Pagina 1 van 1

Stationair lopen/choke

Geplaatst: 16 jun 2022 17:54
door Blokje
Beste medeforummers, ik weet niet of jullie dit herkennen, maar zelf ben ik vrij perfectionistisch en dus wil ik mijn trouwe tomos ook graag perfect hebben. Er kan altijd wel wat verbeterd worden, maar een paar punten kom ik met de zoekfunctie niet uit. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Ik nu heb:
Een tomos standard snor uit 2012. Gekocht bij een oud vrouwtje met 350km op de klok in 2017. Vrijwel nooit gebruikt, reed toen wel al 35, maar alleen als je heel lang op een hete dag rechtdoor reed. Hij ging namelijk 25, en ineens kwam er een soort verlate powerband waardoor die van 25 naar 35 trok (ik vermeld dit omdat ik zelf geen idee had hoe dat kon en jullie een beetje een idee van de tomos hebben).

Vorig jaar heb ik gedaan: ontsteking op bromstand, nieuw membraan, nieuwe keerringen, verse carter olie, nieuwe bougie, en nieuw airsel zuigertje.

Afijn; waar ik nu nog niet uit kom zijn de volgende punten en dus mijn vragen aan jullie:
- choke: ik lees vaak dat mensen starten op de choke, even wegrijden op de choke, en vervolgens hem er afhalen als de tomos goed rijd. Bij mij kan ik starten op de choke, vervolgens valt hij uit stationair. Enkel bij gasgeven blijft hij aan maar spruttelt en wegrijden op de choke kan totaal niet. Hoe kan dit zo verschillen t.o.v. andere tomosjes?
- stationair: als ik dan op de choke start en die er af haal, dan blijft de tomos niet stationair lopen. Enkel bij een paar keer gas geven blijft hij uiteindelijk 20 seconden lopen en valt dan weer uit. Ook als hij warm is valt hij na 30 seconden uit stationair. (De stationairschroef staat al wat ingedraaid, loopt wel mooi).

Ik heb sproeier 50 in de standaard carb, bougie is mooi koffiebruin. Is het een kwestie van die kleiner doen? Ik ben dan bang dat hij dan te weinig mengsel krijgt met volgas

Lang verhaal, maar hopelijk duidelijk overzicht van de tomos en hopelijk kunnen jullie helpen!

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 16 jun 2022 21:58
door fons716
Heeft je sproeier 50 het inc logo erop?

Een dell sha heeft een idle hole - stationair gaat wat kleiner is de 1mm, als daar vuil in zit loopt hij slecht of zelfs niet stationair.
http://www.dragonfly75.com/motorbike/SHA.html

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 17 jun 2022 14:27
door Blokje
Heeft je sproeier 50 het inc logo erop?

Een dell sha heeft een idle hole - stationair gaat wat kleiner is de 1mm, als daar vuil in zit loopt hij slecht of zelfs niet stationair.
http://www.dragonfly75.com/motorbike/SHA.html
Heeft het incl logo idd, dus originele sproeier. Heb de carb al schoongemaakt. Maar hij rijdt verder prima. Bovengenoemde punten heeft die wel altijd gehad. Standaard zit er een 48 sproeier in volgens mij, kan dat nog proberen, maar wil ook wellicht binnenkort een HD kop monteren (dan moet je denk ik ook een sproeier maatje omhoog?)

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 17 jun 2022 15:23
door shadowranger
Sproeier heeft niets te maken met stationair, dat doet het kleine gaatje wat Fons716 beschrijft:
Afbeelding

Als deze verstopt zit dan krijg je uiteindelijk wat jij beschrijft. Normaal zie je die niet omdat de rubber ring en pasbus voor op het spruitstuk ervoor zitten.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 17 jun 2022 16:49
door fons716
1 draadje uit een staalborstel trekken en lekker ff raggen in dat gaatje, daarna door blazen met een compressor als je die hebt.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 18 jun 2022 23:01
door Blokje
Ik begrijp nu wat je bedoeld. Denk niet dat dat het probleem is omdat hij altijd al slecht stationair heeft gelopen en nooit op de choke blijft lopen. Vandaag een HD kop gemonteerd, gelijk even de hele carb nog een keer schoongemaakt maar nadien was het nog hetzelfde.

Ik zag wel dat ik sproeier 54 erin heb zitten, terwijl ik dacht dat dit 50 was. Enige wat ik zou kunnen bedenken is dat hij dus een iets te grote sproeier heeft en daardoor dan op de choke niet blijft lopen of niet op de choke kan wegrijden omdat hij dan verzuipt. Maar het slecht gewoon stationair lopen kan ik dan weer niet verklaren hiermee.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 19 jun 2022 09:22
door fons716
Een choke is ook niet bedoelt om weg te rijden of om stationair te lopen, enkel om hem te kunnen starten als hij koud is.
Voor een HD kopje heb je geen grotere sproeier nodig.
Een spr 54 met logo is gewoon te groot voor een snor (deo test doen), een 54 zonder logo klopt wel aardig.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 19 jun 2022 12:00
door Blokje
Een choke is ook niet bedoelt om weg te rijden of om stationair te lopen, enkel om hem te kunnen starten als hij koud is.
Voor een HD kopje heb je geen grotere sproeier nodig.
Een spr 54 met logo is gewoon te groot voor een snor (deo test doen), een 54 zonder logo klopt wel aardig.
Het is een 54 met inc erop. Verder heb ik vorig jaar het hele blok eronder vandaan gehaald, schoongemaakt en pakkingen vervangen. Dus ik weet 100% zeker dat ik geen valse lucht heb. Net nog even met deo getest maar is negatief.

Ook nog diverse bougies geprobeerd, allemaal hetzelfde.
Ik ga nog maar eens proberen dan af te bouwen naar 52-50-48 en dan kijken hoe die loopt en hoe de bougie kleurt

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 19 jun 2022 14:39
door shadowranger
Niet altijd heb je de choke nodig om te starten. Als je motor goed is afgesteld en de buitenlucht niet koud dan kan je starten zonder choke. Met de choke help je de motor met een iets rijker mengsel sneller aan te slaan als het koud is, omdat een groot deel van je mengsel (=damp) anders condenseert tegen koude onderdelen. Ik vind sproeier 54 ook rijkelijk overdone voor een standaard snor (er vanuit gaande dat deze idd standaard is met begrenzers erin).

Het stationair los je niet op met een andere sproeier, aangezien het stationairgaatje los staat van de sproeier en venturiebuis (koperen staande buisje). Ik denk dat je gasschuif net iets te ver omlaag staat. Door iets verder indraaien van de stationairschroef aan de zijkant van je carburateur (bij warme motor) zet je de gasschuif net even iets verder open (= hoger toerental). Zet het stationair zo hoog dat je achterwiel net niet wil gaan draaien. Stel je gaskabel daarna ook goed af op een vrij speling van 2-3 mm loze slag op je gashandvat met de nippel bij je stuur.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 20 jun 2022 14:06
door Blokje
Niet altijd heb je de choke nodig om te starten. Als je motor goed is afgesteld en de buitenlucht niet koud dan kan je starten zonder choke. Met de choke help je de motor met een iets rijker mengsel sneller aan te slaan als het koud is, omdat een groot deel van je mengsel (=damp) anders condenseert tegen koude onderdelen. Ik vind sproeier 54 ook rijkelijk overdone voor een standaard snor (er vanuit gaande dat deze idd standaard is met begrenzers erin).

Het stationair los je niet op met een andere sproeier, aangezien het stationairgaatje los staat van de sproeier en venturiebuis (koperen staande buisje). Ik denk dat je gasschuif net iets te ver omlaag staat. Door iets verder indraaien van de stationairschroef aan de zijkant van je carburateur (bij warme motor) zet je de gasschuif net even iets verder open (= hoger toerental). Zet het stationair zo hoog dat je achterwiel net niet wil gaan draaien. Stel je gaskabel daarna ook goed af op een vrij speling van 2-3 mm loze slag op je gashandvat met de nippel bij je stuur.
Piemeltje zit nog in het luchtfilter, en volgens mij de ring nog in spruitstuk. Volgens mij zijn dat alle begrenzers.
Afstellen van stationairschroef enzo heb ik al gedaan. Heb best wat ervaring met derbi’s en aeroxjes, daar was het allemaal geen probleem. Hier kom ik er enkel niet uit omdat alles wat je zou verwachten dat zou helpen niet helpt.
Top dat jullie allemaal meedenken. Ga denk ik nog maar een keer alle pakkingen vervangen binnenkort. Maar eigenlijk is dat meer “ik weet het niet dus doe maar iets”, misschien helpt het wel niet. Probeer ik gelijk sproeier 52 of 50

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 20 jun 2022 14:54
door fons716
Ik begrijp eigenlijk niet waarom er je een nieuwe Airsal zuiger en membraan erin hebt gezet als hij zo weinig km heeft gelopen.

Dat hij met spr 54 goed loopt is ook raar, of hij moet toch ergens valse lucht trekken.

Sproeier 49-50-51 zou het moeten zijn, 52 is al te groot.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 20 jun 2022 19:50
door shadowranger
Misschien dat de keerring achter de ontsteking kan lekken? Dat geeft geen witte rook (= verbranden atf) maar kan wel zorgen dat op lage toeren de motor net ff teveel lucht trekt zonder dat je er erg in hebt.

Re: Stationair lopen/choke

Geplaatst: 30 jun 2022 14:24
door Blokje
De airsal zuiger heb ik er op gezet omdat ik vorig jaar een grote beurt wilde doen. Toen had hij wel al 10.000 km gelopen.

Inmiddels met sproeier 49-51 gereden, de kleur van de bougie blijft mooi koffiebruin.. Echter, hij rijdt toch echt het best op 54 en de bougie is dan wellicht iets aan de donkere kant maar geen olieafzetting. Ik denk dat ik dan maar ga voor hoe die rijdt en niet op de bougiekleur, maar het blijft een vreemd verhaal