Pagina 1 van 1

Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 08 okt 2016 21:36
door Japie
Goedenavond allen,

Ben nu bezig om het originele blokje van mijn Streetmate wat op te knappen, terwijl ik rondrijd op het eerder gereviseerde blokje.

Logischerwijs is het zo dat wanneer je een Tomos-zuigertje (gelijkmatig) uitdraait, deze sneller op en neer kan (lager gewicht). Nu heb ik een draaibank, freesbank etc. staan en was benieuwd of ik (nu hij er toch uit ligt) goed aan doe om het zuigertje uit te draaien. En dan niet tot op de grenzen van het mogelijke, maar gewoon wat een paar keer de beitel erdoorheen.

Is dit daadwerkelijk merkbaar? Of is het dusdanig weinig dat je er compleet niks van gaat merken? Wat denken/weten jullie?

Setup:
-STD Snel uitlaat
-HD kop
-14/14 carb (PHVA)
-Uitlaatpoort uitgefreesd naar uitlaatdiameter (21 mm)
-STD Cilinder (Nicasil, A55 dus grote spoelers)

Hoor graag van jullie,
Mvg,

Japie

Re: Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 08 okt 2016 22:00
door ief
Denk dat het nix opleverd en de mogelijke nadelen groter zijn dan de voordelen. Is maar zo'n klein stukje wat je uit kan draaien, als je een halve gram wint is het veel lijkt me.

Grootste voordeel lijkt me een mindere belasting van het big en small-end maar die wordt natuurlijk maar deels bepaald door het gewicht van de zuiger. Nadeel natuurlijk het slapper worden van de zuiger, op zijn minst.

Als je een racer bouwt en elk laatste beetje er uit wilt halen (en je blok om de x uur wilt reviseren) a la maar op een originele tomos ?

Wat mogelijk meer doet is de 'happen' in de zuiger iets dieper maken en het hemd iets korter maken (zuigergestuurd dus dat kan iets onderin kosten), en gewichtverlies en mogelijk iets betere flow/ spoeling. Of je DAT merkt op een originele tomos... ook dat vraag ik me af maar misschien in combinatie met ander tuningswerk...

-uitlaatpoort uitgefreest naar 21mm, groter is niet altijd beter.

Re: Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 09 okt 2016 00:41
door kinderbrueno
Ik denk dat het positieve merkbare verschil, theoretisch,(Mocht dat er uberhaupt zijn) is dat je betere gasreactie hebt en sneller trekt. Negatief dat je minder goed met wind tegen en berg op rijdt, omdat je minder moment hebt om de krukas rond te slingeren.

Re: Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 09 okt 2016 17:14
door ief
Dat gaat niet kloppen B. Elk (eventueel) voor of nadeel wat je hebt tijdens de neergaande beweging zal het tegenovergestelde bewerkstelligen in de opgaande beweging.

Ik denk dat je het vergelijkt met de werking van het vliegwiel maar die is er juist om het gebrek aan momemtum op te vangen van de zuiger. (deze veranderd ten slotte 180 graden van richting)

Verder denk ik dat ook al zou je je vliegwiel verlichten dat je dat niet gaat merken met tegenwind of heuvel op.(Hier ben ik niet 100% zeker van trouwens maar vermoed het sterk.) Wel in je gasreactie en acceleratie, vooral in de eerste versnelling, dit gaat dan wel weer ten koste van lekker stationair lopen.

Eigenlijk zitten er theoretisch alleen maar voordelen aan een zo licht mogelijk zuiger alleen praktisch is het een ander verhaal :)

Re: Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 09 okt 2016 19:18
door kinderbrueno
Je hebt gelijk ief. Uit gemak maar van uit gegaan dat het wel hetzelfde als het vliegwiel zou zijn maar dit is bij nader inzien natuurlijk niet zo.

Re: Uitdraaien zuiger

Geplaatst: 11 okt 2016 19:13
door Japie
Dan kloppen mijn verwachtingen, en laat ik de zuiger in zijn originele staat. Bedankt, mag op slot!