Pagina 1 van 1

een beetje sneller gaan

Geplaatst: 17 sep 2012 11:41
door Ewald
Welke Tomos model heb je? A35-HDA
Wat is het bouwjaar? 2006
Sinds wanneer speelt dit probleem? nvt
Wat is het probleem? nvt
Onlangs nog iets verandert aan je Tomos? de tomos is geheel standaard

hallo techneuten.
Ik heb nu een tomos voor mijn vrouw gekocht.
Hij loopt naar mijn mening wel netjes,maar hij lijkt wat meer toeren te maken als nodig is.
Nu heb ik al heel wat onderwerpen over opvoeren hier gelezen(geweldige info).
Maar wat mij opvalt is de verschillende antwoorden en meningen mbt opvoeren.
Als de tomos ongeveer 40 a 45 zou lopen ben ik al tevreden.
Wat moet/kan ik dus doen om 40a45 te halen?
Ik lees ook veel over de tomos op bromstand? te zetten?
Moet je altijd de tomos opnieuw afstellen? als er bv een bullit uitlaat onder gaat?
Is alleen tandwielen/tandwielverhouding genoeg om de snelheid omhoog te krijgen?
Ik hoop niet dat de vragen te simpel zijn maar ik weet er erg weinig vanaf,maar wil wel graag heel veel meer weten.

Mvg Ewald

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 17 sep 2012 12:53
door Alex..
als je hem 45 wil laten lopen op de beste, zuinigste en meest duurzame manier

is een complete "brom-setup" jouw oplossing, een lijst met verschillen staan op de wiki (carb, tandwiel, cilinderkop, uitlaat,zuiger,ontsteking,spruitstuk)

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 06:05
door Ewald
Hoi Alex
Ik denk in mijn onwetendheid dat ik te hoog gegrepen heb met 40a45.
Een complete brom set up zou ik voor mij zelf wel doen maar niet voor mijn vrouw.
Die wil maar een beetje harder gaan.
Is er wat snelheid te winnen met bv alleen een andere tandwiel verhouding?
Of bv een bullit uitlaatje wel of niet in combinatie met de tandwielen?
Ook wil ik wel even melden dat ik gegrepen ben door het "tomos virus"
Ik moet en zal er ook een voor mij zelf hebben :-)

Mvg Ewald

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 08:49
door Pascal
Hoeveel is een beetje? Met alleen een bromcilinderkop ga je maximaal 5km/h harder en trek je wat beter op. Hierbij hoef je verder niks af te stellen. Zelfde geld voor een wat kleiner achter tandwiel. Je zou 28tands kunnen nemen. Vuistregel is wel dat elke tand kleiner bij je achtertandwiel zorgt voor 1km/h sneller. Voortandwiel lekker laten zoals het is, 26tands, niet meer niet minder. Nog een regel is dat je, van je luchtfilter tot uitlaat, bij. 99.99% van de aanpassingen moet afstellen. Cilinderkop dus uitgezonderd.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 10:07
door Ewald
Kijk dat is duidelijke taal!.
Hier heb ik erg veel aan.
Tnx

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 10:11
door shadowranger
en voor een betere gasresponse en tegen het viertakten de ontsteking naar bromstand zetten (voor modellen zonder pick-up).

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 11:40
door Ewald
Euhhhhh en daar begrijp ik nu weer even niets van.
Ontsteking op btomstand zetten?.
Pick up ?
Help ? :-)

Ewald.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 11:42
door Alex..
je ontsteking heeft 2 standen (mits model van 2000-2010, nieuwste heeft het niet), snor en brom, door deze te verzetten rijdt hij ook beter en trekt beter door + meer koppel

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 18 sep 2012 16:15
door Pascal
Euhhhhh en daar begrijp ik nu weer even niets van.
Ontsteking op btomstand zetten?.
Pick up ?
Help ? :-)

Ewald.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding
Ter hoogte van je linkervoet zit een alu kap. Achter die kap zit je ontsteking die, zo voor 't gemak, bestaat uit de grondplaat, spoelen en vliegwiel. Vliegwiel zie je als eerste zitten. Daaronder zitten de spoelen en daaronder de grondplaat. Hoe de grondplaat staat t.a.v. de spoelen bepaalt het ontstekingstijdstip. Oftewel wanneer jou bougie vonkt. En het vliegwiel draait hard rond en wekt de stroom op voor de vonk. Als jij de positie van de grondplaat aanpast(middels 2schroefjes losdraaien en de grondplaat te verdraaien) zal je je ontstekingstijdstip veranderen. Bij een snorfiets staat deze later ingesteld. Het onstekingstijdstip is niet optimaal en zo verlies je kracht. Bromstand betekend niks meer dan dat de ontsteking vroeger staat, wat de prestaties ten goede komt. Je grondplaat heeft 2 markeringen boven elkaar en op je carter net naast de grondplaat staat ook een streep. Stel die streep gelijk samen met 1 van de strepen op je grondplaat en dan heb je een snor- of bromstand. Het bovenste streepje op de grondplaat is de bromstand. De onderste de snorstand.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: een beetje sneller gaan

Geplaatst: 19 sep 2012 05:53
door Ewald
Hoi
Wederom bedankt voor de zeer duidelijke en begrijpelijke manier van uitleggen.

Mvg Ewald