Pagina 1 van 1

Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 09:15
door Bassbounce@live.nl
Hoi,

Ik heb de Tomos in elkaar gezet setup is als volgt.

Orgineel brom
12/14 Sha sproeier 56
26/24
Bullet uitlaat maar met orginele deed de tomos hetzelfde wat betreft dip.

Tomos start prima en loopt goed echter bij afremmen tot 15km heeft deze een dip tussen de 15 en 25 km daarna trekt de brommer prima op.
Vanuit stilstand is de dip minder maar wel aanwezig.

Wat valt hier aan te doen?
Koppelingsveer van de tweede versnelling inkorten?

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 11:25
door fons716
Is die sproeier 56 een originele dell sproeier of een imitatie sproeier zonder het inc logo erop?

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 11:39
door Bassbounce@live.nl
Is die sproeier 56 een originele dell sproeier of een imitatie sproeier zonder het inc logo erop?
Orginele met het inc logo, sproeier 56 is iets donkerder als koffiebruin en 54 is koffiebruin.
Maar geen prestatie verschil tussen beide.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 13:29
door HenkNummerZoveel
Is het zo dat de motor inhoudt of dat er niet goed geschakeld wordt van 1 naar 2? Dat zou kunnen duiden op ingenestelde rollen. Onze Tomos had dat soort kuren onlangs ook en heb ik opgelost door de rollenbanen met een Dremel te vlakken.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 13:48
door fons716
56 is wel erg groot voor een std setup.

Bij een std cilinder zit eigenlijk een fout want de spoelpoorten zitten ongeveer 2mm te laag en gaan dus niet helemaal open als de zuiger op het odp is.
Ik heb de cilinder aan de bovenkant 2mm af gefreesd en heb een vulplaat gemaakt die met 2 voetpakkingen 2mm dik is.

Een bromkopje vlak ik zodat het opstaande randje helemaal weg is.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 14:13
door Bassbounce@live.nl
56 is wel erg groot voor een std setup.

Bij een std cilinder zit eigenlijk een fout want de spoelpoorten zitten ongeveer 2mm te laag en gaan dus niet helemaal open als de zuiger op het odp is.
Ik heb de cilinder aan de bovenkant 2mm af gefreesd en heb een vulplaat gemaakt die met 2 voetpakkingen 2mm dik is.

Een bromkopje vlak ik zodat het opstaande randje helemaal weg is.

Bedankt, ik zal er eens na kijken er zit een dmp hogedruk kop op.
Nee het is geen stotteren, het lijkt dat de brommer te snel in zijn 2 gaat
Bij sproeier 54 is de kleur wel koffie bruin maar ze raden toch aan om 2 maten omhoog te gaan met een bullet?
Bougie is hittegraad 7.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 18:39
door fons716
Een hittegraad 7 gebruik je pas als een cilinder 9000 rpm draait, of als het buiten 30 graden is en je rijdt hele lange afstanden vol gas.
Je kunt een Koppelingsveer 1e versnelling groen in de 2e koppeling zetten, die is 5 a 6 mm korter dan de rode veer voor de 2e koppeling.....of veer idd inkorten.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 18:43
door Bassbounce@live.nl
Een hittegraad 7 gebruik je pas als een cilinder 9000 rpm draait, of als het buiten 30 graden is en je rijdt hele lange afstanden vol gas.
Je kunt een Koppelingsveer 1e versnelling groen in de 2e koppeling zetten, die is 5 a 6 mm korter dan de rode veer voor de 2e koppeling.....of veer idd inkorten.
Heb vanmiddag een stuk gereden en de bougie is iets donkerder dan koffiebruin.
Maar dan zou ik na sproeier 53 moeten, is dat niet wat klein voor een snelle uitlaat?

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 18 apr 2022 22:22
door fons716
Heb je er nu 54 in ?

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 07:42
door Bassbounce@live.nl
Heb je er nu 54 in ?
Ja ik heb er nu orginele sproeier 54 in.
De kleur is iets donkerder dan koffiebruin na een km of 20 gereden te hebben.
De dip zit echt direct na het overschakelen in de tweede versnelling van 15 na 25. Vanaf 30 tot 55 trekt de Tomos prima.

Het totaal aantal seconden vanaf stilstand tot 55 is zo'n 14 seconde.
Ook als je een rotonde afrijdt is die dip er, enorm vervelend voor de mede weggebruikers.

Had het membraan vorige week getest om alles uit te sluiten, met de blaas en zuig test.
Bij het zuigen kwam er minimaal lucht doorheen wat volgens mij toelaatbaar is.

Een jaar of 10 had ik ook een orginele Tomos met geel kenteken, die trok gewoon lekker door zonder dip na zijn top.
Al ga ik hier nu ook over twijfelen, ik heb geen andere Tomos om het te vergelijken.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 09:19
door fons716
Een Bullet is helaas geen uitlaat die onderin goed trekt, die is alleen leuk voor topsnelheid.
Ik rij zelf met 26-26 omdat ik 100 kg weeg, 24 vindt ik persoonlijk wat te klein.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 09:47
door Bassbounce@live.nl
Een Bullet is helaas geen uitlaat die onderin goed trekt, die is alleen leuk voor topsnelheid.
Ik rij zelf met 26-26 omdat ik 100 kg weeg, 24 vindt ik persoonlijk wat te klein.
Duidelijk, lastig dit. Maar wat ik begrijp is dat een seconde of 14 normaal is voor een tomos brommer tot de topsnelheid is behaald.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 10:20
door Bassbounce@live.nl
Een Bullet is helaas geen uitlaat die onderin goed trekt, die is alleen leuk voor topsnelheid.
Ik rij zelf met 26-26 omdat ik 100 kg weeg, 24 vindt ik persoonlijk wat te klein.
Duidelijk, lastig dit. Maar wat ik begrijp is dat een seconde of 14 normaal is voor een tomos brommer tot de topsnelheid is behaald.


Ik heb toch een tandwiel 26 besteld top is nu 56 ongeveer.
Wat haal jij voor snelheid met 26/26 Fons?
Ik vermoed dat ik dan 51 a 52 zal gaan, maar weet niet of dit onderin veel uit zal maken met optrekken..

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 11:58
door fons716
Mijn cilinder is niet te vergelijken omdat hij aardig bewerkt is, loopt met een Tecno Circuit uitlaat 55 km/h (met heel veel herrie)....met een rs sigaar 60 km/h....met een speedy met 26mm bocht 53 km/h en is vrij stil.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 13:52
door Bassbounce@live.nl
Mijn cilinder is niet te vergelijken omdat hij aardig bewerkt is, loopt met een Tecno Circuit uitlaat 55 km/h (met heel veel herrie)....met een rs sigaar 60 km/h....met een speedy met 26mm bocht 53 km/h en is vrij stil.
Oke bedankt, ik heb nog wel een 28mm techno sigaar uitlaat liggen zal dat helpen? Of een techno circuit uitlaat, want die moeten toch flink onderin trekken. Misschien dat die dip dan volledig weg is?

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 15:55
door fons716
Ik heb geen ervaring met een 28mm techno sigaar, gewoon proberen zou ik zeggen want je hebt hem al.
Een techno circuit maakt wat mij betreft te veel geluid-herrie en dan trek ik teveel aandacht, trekt echter wel goed maar de topsnelheid valt tegen met een snelle cilinder die toeren wil draaien....met een std 50cc zul je daar minder van merken de met een snelle cilinder.

In 14 seconde op topsnelheid is echt niet slecht, zelf nooit gemeten hoe lang het bij mij Tomos duurt.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 19 apr 2022 22:43
door Bassbounce@live.nl
Ik heb geen ervaring met een 28mm techno sigaar, gewoon proberen zou ik zeggen want je hebt hem al.
Een techno circuit maakt wat mij betreft te veel geluid-herrie en dan trek ik teveel aandacht, trekt echter wel goed maar de topsnelheid valt tegen met een snelle cilinder die toeren wil draaien....met een std 50cc zul je daar minder van merken de met een snelle cilinder.

In 14 seconde op topsnelheid is echt niet slecht, zelf nooit gemeten hoe lang het bij mij Tomos duurt.

Bedankt voor je hulp Fons!
Ik ga het in het weekend even bekijken.

Re: Dip tussen 15 en 25

Geplaatst: 21 apr 2022 10:16
door Bassbounce@live.nl
Ik heb geen ervaring met een 28mm techno sigaar, gewoon proberen zou ik zeggen want je hebt hem al.
Een techno circuit maakt wat mij betreft te veel geluid-herrie en dan trek ik teveel aandacht, trekt echter wel goed maar de topsnelheid valt tegen met een snelle cilinder die toeren wil draaien....met een std 50cc zul je daar minder van merken de met een snelle cilinder.

In 14 seconde op topsnelheid is echt niet slecht, zelf nooit gemeten hoe lang het bij mij Tomos duurt.


Heb toch even gekeken, brommer viel uit tijdens test met remreiniger op valse lucht op de volgende punten.

Bij de voetpakking
Tussen de cilinder en kop
En bij de overgang van het spruitstuk na de carburateur. Nieuw spruitstuk is besteld. Rubber en bus zijn nieuw in de carburateur.


Echter begrijp ik niet waarom de voet en de koppakking iedere keer lek zijn, wat wellicht de oorzaak is van die dip..
Er zit wel een helicoil in een van de gaten van de tapeindes.
Membraan sloot ook niet volledig, ik zag licht tussen de uiteinde van de carbon kleppen.