Pagina 1 van 1

Tomos Café Racer project (update 16-6-2015)

Geplaatst: 07 jan 2014 20:50
door Machiavelli
Hallo!

Na jaren van rondkijken en me vergapen aan al het moois op dit forum heb ik besloten zelf ook te laten zien waar ik op rij en wat me bezig houd. De reden dat ik nu een pagina aan maak is dat ik al sinds dat ik hem heb (sinds de zomer van 2012) ik hem uiteindelijk omgebouwd wil hebben tot een soort café racer en dat aan jullie wil laten zien.

Het is een Tomos Quadro met elektrische start uit 2005. Ik kocht hem helemaal standaard van een oudere meneer. Er stonden weinig kilometers op de teller en hij zag er nog perfect uit. Ik besloot echter direct dat 25 km/h niet snel genoeg was, dus er moest een Bullet op komen. Hij zag er toen zo uit:

Afbeelding

Op den duur ook maar een duozitje en duostepjes aangeschaft om mijn vriendin wat gemakkelijker mee te kunnen nemen.

Afbeelding

Wat later was de Bullet verroest en lelijk dus moest hij plaats maken voor een Techno krul.

Afbeelding

Ook heb ik toen een bananenzadel en een lager m-stuur gemonteerd. Helaas zorgde dit wel voor een jungle aan bekabeling dat boven mijn stuur uitsteekt, maar dit nam ik voor lief.

Afbeelding

Maar gelijk een powerfilter gemonteerd voor wat extra kabaal.

Afbeelding

Toen de veren waren doorgezakt heb ik maar een setje YSS veren gekocht. Dit merk kende ik nog van de tijd dat ik scooter reed en was er toen ook erg tevreden over. Het was op de een of andere manier niet mogelijk de Techno op de normale manier op te hangen (ook niet via zo'n uitlaatsteun), dus maar geregeld met zo'n ophanging.

Afbeelding

Een paar weken geleden kon ik voor een prikkie een brom Tomos overnemen, waar ik wat onderdelen vanaf heb gehaald en waar ik later nog wat verder mee aan de slag wil. Inmiddels is deze Tomos ontdaan van zijn carburateur en spruitstuk en zit dat op mijn Tomos.

Afbeelding

Op dit moment staat de Tomos er zo bij. Helaas is hij redelijk verroest en smerig, maar daar wil ik in de lente wat aan gaan doen. (De rode zakdoek bij mijn koplamp is om de kabeltjes die onderin de cockpit steken te verdoezelen). Hier komt ook nog een andere oplossing voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Een poosje geleden heb ik via Marktplaats een setje spaakwielen voor een s25 kunnen kopen. Deze waren helemaal gaar, maar een vriend van me heeft ze voor me gestraald en gespoten. Moet ze nog even passend maken, dan kunnen de whitewalls erom heen en kunnen ze op de Tomos. Dit doe ik pas in de lente, omdat ik bang ben ze gelijk te veruïneren, mocht er nog een strenge februari aan komen.

Afbeelding


De huidige set-up:
- Standaard 50cc cilinder met DMP hoge druk cilinderkop
- 14/12 carburateur
- ontgrenst spruitstuk
- powerfilter
- ontsteking op bromstand
- Techno krul uitlaat
- 26/33 vertanding

Hij rijd nu iets harder dan 40 km/h op de gps en trekt lekker op. Dit vind ik wel een fijne afstelling, omdat het een snor is wil ik hem toch niet al te hard hebben rijden.

Plannen:
- overspuiten
- spaakwielen monteren
- bekabeling bij stuur wegwerken
- cockpit aanpassen
- Homoet aanschaffen

Update 14-1-2014

De Techno krul uitlaat was erg lelijk geworden en was het geluid ervan ook wat beu. Heb er de chrome Bullit uitlaat die op de donor Tomos zat opgezet. Ook heb ik even (als een beunhaas) het cockpitje dichtgeplakt. Een langetermijnoplossing moet nog komen.

Afbeelding

Update 27-1-2015

Poosje niks laten weten, maar ik ben ondertussen rustig aan verder gegaan met de Tomos.

De spaakwielen heb ik pas gemaakt en gemonteerd, de spatborden waren inmiddels zo verroest dat ik het achterspatbord heb gedemonteerd en het voorspatbord heb vervangen voor een chromen exemplaar.

Ook heeft de Bullit wederom plaats gemaakt voor een Techno Circuit uitlaat.

Zo staat de Tomos er momenteel bij:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kunt zien is de achterbrug erg verroest. Ook zit er nogal wat speling op. Ik heb al een nieuwe as en bussen liggen, maar ik krijg de huidige bussen helaas niet los. Zodra dit gelukt is ga ik de achterbrug proberen te redden en de nieuwe as + bussen monteren.

Deze week krijg ik een kabelboom van een Tomos Standard binnen. Hierdoor kan ik de cockpit eraf halen en hopelijk zorgen voor een wat cleanere voorkant.

Update 30-1-2015

Vandaag bezig geweest de nieuwe kabelboom. Ik heb een kabelboom van een Tomos standard zonder knipperlichten geïnstalleerd. Hierdoor kon de cockpit weg en heb ik een deel van de kabels bij het stuur kunnen weghalen.

Al met al een stuk frisser ogende voorkant:

Afbeelding

Afbeelding

Update 16-6-2015

Afgelopen zondag op de rollerbank gezet. Reed 47 km/h.. Kost me weer mooi 120 euro. gelukkig mocht ik wel gewoon mijn kentekenbewijs meenemen.
Besloten dat ik hier geen zin meer in heb, dus heb de originele 14/9 carb weer tergugezet, evenals het originele luchtfilter, om wat minder op te vallen. Ook de originele cilinderkop teruggezet, maar dit zorgt er alleen maar voor dat hij weer minder hard op trekt. Hij rijdt nu nog steeds wat te hard, dus binnenkort nog maar even een wat groter achtertandwiel monteren.

Nou heb ik geen zin om straks 35 km/h te rijden en eruit te zien alsof ik met 100 over de weg glij, dus heb ik even nagedacht over wat ik dan zou willen met het uiterlijk. Dit is eruit gekomen:

Afbeelding

Afbeelding

Rijdt nu lekker comfortabel, meer een klassieke cruiser dan een café racer dus. Komende zomer maar eens kijken of ik nog een paar dagen heb om de hele brommer te spuiten en een nieuwe achterbrug te monteren.

Re: Tomos Café Racer project

Geplaatst: 07 jan 2014 21:48
door brother
heej welkom!

ziet er goed uit!,
je weet dat er verloop beugels te koop zijn voor je uitlaat zodat het wel goed uitkomt?
en jaa die lak bekent probleem, me broertje heeft hetzelfde model als jij hebt, alleen jaar jonger deze was ook zo verroest, alles kaalgemaakt en opnieuw gespoten.

voor die velgen heb je volgens mij een ander type achterbrug nodig?

Re: Tomos Café Racer project

Geplaatst: 08 jan 2014 10:45
door Machiavelli
heej welkom!

ziet er goed uit!,
je weet dat er verloop beugels te koop zijn voor je uitlaat zodat het wel goed uitkomt?
en jaa die lak bekent probleem, me broertje heeft hetzelfde model als jij hebt, alleen jaar jonger deze was ook zo verroest, alles kaalgemaakt en opnieuw gespoten.

voor die velgen heb je volgens mij een ander type achterbrug nodig?

Dankje!
Ja, zo'n verloopbeugel heb ik, maar die past vreemd genoeg ook niet. Had voor mijn Bullet een zelfgemaakte beugel, maar daar past de Techno ook niet aan.
Hebben andere typen Tomos' minder last van dat roesten op de spatborden dan?
Is dat zo? mij was verteld dat het ook prima zou werken met busjes ertussen. Als dat een slecht idee is kan ik ook nog wel met weinig moeite aan een s25 achterbrug komen, maar past deze dan wel op mijn frame? En hoe zit het met de sterkte van die achterbruggen?

Re: Tomos Café Racer project

Geplaatst: 10 jan 2014 12:00
door brother
oke dat is wel raar, want heb bij iemand al 2 uitlaten gemonteerd en ook zon beugel en ook met zon curcuit uitlaat en dat paste perfect.
alleen de oude types van tomos hebben er geen last deze werden nog in nederland gemaakt.

volgens mij zit je met de ankerplaat van je rem die is anders.
de sterkte is voor een standaard tomosje goed, maar als je echt gaan opvoeren zijn ze niet meer voldoende en trekken ze krom of je voelt hem trekken als je gas geeft onder het rijden

Re: Tomos Café Racer project (update 27-1-2015 in eerste pag

Geplaatst: 27 jan 2015 15:54
door Machiavelli
Update 27-1-2015 in oorspronkelijk bericht

Re: Tomos Café Racer project (update 27-1-2015)

Geplaatst: 30 jan 2015 15:28
door Machiavelli
Update 30-1-2015 in oorspronkelijk bericht

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 31 jan 2015 11:15
door JesseJeremy
Ziet er goed uit, leuk roostertje voor de koplamp.

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 31 jan 2015 22:57
door Machiavelli
Ziet er goed uit, leuk roostertje voor de koplamp.
Thanks!

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 08 feb 2015 22:51
door brother
ziet er goed uit!
als je een keer je remkabel breek je kabel inkorten ziet er wat strakker uit, weet hoe het is hem ook met een m-stuur van een kreidler gereden.
zou zelf wel een spatbord monteren gewoon een zwarte en een homoet voor die old look

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 31 mar 2015 17:34
door Machiavelli
ziet er goed uit!
als je een keer je remkabel breek je kabel inkorten ziet er wat strakker uit, weet hoe het is hem ook met een m-stuur van een kreidler gereden.
zou zelf wel een spatbord monteren gewoon een zwarte en een homoet voor die old look
Yes, m'n remkabels zijn inmiddels ingekort, ziet er inderdaad strakker uit.

Spatbord zou ik alleen doen zodat ik geen slik op m'n rug meer krijg, maar voor het zicht vind ik dit beter. Een Homoet zou ik graag hebben, maar kost gelijk weer zo veel.

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 09 apr 2015 14:22
door SlowRide
En is hier nog wat mee gebeurd de afgelopen tijd? :P Ziet er echt vet uit namelijk. Die velgen staan echt mega goed en geven hem meer het Café Racer gevoel.

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 13 apr 2015 07:21
door Bobbert
Ziet er inderdaad erg netjes uit!

Re: Tomos Café Racer project (update 30-1-2015)

Geplaatst: 12 mei 2015 20:42
door Machiavelli
En is hier nog wat mee gebeurd de afgelopen tijd? :P Ziet er echt vet uit namelijk. Die velgen staan echt mega goed en geven hem meer het Café Racer gevoel.
Dankjewel! Hij heeft afgelopen maand niet gelopen en kon er niet achter komen wat er precies was. Inmiddels opgelost, dus rij er weer lekker op rond. Kijken of ik van de zomer tijd heb om hem een nieuw kleurtje te geven.

Sowieso zo snel mogelijk de achterbrug, achteras en bussen vervangen, maar krijg nog steeds die bout niet los. Laat staan dat ik de bussen er vervolgens uit ga krijgen. Iemand een tip?

Re: Tomos Café Racer project (update 16-6-2015)

Geplaatst: 28 dec 2015 19:11
door massi
Zou je mij aub iets meer kunnen vertellen over de spaakwielen. Ik wil dat namelijk ook gaan doen, maar kan nog niet zoveel info over vinden op internet. Wat zijn de problemen, wat moet er pas gemaakt worden??
Groetjes