Pagina 1 van 1

Performance na upgrades

Geplaatst: 24 nov 2022 18:39
door Stinos
Welke: Tomos A35 snor
Bouwjaar: 1999
Mods: Nieuwe DMP cilinder, zuiger met sleuven, hoge drukkop, Snel membraan, 15mm inlaatspruitstuk, 15/15 carburateur met sproeier 70, Leovince sito plus uitlaat, ontsteking op bromstand, bromfiets achtertandwiel, 320mm achterveren (+5pk).

Nu rijdt mijn Tomos ongeveer 45km/h maar ik vroeg mij af of dit niet wat sneller had moeten zijn met mijn setup. Ik heb mijn cilinderinlaat wat moeten uitvrezen omdat het membraan niet open kon. Misschien dat het membraan toch nog een klein beetje aanloopt en hij dus niet de topsnelheid kan halen. Voordat ik mijn blok weer helemaal uit elkaar trek toch even vragen of 45km/h ongeveer klopt met mijn setup.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 25 nov 2022 08:36
door fons716
Een std 45 km/h cilinder loopt geen 55 km/h, ook niet met een hd kopje en een 15mm carb.

Als die 45 km/h gps is dan mag je eigenlijk niet klagen.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 25 nov 2022 13:57
door Stinos
Ik dacht dat door de 15mm carb, sito plus uitlaat en snel membraan t.o.v een standaard brom setup hij wel iets sneller dan 45km/h moet lopen.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 25 nov 2022 16:34
door Richfart
mwah geen 45km/h weet ik nog niet? Ik heb zelf een DMP 50cc cilinder die de zelfde maten zou moeten hebben als de originele gietijzer cilinders. Mijn laatste snelheid test haalde ik de 51km/h op de GPS.

DMP 50cc, Meteor zuiger, Puch HD kop, standaard membraan, 15mm inlaat, 15mm originele SHA (sproeier 66 polini), Techigas next r (oud model), Parmakit CDI (4 spoels onstekking op brom), 26/26 TWV.

Ik denk dat het grootste verschil de uitlaat is. Als ik zo kijk naar het uiterlijk van jouw uitlaat dan lijkt het mij geen expansie uitlaat. Mocht je sneller willen gaan dan denk ik dat een andere cilinder (airsal 50cc bijvoorbeeld) of uitlaat (expansie wel een voor hogere toeren) het verschil kan maken.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 25 nov 2022 17:55
door fons716
De 15mm carb en hd kopje zorgen met name voor meer trekkracht dan top snelheid en een snel membraan is weg gegooid geld.
Een Leovince sito plus uitlaat is vergelijkbaar met een speedy, dus geen uitlaat die hoge toeren wil draaien zoals Richfart al aan gaf.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 27 nov 2022 11:09
door Stinos
Heb voornamelijk gekozen voor de sito plus omdat ik expansieuitlaten niet zo mooi vind op een tomos. Zo'n dikke sigaar vind ik meer passend.
Het klopt idd dat m'n tomos ontzettend veel trekkracht heeft nu. Dus misschien dat ik de tandwielverhouding iets verander. Bijvoorbeeld een 31 voor ipv 26.
Ook zijn de vlinderpoorten niet helemaal open op bdc dus waarschijnlijk ga ik een dikke voetpakking bestellen. Daarna de randjes van de kop laten vlakken zodat de compressie ongeveer hetzelfde blijft. Als m'n tomos 50-55 zou lopen vind ik het perfect.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 27 nov 2022 13:02
door fons716
Voor kan er geen tw 31 op, dus het achter tandwiel vervangen voor een kleinere...wat zit er nu achter op?

Vlinderpoorten? neem aan dat je de spoelpoorten bedoeld, dan idd een dikkere voetpakking gebruiken zodat ze helemaal open zijn.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 27 nov 2022 20:34
door Stinos
Ik bedoel idd spoelpoorten. Er zit momenteel tandwiel 26 voor en 22 achter. Ik vond online een voortanwiel 31: https://www.jmpbonderdelen.nl/voortandw ... tands.html

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 27 nov 2022 21:26
door Richfart
Naar mijn weten ligt het aan het type blok hoe groot tandwiel je voor kunt plaatsen. de nieuwere blokken die e-start zouden kunnen zijn hebben een kleinere ruimte tussen het voor tandwiel en het schot die je ontsteking afdicht voor vervuiling. Mocht je dus een ouder type blok hebben zonder een plastic kapje waar de olie pomp past dan kun je wellicht een 27 tands voortandwiel proberen.

Het tandwiel dat je op JMPB hebt gevonden kun je dus inderdaad gebruiken maar is eigenlijk bedoeld voor bijvoorbeeld de tomos youngster. Die gebruiken dit type tandwielen voor het achterwiel.

Mocht je niet bang zijn voor vervuiling bij je ontsteking dan kun je het schot aanpassen zodat er genoeg ruimte is. voor een nog groter tandwiel. Eventueel kun je het achterwiel bewerken en een 20 tands tandwiel achter monteren.

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 28 nov 2022 09:29
door Stinos
Ik ga zeker een 27-20 proberen. Wel raar dat op de website van JMPB staat dat deze op een a35 past. Wel eerst even de cilinder ophogen. Als de spoelpoorten meer openstaan krijg ik dan meer trekkracht of beinvloed dit vooral de topsnelheid?

Re: Performance na upgrades

Geplaatst: 28 nov 2022 10:11
door fons716
Als je de cilinder ophoogt dmv een voetpakking gaan de spoelpoorten en de uitlaatpoort eerder open en dus ook later dicht....de tijd die ze open zijn is dus langer, voor de inlaat maak het in dit geval weinig uit omdat het een membraan cilinder is.

Zooi in je ontsteking wil je niet, dan zou ik eerder de uitlaatpoort verbreden naar 65% van de boring.