Pagina 1 van 1

Versnellingsbakolie in de cilinder

Geplaatst: 29 apr 2017 19:40
door thijssmaal
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Tomos s25 gekocht waarvan de motor niet loopt.
Ben vandaag aan het sleutelen gegaan. Heb al eens een puch van schroot af weer als nieuw gemaakt dus wel wel ongeveer hoe alles werkt. Ben nu alleen op iets vreemd gestruikeld.

Het volgende heb ik al gedaan:
- Ontsteking nagekeken/afgesteld
- Carburateur schoongemaakt
- Nieuwe Bougie

Eerst ontbrande de motor helemaal niet en dat doet die nu wel, maar niet voor lang. Als ik hem kick blijft 3 ongeveer 4 seconden erg onregelmatig pruttel en valt dan weer uit, zowel met als zonder gas, en ook met of zonder choke.

Wat mij later opviel toen ik de bougie eruit haalde is dat er aan de bougie een witte vloeistof zit. Ik had geen idee waar dit vandaan kwam.

Toen ik daarna de carterbak opende zag ik dat diezelfde witte vloeistof in de versnellingsbak zat. Kan me niet herinneren dat olie een witte kleur kan hebben of kan worden. Heeft iemand enig idee of dit kan komen doordat er iets lekt tussen de cilinder en versnellingsbak, en zo ja, hoe valt dit te verhelpen?

Ik hoor het graag!

Gr thijs

Re: Versnellingsbakolie in de cilinder

Geplaatst: 29 apr 2017 21:26
door ivowieman
krukas keerring aan de rechter kan misschien lek? merk je ook dat hij weinig conpressie heeft? het wordt aangeraden gelijk allebei de keerringen te vervangen, maar dat heb ik toen niet gedaan en is bij mij goed gegaan. staat in de wiki beschreven hoe dat precies moet.

Re: Versnellingsbakolie in de cilinder

Geplaatst: 30 apr 2017 14:05
door tomsmos
Blok uit elkaar, nieuwe keerringen erin, nieuwe pakkingen en je zou nergens last van moeten hebben. En ook ff nieuwe zuigerringen.
Waarschijnlijk lekte er ergens iets, waardoor de witte vloeistof ontstond en hij niet genoeg compressie had.

Je kan ook eerst met andere sproeiers gaan proberen.

Re: Versnellingsbakolie in de cilinder

Geplaatst: 30 apr 2017 15:55
door shadowranger
Als olie wit uitslaat betekent dit dat er vocht in zit wat er niet in hoor, mogelijk water oid.

Wat al aangegeven wordt beide kerringen vervangen en de ATF. Misschien ook een verse bougie als deze niet meer schoon te krijgen is.