Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje een Tomos en in die tijd heb ik er ook al het een en ander aan verandert. Als volgende stap wou ik graag het vermogen van mijn Tomos wat (extra) opschroeven. Ik heb al een volledige bromsetup en een Tecno Bos uitlaat (achteraf niet de beste uitlaat, maar goed...).
Ik had het idee om een 65cc te plaatsen, maar helaas zijn deze al een tijdje uitverkocht of erg duur. Ook het plaatsen van een 50cc snel heb ik overwogen, maar aangezien deze bijna net zo duur zijn als een 65cc stond ik daar ook niet gelijk om te popelen. Ik heb me wat meer verdiept en kwam bij het onderwerp cilinder tunen. Ik heb al best wat kennis over verbrandingsmotoren, maar het aanpassen van de poorten in de cilinder was toch nog best nieuw voor mij. Ik heb me dan ook al aardig ingelezen, maar ik kwam erop uit dat er nog niet heel veel te vinden was over het tunen van een cilinder van een Tomos. Er is hier en daar wel wat op het forum te vinden, maar ik dacht misschien is het wel leuk en interessant als anderen ook mee kunnen lezen met mijn "tuningsavontuur".
Afijn, mijn plan is om morgen de cilinder te demonteren en een poortmap te gaan maken (wel eerst de deckheight meten natuurlijk). Aan de hand daarvan wil ik een aantal berekeningen maken. Ik wil niet te veel aan de timing gaan klungelen, niet alleen omdat ik een beginneling ben, ook omdat ik de trekkracht graag wil behouden. Mijn idee is dus om de blowdown in ieder geval niet te gaan verhogen.
Ik weet dat ik niet de ideale uitlaat heb voor trekkracht, maar hij is juist wel erg geschikt om toeren te maken. Dit merk ik nu dan ook in de powerband. Wat ik wil gaan doen is de uitlaatpoort wat gaan verbreden, niet te veel, hoeveel moet ik nog zien. Maar ik wil het niet gaan overdrijven. Door de uitlaatpoort te verbreden zal hij iets meer toeren kunnen maken, waardoor de topsnelheid wat hoger zal worden.
Voor vergelijking, hier mijn huidige setup:
-hoge druk kop
-bromzuiger (met sleuven)
-14/12 SHA Dellorto met sproeier 60 imitatie (nu iets valse lucht bij de voetpakking)
-standaard luchtfilter
-Tecno bos (fuego) uitlaat
- TWV 26-26
met deze setup behaal ik (voor het aanpassen van de cilinder) een snelheid van 52 km/h GPS.
Mochten er mensen tips of opmerkingen hebben hoor ik ze graag. Morgen zal ik een nieuwe update doen.