• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Tomos valt abrupt uit bij rijden op topsnelheid

Net nieuw op dit forum, of twee linkerhanden? Dan is het beginnersforum iets voor jou. [wil je ook supporter worden voor dit forum? meld je aan voor de groep supporters ;)
Forumregels
Om u goed te kunnen helpen hebben wij een support template gemaakt.
wilt u zo vriendelijk zijn om deze in te vullen bij een nieuw topic! --> mededeling
Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
6 berichten • Pagina 1 van 1
Royal_Alfa
Pindabrein

Berichtdoor Royal_Alfa » 11 sep 2019 16:59

Beste Forum-leden,

Mijn naam is Willem en net nieuw op het Forum! In het verleden een aantal Tomossen gehad en nu eindelijk me “droom” Tomos gekocht. De Tomos is altijd als hobby erbij geweest en vind het leuk om er zelf aan te werken.

Altijd veel informatie kunnen vinden op dit forum (FAQ en how-to’s) maar nu tegen een probleem aangelopen waarover ik niks kon vinden....

Welk model Tomos heb je ?
A52 Classic
Uit welk jaar komt de Tomos ?
2012
Is het een Snor of een Brommer ?
Snor
Wanneer ontstond het probleem ?
Sinds aanschaf (+/- 3 maanden geleden) Maar lijkt nu erger te worden.
Heb je onlangs iets veranderd aan je tomos ?
Ja, probleem al vanaf het begin sporadisch aanwezig. Na aanschaf een grote beurt gedaan omdat ik het toewees aan brandstoftoevoer (vuiltje in carb./brandstoftank etc.) Tijdens de beurt het volgende gedaan:
- Nieuwe olie
- Nieuwe Bougie
- Nieuw luchtfilter
- Remmen afgesteld en remkabels doorgesmeerd met kruipolie
- Ketting invetten en afgesteld
- Carb. schoongemaakt
- Tank doorgespoeld
- Brandstofkraan en filter vervangen
- Uitlaat vervangen (zat een roestige 26mm sigaar onder, deze vervangen voor dezelfde maar dan weer glimmend :) )
- Tapeinden uitlaat waren verrot... Cilinder losgehaald en laten uitboren. Toen meteen nieuwe zuigerveren gemonteerd en alles weer netjes teruggebouw met nieuwe pakkingen.

De Tomos is op de uitlaat na helemaal standaard. Wel heb ik wat moeite gehad met de sproeier, bij aanschaf leek hij net te kort te komen met de originele maat 49 sproeier vanaf 28km/h op de teller en had moeite om door te lopen naar de top (ong. 31). De sproeier toen vervangen voor een maat 50 na montage van de nieuwe uitlaat, maar dit was nog veel erger en liep voor geen meter (verzoop). Omdat ik niks kleiner had dan maat 49 heb ik de krul (begrenzer?) uit het luchtfilterhuis gehaald en sproeier 51 erin gezet. De bougie is mooi van kleur en de Tomos loopt echt super ! (denk dat dit niks met het probleem heeft te maken, maar wou het toch even vermelden voor het geval dat)

Wat is het probleem ?
De Tomos valt abrupt uit, zomaar in eens. Het gebeurt alleen als ik een stuk(je) op topsnelhied/volgas rij. Het voelt als een warm-/vastloper, de Tomos valt zonder te stotteren of haperen uit en remt dan heel hard af. Zodra ik stil sta en hem opnieuw kick, is het starten en lopen en rijdt de Tomos alsof er niks gebeurt is... :?

Ik heb heel veel mogelijkheden geprobeerd te bedenk hoe dit kan, maar kom er niet uit.
Ik vermoed dat het electronisch is, wellicht dat de Tomos teveel toeren maakt ? En dat hij hierdoor het niet meer aankan?
Dit verklaard alleen niet dat hij dan compleet uitvalt, de Tomos zou dan toch moeten stotteren/haperen op topsnelheid, en zodra het toerental lager wordt, weer verder gaan ?

De Tomos loopt met deze afstelling iets harden dan eerst (+/- 33) en maakt dus ook iets meer toeren, hierdoor lijkt hij vaker uit te vallen.

De Tomos rijdt / loopt verder echt goed. Koude start 1 a 2 keer kicken en hij loopt (zelfs zonder choke), warm start hij altijd in 1 keer.

Het is een heel verhaal als ik het zo terug lees... Sorry daarvoor ! Maar volgens mij heb ik nu alle info vermeld.

Bedankt voor het lezen en hopelijk kunnen we er achter komen wat het probleem is !
Past Mopeds
- 2011 Vivacity Motorsport Editie Brom - Totaled
- 1995 Tomos A35 HDA Quattro Snor - Sold in Parts
- 1979 Tomos 2-speed Autom Project - Sold
- 2x Spartamet Snor - Sold
- 2012 Sym Orbit II Black - Sold

Present
- 2012 Tomos A52 Classic Snor

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 11 sep 2019 17:32

Idd raar want hij start daarna weer prima, dus verwacht niet dat het in de ontsteking zit.
Misschien de beluchting van de tank bijna dicht waardoor hij vacuüm in de tank trekt.

Royal_Alfa
Pindabrein

Berichtdoor Royal_Alfa » 11 sep 2019 19:27

Idd raar want hij start daarna weer prima, dus verwacht niet dat het in de ontsteking zit.
Misschien de beluchting van de tank bijna dicht waardoor hij vacuüm in de tank trekt.
Bedankt voor je reactie! Had het niet vermeld, maar de tankdop is doorgeblazen tijdens de beurt. Het kan natuurlijk zijn dat de dop weer vuil is geworden, maar de Tomos start meteen weer, zonder iets te doen...

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716
Berichtdoor fons716 » 12 sep 2019 15:09

Misschien dat de ontsteking uitvalt als hij goed warm wordt....bougie dop met een lampje erin monteren en kijken als hij uitvalt. https://www.tomoshop.nl/bougiedop-met-licht.html

Of ontsteking en bobine-cdi warm fohnen om te testen of hij uitvalt.

Wel raar dat hij zo snel erna direct weer start want hij koelt dan maar weinig af.

Dat hij behoorlijk afremt al hij uitvalt is normaal.

Royal_Alfa
Pindabrein

Berichtdoor Royal_Alfa » 12 sep 2019 15:24

Misschien dat de ontsteking uitvalt als hij goed warm wordt....bougie dop met een lampje erin monteren en kijken als hij uitvalt. https://www.tomoshop.nl/bougiedop-met-licht.html

Of ontsteking en bobine-cdi warm fohnen om te testen of hij uitvalt.

Wel raar dat hij zo snel erna direct weer start want hij koelt dan maar weinig af.

Dat hij behoorlijk afremt al hij uitvalt is normaal.
Tnx again voor je reactie. Het lijkt idd iets wat de ontsteking verstoord tijdens een piek moment. Als ik onder de topsnelheid blijf, slaat hij niet af.

Op topsnelheid kan ik soms maar een heel klein stukje rijden, soms veel langer. Er zit niet echt een regelmaat in. Wel slaat hij altijd (vroeg of laat) een keer af.

Mechanisch ken ik de Tomossen redelijk, electronisch niet zo goed. Wat zou de ontsteking nog meer kunnen verstoren?

Het moet denk ik iets zijn gerelateerd aan de toeren van het blok. Anders zou de Tomos vaker afslaan, ook bij lagere snelheden.

Iig fijn om te weten dat ze snel afremmen bij uitval, hoef ik me daar niet druk om te maken!

Royal_Alfa
Pindabrein

Berichtdoor Royal_Alfa » 14 sep 2019 20:19

Het is opgelost!

Na het advies van fons716 toch gereden zonder tankdop, liep zonder af te slaan!

De tankontluchting laat niet voldoende lucht door bij topsnelheid. De carburateur raakt leeg en de Tomos slaat af.

Terwijl de Tomos afslaat en tot stilstand komt, vul de carburateur weer, hierdoor start de Tomos meteen na stilstand weer.

Bedankt voor je hulp fons716!

Gesloten
  • Afdrukweergave
6 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Beginners”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen
  • Galerij
  •    Straat Tomossen