Het is inderdaad leuker om zelf wat te proberen!
Dat verschil in spoelers en carterdruk zou het inderdaad kunnen verklaren.
Wordt dat verschil in carterdruk veroorzaakt door de krukas bij tomos?
In theorie over de inhoudt van het carter, ik durf het niet zeker te zeggen maar stel je hebt 2 carters waarvan 1 met meer inhoud en de carterdruk hetzelfde is in beide gevallen. Dan lijkt het mij de vraag hoeveel cc dat is tegenover de cilinder. Een 50cc zou bijvoorbeeld maar 50cc kunnen vullen dus of je nou 60 of 70cc in je carter hebt de vulling blijft gelijk als je de verschillen in volumetrische efficientie verwaarloost. Je krijgt dan meer mengsel in je uitlaat dus zul je de uitlaat daarop af moeten stellen om die tegendruk te kunnen geven om dat mengsel toch in de cilinder te houden.
Daarnaast heb ik een 2takt evinrude 25hp omgebouwd naar 35pk en een van de zaken was het vervangen van een caterdeel zodat hier meer mengsel in verzameld kon worden tegen een lagere carterdruk. Dus dat betekend weer dat wat ik hierboven zeg niet waar hoeft te zijn.
Wat zeker een dipje kan veroorzaken is een overgang zoals van grote spoelers naar kleinere in de clinder met een onafgewerkte rand. Dit kan in de wervelingen een bepaald resonantiepunt geven waarop het mengsel maximaal verstoord word. Maargoed dit is allemaal theoretisch geneuzel en ik heb geen idee hoe dit in de praktijk werkt.
zijn er gegevens bekend over de inhoud van het carter en de druk die daar bij een tomos moeten werken? Dat zou al een hoop kunnen verklaren.
Volgens mij hadden bepaalde oude porches en BMW motoren een verstelbaar inlaattraject om het vermogen wat meer te spreiden. misschien een verstelbaar spruitstuk aan de gaskabel hangen?
Gr.