over de streepjes als electro noob:
1 is toch waar hij sowiso te vroeg staat en die andere dan ?
Nou dat zou ik ook wel eens FF willen weten.
Sstreepje 1 of streepje 2 wat is nou de goeie?
De A35-HDA snorbrom (die ik aan het opknappen ben) loopt niet zo lekker.
hij heetf een Electronische ontsteking met geen kontaktpunten.
Met een stroboscoop staat 't vliegwielstreepje ongeveer 1,5 mm (geschat)
voorbij het 2e streepje (de linker dus, of onderste) gezien vanuit de draairichting vliegwiel.
Waar moet ie nou staan?
Geplaatst: 17 jan 2006 06:48
door skoeddies
van de electrische ontsteking heb i niet zoveel verstand
wat ik wel weet is dat het voor iedere brommer verschillend is..
dit is echt voor iedere brommer uitproberen voor je de perfecte stand hebt.
ga er maar vanuit dat hij tussen de 2 streepjes licht, maar waar is een precisiewerkje waar geen standaard antwoord op is..