Pagina 1 van 1

spruitstuk - carburateur

Geplaatst: 08 feb 2022 19:34
door blueridder
Weer een vraagje van technische aard om meer trekkracht te verkrijgen.

Tomos standaard
carb. 14/9
Sproeier 50
luchtfilter slang in luchtfliter naw
spruitstuk normaal voor 14/9
tandwiel verhouding voor/achter 26/26 tand
ontsteking staat op bromstand (bovenste streep)
standaard tomos uitlaat zonder s bocht
Nieuwe cilinder 50cc en bromkop
bougie B6hs

De tandwiel verhouding voor/achter was 26/33 tand, snelheid rond de 27
Nu is de tandwiel verhouding 26/26 en is snelheid toegenomen maar trekkracht afgenomen, wat eigenlijk normaal is als de rest niet wordt aangepast.

Nu is de vraag:
1. Spruitstuk / carburateur
In het spruitstuk zit een busje dat eruit gehaald kan worden door het uitboren in een boorkolom of zoals velen doen met een bout en moer. Als het busje eruit is ontstaat een opening van 15 mm.
Kan op dit spruitstuk nu de car. 14/9 geplaatst worden en wat is de winst?

Is het beter om een carb. 14/12 op het zojuist aangepast spruitstuk te monteren met spoeiermaat 54, en wat is de winst?

of beter een ander spruitstuk erop zetten?

Dit even beknopt aan de eerste hand van aanpassingen.

grt

Re: spruitstuk - carburateur

Geplaatst: 11 feb 2022 18:06
door shadowranger
Winst met 14/9 = 0.0, met 14/12 wel winst tov 14/9 maar marginaal. Zet de ontsteking eens van snor naar brom (als je dat nog niet hebt gedaan). dat kan ook wat schelen met een 14/9.

Re: spruitstuk - carburateur

Geplaatst: 11 feb 2022 20:09
door fons716
Die bus boor je niet groter, die is namelijk NIET van st37 (pisbakijzer)

Re: spruitstuk - carburateur

Geplaatst: 16 feb 2022 09:55
door blueridder
Ontsteking staat op bromstand.
ga me eens verdiepen in wat 14/12 kan doen met spruitstuk ontgrensd.

Re: spruitstuk - carburateur

Geplaatst: 16 feb 2022 15:25
door fons716
Als je zuiger sleuven heeft wordt het met een 12 mm carb gewoon een brommer.