• Frontpage
  • Forum
  • Wiki
  • Onderdelen Shop
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Zoek
  • V&A
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Forumoverzicht
  • Zoek

Slecht lopende airsal

In dit gedeelte kan je algemene vragen stellen over je Tomos.
Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
34 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 dec 2024 09:49

Stationair en onderin tot ongeveer 3/4 gas was het bij mijn 65cc Airsal geen probleem om hem af te stellen met het std luchtfilter....probleem was het laatste 1/4 gas dat helemaal niets deed door te weinig lucht.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 03 dec 2024 13:43

Dat is wel interessant bij mij voelt die namelijk behoorlijk in te houden onder in de toeren, vooral op het moment van net overschakelen heeft die erg veel moeite weer op toeren te komen, maar hoe hoger ik in de toeren zit hoe beter hij begint te lopen. Ik heb het dan net andersom tov hoe jij het had

kan het zijn dat de 65 cc dan meer lucht verplaatst waardoor die ook op lage toeren nog wel aardig het lucht door t filter heen kreeg maar hoog in de toeren gewoon te weinig lucht kreeg? waar bij mij dat hij laag in de toeren misschien te veel moeite moet doen om lucht te krijgen terwijl die juist hoger in de toeren het lucht wat beter door het luchtfilter heen trekt?

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 03 dec 2024 14:50

Hoop dat de fotos zo duidelijk zijn. Hij is nu vrij donker met sproeier 60 en een 15/15 carb. Echter als ik naar een maatje kleiner ga is de bougie helemaal wit. Naar mijn idee lijkt t ook net of de bougie aan de ene kant anders gekleurd dan aan de andere kant zoals op de fotos misschien te zien... Daarnaast is de bougie ook kurk droog (geen idee of dat kwaad kan of dat dat normaal is)
Bijlagen
1000031179.jpg
1000031180.jpg

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 03 dec 2024 18:08

Bougie heeft nog weinig km gelopen, amper kool afzetting op de rand-ring van de massa elektrode.
Een nieuwe bougie is in het begin moeilijk af te lezen, 60 is idd te zwart....sproeier 59 is er volgens mij niet.

Omdat een nieuwe bougie spier wit is duurt het wat langer voordat hij een mooi koffie met melk kleurtje heeft met sproeier 58.....60 is in ieder geval te groot en dat merk jij ook met het rijden....geen vermogen meer.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 03 dec 2024 21:22

Jaaa klopt de bougie zit er nieuw in met de set, ik denk nu rond de 70 km gereden ongeveer. Dan kan ik m nu beter nog even op 60 houden (bougie kleur van nu) of toch nu eerst tijdje met 58 rondrijden tot ik het luchtfilter heb gefixt? Terwijl die daar wel net wat beter op loopt maar naar mijn idee wittig van wordt. En nee inderdaad 59 is er niet. Het is ook een champion bougie (zelf geen ervaring mee) en die moet vergelijkbaar zijn met de bsh7. De droogte van de bougie is geen probleem (dat er geen olie aan zit)?

Ondertussen helaas een lekke band dus aankomende dagen komt er weinig van testen

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 04 dec 2024 13:26

Als het porselein te donker kleurt (zwart) en vettig is wordt het elektrische geleidend...dan vonkt hij niet meer.

Een bougie moet ook de juiste warmte graad hebben als hij bv te koud is bereikt hij de zelfreinigings temperatuur niet en vervuilt de bougie...Als je korte stukken rijdt met deze buitentemperatuur, of lange stukken vol gas rijdt bij 25 graden is ook een verschil in warmte graad.

Sproeier in de winter met koude lucht is ook 1 maatje groter dan in de zomer met warme lucht.
Een dell sha is een simpele carb, geen gasnaald die je kunt verstellen en geen luchtschroef.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 05 dec 2024 08:38

Maar deze is nu echt wel te donker ?(voor zover jij kan zien en zover die al verkleurt is voor een nieuwe bougie) merk namelijk wel dat die met 58 iets meer trekt en wat fijner loopt allemaal maar durf niet zo goed omdat ik straks bang ben voor een warmloper en niet echt budget heb om al mn nieuwe onderdelen opnieuw te moeten gaan vervangen voor een tweede keer. De droogte maakt dus niet echt uit begrijp ik dus uit jouw bericht? natte/droge bougie heeft niks te maken met de smering?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 05 dec 2024 11:38

De bougie moet droog zijn, cilinder zuiger krukas en lagers moeten nat zijn van de 2takt olie.
Even een voorbeeld...deze bougie is al iets te rijk en dat is prima voor een nieuwe cilinder en zuiger de eerste paar honderd kilometer....daarna een maatje kleiner met de sproeier.
Afbeelding

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 06 dec 2024 08:40

Oke goed om te weten bedankt voor alle tips, ik zal binnenkort het luchtfilter aanpassen opnieuw gaan afstellen en mijn achterband even fixen en dan hopelijk doet die t een beetje beter. Bedankt voor alle tips, ik zal laten weten of t gelukt is allemaal en of t resultaat geboekt heeft.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 17 jan 2025 13:33

Trouwens heb je ook een idee hoeveel olie ik moet mengen? Ik doe nu steeds 150 ml op 5 liter (had ergens gelezen dat dat nodig was voor airsal 50) maar lees nu ook op plekken dat gewoon 100 ml op 5 liter genoeg is. Moet ik anders mengen bij airsal tov standaard ?

fons716
Hopeloos verslaafd
Contacteer:
Contacteer fons716

Berichtdoor fons716 » 18 jan 2025 11:46

150 ml op 5 liter benzine is 1 op 33, dat is wel erg vet.

110 ml op 5 liter benzine is 1 op 45 en dat is vet genoeg.

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 22 jan 2025 16:22

Jaa leek mij ook maar de beschrijving die ik bij de cilinder kreeg van airsal zelf stond dus ook 1 op 33 en kom tot online ook her en der tegen ik vond 't ook al veel. Denk dat ik dan maar over ga op 1 op 45

Klaashk
Tomosforummer
  • Citeer

Berichtdoor Klaashk » 03 feb 2025 23:31

Ik heb het luchtfilter aangepast en ondertussen 6 tanks leeg gereden, dus aardig wat kilometers. Met nieuwe bougie. En de bougie heeft exact dezelfde kleur als op vorige foto, hij lijkt maar voor de helft te verkleuren en kan er niet echt watr aan aflezen. Daarnaast is ook geen enkele kool/roet te zien op zuiger en bougie. Gaat hier wat mis?

shadowranger
Forum Admin
Forum Admin
  • Citeer

Berichtdoor shadowranger » 04 feb 2025 11:48

Koolafzetting komt door verbranding van (overmatig gebruik van) 2-takt olie. Dat je geen koolafzetting ziet, zegt meer over de kwaiteit van de olie, dat deze volledig(er) verbrand, dus beter is voor de motor. Hier geen zorgen over maken.

Vwb het verkleuren van je bougie, dat is een langdurig proces, maar kan beïnvloed worden door je mengolie. Zoals gezegd, hoe kwalitatiever de olie, des te minder de verkleuring. Wat fons716 al aangaf, is ook de warmtegraad van de bougie hier van invloed.
Tomos A3 DG (1989) ei-cilinder, Encarwi sproeier 50, gaasfilter (50km/uur)

Ik ben niet altijd aanwezig op het forum. Heb geduld indien er dringende vragen zijn

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
34 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Algemeen”

Ga naar
  • Tomosforum Wiki
  •    TomosWiki
  •       wiki
  •    Kenteken/keuring & Verzekeringen