Pagina 1 van 1
Overtoeren
Geplaatst: 13 mei 2006 20:20
door Robin
Ik heb even een vraagje. Heb de volgende setup:
Bromkop
Snor cilinder "tuned"
Snor blokje
14/9 carb
Brompijp van speedline
26 tandwiel voor
31 achter
Me tomos maakt een hoop toeren waar je niet goed van word.
Het stotter probleem heb ik kunnen oplossen. Ik heb het standaard filter voor moeten aanpassen (kreeg te weinig lucht steeds)
Alleen me blokje maak nogal zoveel overtoeren dat ik met deze setup waarschijnlijk al 45 km haal.
Van de cilinder heb ik alleen de inlaat kanaal aangepast. Maar vind het blokje zoveel toeren maken dat het gewoon niet relaxt rijd.
Komt dit door de vertanding in het blok zelf?
Ik wil graag minder toeren en 35/40 kunnen rijden.
Geplaatst: 13 mei 2006 21:10
door dreeg
dan zul je er een ongetuned cilinder er op moeten zetten en als je doe over toeren weg wil krijgem moet je toch echt een kleiner atw erop zetten maar dan ga je ook meteen weer harder
Geplaatst: 13 mei 2006 23:09
door Vuile Beunkoe
robin
je kan niet tunen
je bent niks gewend.
ga eerst testrijden, dan zwaarder vertanden, en als je echt overtoeren maakt merk je het wel. Wss doet ie nu alleen maar zen best om je gerust te stellen, dat ie 45 kan en jij denk t meteen overtoeren. Hieruit leid ik af dat jij niet eens weet wat overtoeren zijn...

Geplaatst: 13 mei 2006 23:41
door Tomos_Power1
robin
je kan niet tunen
je bent niks gewend.
ga eerst testrijden, dan zwaarder vertanden, en als je echt overtoeren maakt merk je het wel. Wss doet ie nu alleen maar zen best om je gerust te stellen, dat ie 45 kan en jij denk t meteen overtoeren. Hieruit leid ik af dat jij niet eens weet wat overtoeren zijn...

Hellracer_89 wat ben je de laatste tijd raar bezig ,, iedereen moet tog beginnen , wat heeft het nou voor nut om zoiets te zeggen?
miss ff je tandwielen veranderen ,, en je hebt je cilinder laten tunen zie ik... met cilindertuning vergroten ze de uitlaatpoort ook word hij verhoogd!
waardoor je meer toeren maakt,, zijn ook je spoelpoorten groter gemaakt?
eigenlijk niet echt slim dat je je cilinder hebt laten tunen , dat is meer iets voor races maarja ieder zijn keuzes

Geplaatst: 14 mei 2006 10:14
door Volty
Ik rij met dezelfde vertanding rond op mijn ragtomos, en die haalt 60 km/u. En 't toerental waarmee 'ie dat haalt, kan ik moeilijk overtoeren noemen.
ws. is de cilinder gewoon verbeund door het 'tunen' en levert 'ie weinig koppel meer, waardoor het lijkt of ie overtoeren draait..
Daarbij is het tunen van cilinders niet alleen voor racers bedoeld.. het hangt ervan af hoe ver je wilt gaan. Ik moet de eerste kerel nog tegenkomen die met een vijltje een 'race' cilinder prepareert
Lucas heeft gewoon gelijk, alleen is zijn geduld met dit soort suffe vragen een beetje op.. kom op zeg, 45 rijden en dan overtoeren.. als je nou een derbi achtertandwiel erop had zitten zou ik het nog begrijpen..
anyway, om een beetje ontopic te blijven: zet er eens een standaard uitlaat op? Dan zal ie wel wat minder toeren draaien en dus langzamer rijden.
Geplaatst: 14 mei 2006 11:27
door poekelen
overtoeren zijn toeren die je maakt zonder harder te gaan.
dus als je gas half gas hebt. en als je dan op je top rijdt... en je gaat verder gas geven en als je dan niet harder gaat maar wel meer toeren maakt dat zijn dus overtoeren

Geplaatst: 14 mei 2006 12:40
door Robin
Je moet niet vergeten dat ik vroeger ook een tomos heb gehad.
Setup was toen:
Snor cilinder
snor kop
28 tandwiel achter
brompijp
14/12 dell orto
26 tandwiel voor.
Deze tomos liep gewoon op een normaal toerental en ging 40 op te teller.
En me huidige tomos draait zoveel toeren om gek van te worden.
Het is in ieder geval niet goed voor het blokje lijkt me zo.
robin
je kan niet tunen
je bent niks gewend.
ga eerst testrijden, dan zwaarder vertanden, en als je echt overtoeren maakt merk je het wel. Wss doet ie nu alleen maar zen best om je gerust te stellen, dat ie 45 kan en jij denk t meteen overtoeren. Hieruit leid ik af dat jij niet eens weet wat overtoeren zijn...

Geplaatst: 14 mei 2006 12:43
door Robin
Ik rij met dezelfde vertanding rond op mijn ragtomos, en die haalt 60 km/u. En 't toerental waarmee 'ie dat haalt, kan ik moeilijk overtoeren noemen.
ws. is de cilinder gewoon verbeund door het 'tunen' en levert 'ie weinig koppel meer, waardoor het lijkt of ie overtoeren draait..
Daarbij is het tunen van cilinders niet alleen voor racers bedoeld.. het hangt ervan af hoe ver je wilt gaan. Ik moet de eerste kerel nog tegenkomen die met een vijltje een 'race' cilinder prepareert
Lucas heeft gewoon gelijk, alleen is zijn geduld met dit soort suffe vragen een beetje op.. kom op zeg, 45 rijden en dan overtoeren.. als je nou een derbi achtertandwiel erop had zitten zou ik het nog begrijpen..
anyway, om een beetje ontopic te blijven: zet er eens een standaard uitlaat op? Dan zal ie wel wat minder toeren draaien en dus langzamer rijden.
Nee aardig vermogen heeft ie wel, dat is het probleem niet. Maar maakt zoveel meer toeren dan orgineel, weer niet of dat moet bestempelen als overtoeren, maar vind dat ie wel erg veel toeren maakt.
Zit te denken dat de vertanding in het blok nogal erg kort waarom die zovel toeren maakt.
Geplaatst: 15 mei 2006 12:35
door ex-gast
nog lang geen overtoeren idd met 26/33 vertanding is 55 mogelijk zonder schade zorg wel voor goede koeling dmv een iets grotere sproeier niet besparen op olie en zorgen dat de banen in je zuiger waar je zuigerveren in vallen niet ruim zijn dan is het makkelijk mogelijk
trouwens overtoeren is een toerental waarbij de vulling zo slecht is dat er totaal geen koppel meer over is
overtoeren kan dus al bij 4000 toeren zijn maar ook bij 15000 toeren hangt van de vulling bij hoge toeren af
@ iemand die beweerd dat je wel meer toeren kan maken alleen dan niet harder gaat : krukas zit indirect verbonden aan je achterwiel iedere toeren verhoging heeft dus een hogere snelheid tot gevolg hoe klein dan ook
ik snap wel wat je bedoeld trouwens je rijd dan idd half gas en als je vol gas open draaid dan ga je maar 5 kilometer per uur sneller dit is idd een mooi voorbeeld van slechte vulling op hoge toeren
Geplaatst: 15 mei 2006 20:18
door poekelen
te zonde om dit te laten varen. opgeschoond! ga maar lekker ergens anders zeuren.. feedback ofzo

ontopic !
Geplaatst: 16 mei 2006 18:41
door rUne
ik had hetzelfde en heb een 14/12 carburateur erop gezet en ik kon geen overtoer of gesputter horen. terwijl die wel harder ging

dus ja ik denk toch echt dat het daar aan licht.
rUne
Geplaatst: 16 mei 2006 19:54
door Robin
Ja ben ook aan het zoeken naar een 14/12 carb. En anders probeer ik ook even een andere onsteking.
Geplaatst: 16 mei 2006 20:37
door TQ Rider
ik zou eerst goed gaan zoeken naar en 14/12