• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Olie door blok gelopen

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
14 berichten • Pagina 1 van 1
tomoslous
Tomosforummer
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2016 19:16
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 19 apr 2016 14:51

Welke model tomos heb je?
Tomas a35 / a52 (is mij nog onduidelijk. Op het blok staat in ieder geval a52)
uit welk jaar komt de tomos ?
2005
Is het een snor of een brommer?
Snor
wanneer ontstond het probleem?
Zojuist
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos?
Heel de snor gespoten, blok gedemonteerd, cilinderkop gespoten

Wat is het probleem?
Zojuist ben ik begonnen met het schoonmaken van mijn blok. Ik heb de cilinderkop eraf gehaald, deze geschuurd en gespoten, en toen dacht ik: laat ik eens even onder het blok kijken. Dus ik dat ding optillen en op zijn zij leggen. En wat gebeurd er? Ik hoor olie door het blok heenlopen waarna er ongeveer 10-20 ml olie op de grond ligt. Dat het op de grond ligt maak ik me als laatste druk om, waar het mij vooral om gaat is dat er dus schijnbaar olie gelekt is door mijn blok heen. Is dit schadelijk voor de onderdelen/gevaarlijk als ik de snor start? De ontsteking vindt plaats in de cilinder natuurlijk, maar misschien dat er iets verkeerd kan gaan? En hoe zit het precies met die olie? Hoort dit wel zo te lekken? Als ik een keer omval met mijn tomos, zou dat dan betekenen dat hij helemaal leeg loopt? Ik zit wel een beetje in de stress, hoop echt dat het geen kwaad kan, want het blok liep perfect, en wil er het liefst dus met mijn handen vanaf blijven.

Tomoslous
In mijn pa's gereedschap, I trust
Omhoog


Tomos_power
Tomosforummer
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 jan 2015 08:50
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_power » 19 apr 2016 15:11

Waar lekte het precies weg?
Of heb je dat niet goed kunnen zien?

Mvg

Karst
Tomos opknap project (bezig)
Derbi Senda SM X-treme 2005, orange edition (verkocht)
Tomos a35 2005 (verkocht)
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 15:56

sowieso hoort er geen olie te lekken, weet je waar het vandaan is gekomen?
in de carter aan de koppelingskant zit altijd olie. dit komt ook in de middencarter zodat de vertanding daar goed gesmeerd blijft.
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

tomoslous
Tomosforummer
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2016 19:16
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 19 apr 2016 16:08

sowieso hoort er geen olie te lekken, weet je waar het vandaan is gekomen?
in de carter aan de koppelingskant zit altijd olie. dit komt ook in de middencarter zodat de vertanding daar goed gesmeerd blijft.
Ik geloof inderdaad dat het aan de carterkant waar de koppeling zit vandaan kwam. Maar ik heb over het blok niet heel veel verstand. Vanuit welke kanten/plekken/bouten kan het blokolie überhaupt lekken? En nogmaals de vraag of het kwaad kan.. :( Hoop het echt niet!

-- Update --

Ik bedenk me nu net, nu je over de koppeling begint: is het niet de olie die uit de koppeling gelopen is? Of kan dat nooit 'eruitlopen' omdat er misschien helemaal niet zoveel olie in de koppeling zit?
In mijn pa's gereedschap, I trust
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 16:26

nouja in de koppelingscarter zit ongeveer zoveel olie tot het schroefje wat je ziet zitten ;) (aan de voorkant zie je een kruiskopschroef als het goed is)
daar hoort olie. kan op alle bouten lekken eigenlijk, kan ook op de pakking lekken, of de bout die onderop zit (om olie af te laten)
ik zou even alles goed schoonmaken en kijken waar de lekkage zit :)
dus nee dat kan geen kwaad dat er olie in zit, je moet alleen niet met te weinig olie gaan rijden. maar dat hoor je dan wel (komt er een hoop herrie uit je blok is mijn ervaring)
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

tomoslous
Tomosforummer
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2016 19:16
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 19 apr 2016 16:55

nouja in de koppelingscarter zit ongeveer zoveel olie tot het schroefje wat je ziet zitten ;) (aan de voorkant zie je een kruiskopschroef als het goed is)
daar hoort olie. kan op alle bouten lekken eigenlijk, kan ook op de pakking lekken, of de bout die onderop zit (om olie af te laten)
ik zou even alles goed schoonmaken en kijken waar de lekkage zit :)
dus nee dat kan geen kwaad dat er olie in zit, je moet alleen niet met te weinig olie gaan rijden. maar dat hoor je dan wel (komt er een hoop herrie uit je blok is mijn ervaring)

Okee top! Ik ga zo gelijk even nieuwe olie halen. De pakkingen zijn het denk ik niet want die zijn vrij recent vervangen. In ieder geval: ik ververs de olie, draai alle bouten goed aan, en hoop dat t dan niet meer voorkomt. Ik schrok en nogal van. Alleen je zou het blok in principe dus in alle hoeken kunnnen houden zonder dat her hoort te lekken?
In mijn pa's gereedschap, I trust
Omhoog

Gebruikersavatar
Becky
Tomosforummer
Berichten: 195
Lid geworden op: 07 feb 2011 09:29
Locatie: Rotterdam
  • Citeer

Berichtdoor Becky » 19 apr 2016 17:01

jup. leg mijne vaak op zijn kant bij het klussen, maar lekt nooit eigenlijk
knowledge is power, strengh is just a tool
Omhoog

tomoslous
Tomosforummer
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2016 19:16
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 19 apr 2016 17:29

jup. leg mijne vaak op zijn kant bij het klussen, maar lekt nooit eigenlijk
Hmm naja ik ga eens kijken wat ik kan doen. Ik laat nog weten hoe en wat!
In mijn pa's gereedschap, I trust
Omhoog

ief
Diehard
Berichten: 1541
Lid geworden op: 02 nov 2015 14:29
Locatie: Groningen
  • Citeer

Berichtdoor ief » 19 apr 2016 17:40

Er zit linksboven je tandwiel ergens een ontluchtingsgaatje, daar zal het wel uit gelopen zijn.
Pack'r snor, pack'r brom nagenoeg origineel en sport'r boor, vijl en dremel slachtoffer... en een S1 dramatje

O no, red pilled...
Omhoog

Gebruikersavatar
Karpersmurf
Tomosforummer
Berichten: 44
Lid geworden op: 25 mei 2014 11:38
Locatie: Andijk
  • Citeer

Berichtdoor Karpersmurf » 19 apr 2016 19:42

Is het niet gewoon atf wat lekte?
in mijn bezit:
-Tomos Quadro, 65cc, 15MM Bing carburateur en 15MM spruitstuk. Hogedruk kop en met de gianelli reverse van Drestar die omgelast is :) trekt als een beest (auto-wheelie).
-Tomos s1 met s25/2 blok. (verkocht)

Remmen is angst.
Omhoog

Tomos_power
Tomosforummer
Berichten: 163
Lid geworden op: 15 jan 2015 08:50
  • Citeer

Berichtdoor Tomos_power » 19 apr 2016 22:34

Karpersmurf

Atf is blok olie :p
Tomos opknap project (bezig)
Derbi Senda SM X-treme 2005, orange edition (verkocht)
Tomos a35 2005 (verkocht)
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 20 apr 2016 08:50

Zoals aangegeven zit er een ontluchtingsgat bij het voorste kettingwiel. Als je het blok op de zijkant legt met de kickstart onder heb je dus idd dat de olie daaruit kan komen. Voor je ontsteking zal dit geen gevolg hebben. Daar komt geen olie. Check wel het peil als je het blok er weer onder hebt gehangen en vul zonodig bij.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog

tomoslous
Tomosforummer
Berichten: 143
Lid geworden op: 28 mar 2016 19:16
  • Citeer

Berichtdoor tomoslous » 21 apr 2016 19:32

Zoals aangegeven zit er een ontluchtingsgat bij het voorste kettingwiel. Als je het blok op de zijkant legt met de kickstart onder heb je dus idd dat de olie daaruit kan komen. Voor je ontsteking zal dit geen gevolg hebben. Daar komt geen olie. Check wel het peil als je het blok er weer onder hebt gehangen en vul zonodig bij.
Top! Heb het blokolie ververst en alles goed aangedraaid etc. Er zat nog maar heeeeeeel weinig blokolie in.. Bizar. Alles ververst, dus dat moet als een trein lopen..!
In mijn pa's gereedschap, I trust
Omhoog

Gebruikersavatar
shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 9681
Lid geworden op: 20 jul 2006 19:32
Locatie: Apeldoorn
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 22 apr 2016 12:36

Als het niet zo is horen we het wel.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn
Omhoog


Plaats reactie
  • Afdrukweergave
14 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen
  •    Sprinters/racers
  •       Crossers
  •    Specials
  •    Andere voertuigen
  • Techniek
  •    Beginners
  •       Vet Hard Optrekken
  •    Algemeen
  •    Afstellen
  •    Opvoeren
  •       Uitlaten
  •    Uiterlijk
  •    Elektra
  •    English/ Deutsch Forum
  • Pro Forum
  • Tomos Forum
  •    GrandCafé
  •    Nieuws & Mededelingen
  •    Feedback
  •    Meetings
  • Archief
  •    Archief
  •       Tomos FAQ
  •          Algemeen / Onderhoud
  •          Motorisch
  •          Opvoeren / Tuning / Begrenzers
  •          Elektra / Ontsteking
  •          Uiterlijk
  •          Wetgeving
  •          Website
  •       Exploded views
  • De Markt
  •    Te koop (complete brommers)
  •    Te koop (onderdelen)
  •    Gevraagd
  •    Diensten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

  • Forumoverzicht
  • Alle tijden zijn UTC+02:00
  • Verwijder cookies
  • Contact



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Nederlandse vertaling door phpBB.nl.