Pagina 1 van 1

Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 27 apr 2019 14:39
door Noflik
Hallo allemaal,

Zoals de titel al vermeld heb ik gisteravond de koppelingssegmenten vervangen van mijn Tomos Quadro Snor uit 2005 en daarbij ook gelijk het vraagtekenveertje, drukveer en uiteraard de pakking.

Nu wilde ik de brommer net starten om te kijken hoe hij nu loopt, maar hij start helemaal niet meer.
Heel soms dan pakt hij even voor 3-5 seconden, dan hoor je 'm heel moeilijk pruttelen, en dan valt hij weer uit.

Ik heb de uitlaat er afgehaald en zag dat deze vol zat met zwarte vloeistof wat erg op olie leek maar wel naar benzine rook.
Ik heb er net nieuwe mengsmering in gedaan (3 liter euro 95 met 60ml 2takt olie).

Op het forum zag ik mensen praten over een lekke keerring achter de koppeling, maar de olie in het carter van de koppeling was ook schoon en dus niet zwart. Is het normaal dat mengsmering zo zwart is zodra het bij de uitlaat komt?

Bougie was inmiddels ook wat zwartig en een beetje nat, niet heel erg.
En de tos liep gewoon goed voordat ik de koppeling vervangen heb.

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 27 apr 2019 16:10
door Noflik
Ik heb net geprobeerd de tomos te starten zonder de uitlaat er op en dan zie ik na een paar keer aankicken dat ook die zwarte olieachtige substantie uit de uitlaatpoort geblazen wordt in dikke druppen.

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 28 apr 2019 11:02
door fons716
Met de koppeling vervangen verandert er niets aan de afstelling en zou hij gewoon zoals voorheen moeten lopen.
Als je de carburateur van het spruitstuk hebt gehad dan kan het zijn dat hij daar nu valse lucht trekt (ff een deo test doen)
Zwarte olie uit de uitlaatpoort is normaal, als hij voorheen een beetje te rijk liep zit er nog wat 2 takt olie in de krukas ruimte.
Als de keerring achter de koppeling lekt rookt hij veel en is de kleur van de rook wit.

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 28 apr 2019 11:06
door Noflik
Bedankt voor je reactie, Fons!
Ik heb 'm vannacht zonder bougie laten staan en vanmorgen een paar kick gekicked zonder bougie, nu komt er alleen nog mengsmering uit de cilinder.
Maar wel heel veel, het lijkt net alsof het nooit bij de bougie komt maar gewoon rechtstreeks de uitlaat ingaat.

Wat betreft de rook en een deotest, dat zit er niet in omdat hij dus niet starten wil.

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 28 apr 2019 11:51
door shadowranger
Bougie en uitlaat worden altijd zwart als je start op de choke. Zodra de motor draait kun je de choke eraf halen. Je menging zou hierop niet van invloed mogen zijn (nu 1:46(65 ml op 3 liter benzine)). Pas wanneer de motor lekker op temperatuur is en de bougie zijn zelfreinigingstemperatuur bereikt kun je wat zeggen over de verhouding lucht-brandstof. Dit wordt geregeld door de sproeier. Maar als je voorheen geen probleem hebt gehad, zou ik hier niets aan wijzigen.

Wanneer je keerring achter de koppeling lekt, zou dit uiteindelijk resulteren in witte rook uit de uitlaat. Maar als je motor niet draait zie je dat nu niet. Toch kan het dit wel zijn. Die druppels met "zwarte substantie" kan hier een aanwijzing zijn. Heb je niet vergeten die vulring tussen de keerring en koppelingshuis te doen?

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 28 apr 2019 11:54
door fons716
1 nacht zonder bougie zal niet veel helpen, beter een boormachine op het vliegwiel zetten en de carb even van het spruitstuk halen zodat je hem redelijk droog kunt starten.
Carb gelijk controleren of de vlotter goed afsluit, daarna monteren en het luchtfilter eraf laten een een beetje remmen reiniger onder de gasschuif door spuiten....dan moet er leven in zitten.

Re: Koppelingssegmenten vervangen, brommer start niet meer.

Geplaatst: 28 apr 2019 15:36
door Noflik
Hij rijdt inmiddels weer!
Ik heb de carburateur en het luchtfilter nogmaals uit elkaar gehaald en kwam tot ontdekking dat de chokehendel niet goed zat en de slang in het luchtfilter was gedraaid.

Bedankt voor de hulp!