Pagina 1 van 1

Motorblok

Geplaatst: 17 jul 2015 21:38
door tommieboy
Hallo,

Ik heb hier twee blokken liggen, een A55 en een A3 blok. Alle bij puntonsteking, alleen het A3 blok vonkt niet. Ik wil een van deze blokken reviseren en ermee gaan rijden. Ik wil ongeveer 50-60 gaan rijden met twee personen er op die niet meer dan 160 kg bij elkaar wegen. Ik wil ook het liefst 65 cc er op.

Ik heb op tomoshop gekeken, en een A55 cilinder kost €109, terwijl een A3 cilinder €60 kost. Nu had ik nog een vraag: de airsal voor de A55 die €109 kost, heeft geen membraan. Welk spruitstuk heb ik dan nodig? En passen A35 pakkingen op een A55 blok? Ik kan namelijk geen A55 pakkingen vinden.

Welk blok kan ik het best pakken?

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Motorblok

Geplaatst: 17 jul 2015 22:17
door shadowranger
Pakkingen passen niet, heeft te maken met de spoelpoorten grootte. Je moet zoeken naar een A5 cilinder (membraan). Als er op de A55 een vierkante aansluiting zit als bij de andere A35 kun je het membraan + spruitstuk mogelijk overzetten, ik heb er geen ervaring mee. Enige waar je rekening mee moet houden is de stand van de uitlaatpoort, die licht naar voren staat. Je hebt dus ook een specifieke uitlaat nodig.

A55 pakkingen zijn er wel, je moet even zoeken. Btw, een A55 blok heeft electronische ontsteking, geen punten, De meeste zijn uitgerust met een pick-up.

Re: Motorblok

Geplaatst: 17 jul 2015 23:03
door tommieboy
Dus het is makkelijker om gewoon het A3 blok te reviseren? Dat vonkt niet dus ik zal wel een tweedehands ontsteking kopen.

Het a55 blok heeft toch echt een punten ontsteking. Kan het zijn dat het een verkeerde cilinder is op een ander blok? Op de cilinder staat namelijk A55.

Groeten Niels

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Motorblok

Geplaatst: 18 jul 2015 00:52
door tommieboy
Aah ik denk dat ik het gevonden heb! Ik heb precies hetzelfde als in dit topic: viewtopic.php?f=33&t=5008

Maar dan zit er bij mij ook nog een bobine op. Betekent dit dat ik gewoon een A35 blok heb? Dan kan ik gewoon daarvoor een cilinder kopen en een a35 pakking set kopen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Motorblok

Geplaatst: 18 jul 2015 10:00
door shadowranger
Maak er foto's van en post ze hier, dan kan ik je met zekerheid zeggen

Re: Motorblok

Geplaatst: 18 jul 2015 19:59
door tommieboy
Oké, in de komende week maak ik foto's, alvast bedankt dat u wilt helpen!

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Motorblok

Geplaatst: 28 jul 2015 20:27
door tommieboy
Oke hier zijn de foto's van het gene dat op de cilinder staat. Ik ben er vrij zeker van dat dit een A35 blok is, want op het blok zit ook een puntenontsteking.

Afbeelding
Afbeelding

Nu wil ik dit blokje gaan opknappen. De zuiger en de kop vanbinnen zien er zo uit, ook zijn er nog een paar krasjes boven op de zuiger. Daar zat eerst koolstof maar dat heb ik er eerst met korrel 150 en toen korrel 400 afgeschuurt, het is wel nog steeds zichtbaar. Kan ik hier nog iets van maken?

Afbeelding
Afbeelding

Kan ik deze zuiger en kop nog gebruiken?

Ook zit er in de zuiger een gat:
Afbeelding
is dat origineel?

Alvast bedankt!

Re: Motorblok

Geplaatst: 28 jul 2015 22:29
door shadowranger
Zuiger met gat in de zijkant is zeker niet origineel. De krasjes op de kop van zuiger is niet iets om je zorgen over te maken, maar dat gat wel. Gezien de zwarte aanslag aan de zijkant van de zuiger zou ik vermoeden dat de zuigerveren "lekken" en dus versleten kunnen zijn.

Een andere zuiger is iig geen weggegooid geld, je zou zelfs kunnen overwegen om een sleuvenzuiger te monteren (ivm membraan).

Re: Motorblok

Geplaatst: 28 jul 2015 23:12
door tommieboy
Sleuvenzuiger? Is dat zoiets:

Afbeelding

Maar ik heb een membraan, gaat dat wel met een sleuvenzuiger?

Re: Motorblok

Geplaatst: 30 jul 2015 17:09
door shadowranger
Ja, dat is hem, oftewel een brommodel versie. Deze is zeker geschikt voor een membraancilinder. De sleuven komen aan de inlaatzijde (bovenkant) en zorgen voor een eerdere aanzuiging van het brandstofmengsel waardoor er een betere vulling is. Betere vulling = meer kracht.

Vwb het ontstekingsprobleem, hoe is de staat van de punten?

Re: Motorblok

Geplaatst: 30 jul 2015 21:05
door tommieboy
Ja dat is van mijn A3 blok, die gebruik ik toch niet dus hoeft niet per sé te lopen. Die punten heb ik eens opgeschuurt. Ik denk dat het een spoel is aangezien er geen spanning komt te staan op de draden die uit het blok lopen.

[ Post made via Mobile Device ] Afbeelding

Re: Motorblok

Geplaatst: 31 jul 2015 21:08
door shadowranger
Je meet 1 draad per keer. De zwarte is ontsteking, de gele is verlichting en andere verbruikers. Een testdraad van de meter doe je aan 1 van de draden uit het blok, de andere op een massapunt van de brommer.

Als je de zwarte wil meten moet je de meter op wisselspanning en hoog voltage instellen. Als je dan kickt moet er ongeveer 75-120 volt uitkomen. Als er niets uitkomt kan de spoel defect zijn. Dan kun je op Ohm stand de spoel doormeten op weerstand. Slaat de meter niet uit is de spoel defect. Misschien is er een draad los of de condensator (in geval van punten) lek. Dan branden de punten ook snel in.

Re: Motorblok

Geplaatst: 03 aug 2015 23:04
door tommieboy
Oke ik zal nog eens er naar kijken. De vorige keer had ik de zwarte draad gemeten. En toen had ik beide aansluitingspunten van de multimeter op de zwarte draad gezet, toen had ik iets van 7 volt gemeten.