Pagina 1 van 1

Koppeling probleem

Geplaatst: 17 aug 2006 14:54
door Gunny Highway
In aanvulling op mijn laatste topic over het demonteren van de kickstart:

Ik had idd een kale koppeling dus heb ik de segmenten vervangen, nieuwe pakking geregeld, olie... etc. etc.

MAAR nu ben ik 70 euro armer en ik heb nog steeds exact hetzelfde probleem... :evil:
d.w.z. dat de tos slecht op gang komt, als ik meteen vol gas geef slipt hij (denk ik) door de koppeling heen... de top snelheid is nog maar 35 - 40 km p/u... onbelast is er echter geen probleem!

Iemand misschien een klein idee wat dit zou kunnen zijn... misschien de koppeling veren? ik heb met de xploded views al gekeken of ik misschien ergens een onderdeel miste, maar dit is niet het geval!

Geplaatst: 17 aug 2006 15:51
door Robin
Begint je koppeling dan ineens heel hard te draaien en duurt het dan wat langer voordat je tomos weer rijd? Dit probleem heb ik zelf ook gehad.

Geplaatst: 17 aug 2006 16:53
door Vuile Beunkoe
kijk je oliepijl na, als er teveel in zit slipt ie.

maakt ie wel toeren maar kom je niet vooruit > oliepijl
langzaam opbouwend toeren is koppelingsveer + gebrek aan power (afstellen)

Geplaatst: 17 aug 2006 17:02
door Gunny Highway
@ robin:

jep daar komt het wel op neer.... enig idee hoe ik het oplos?

@ hellracer:

Ik heb de complete carter schoongemaakt etc... en daarna precies 1 flesje ATF olie erin gemikt, dus teveel of te weinig kan dan toch niet?

Hij bouwt niet langzaam toeren op, ik kan niet teveel gas geven anders slipt ie, of tenminste dan komt hij niet vooruit...

suggesties wat te doen???

Geplaatst: 17 aug 2006 18:11
door Robin
Jawel teveel of te weinig kan wel.

Aan de zijkant van je kap zit een schroef. Die moet je er even eruit draaien met een bakje eronder. Als er niks meer uit komt kan je hem weer erin doen. Dan zit hij op peil.

Anders zou ik even met je koppelingsveer kloten, desnoods even een nieuwe kopen en proberen totdat hij goed is.

Geplaatst: 17 aug 2006 21:58
door Gunny Highway
nee... één flesje ATF olie is precies genoeg voor in het carter dus kan er niet teveel en niet te weinig in zitten...

tenminste dat is mij verteld...

Ik zal morgen 2 nieuwe koppelingsveren halen... wat kosten deze ongeveer en zou het daaraan kunnen liggen!

dit is van het ene op het andere moment gebeurd he, ik weet niet of die dingen van het ene op het andere moment ineens zo wegslijten dat ze het niet meer doen

Geplaatst: 17 aug 2006 22:56
door shadowranger
nee... één flesje ATF olie is precies genoeg voor in het carter dus kan er niet teveel en niet te weinig in zitten...

tenminste dat is mij verteld...

Ik zal morgen 2 nieuwe koppelingsveren halen... wat kosten deze ongeveer en zou het daaraan kunnen liggen!

dit is van het ene op het andere moment gebeurd he, ik weet niet of die dingen van het ene op het andere moment ineens zo wegslijten dat ze het niet meer doen
Heb je het inwendige van het koppelingshuis al eens bekeken of de vertanding hierin niet naar ze gaartje is? Het zelfde geldt voor de vertanding op de krukas, waar deze in moet vallen. Dan slipt niet je koppeling door maar draait de krukas door je koppelingshuis heen.

Of heb je oud en nieuw met elkaar willen matchen? Een oud type krukas met een nieuw type koppelingshuis (of andersom).

Of stel ik nu een rare vraag?

Geplaatst: 18 aug 2006 00:03
door Robin
nee... één flesje ATF olie is precies genoeg voor in het carter dus kan er niet teveel en niet te weinig in zitten...

tenminste dat is mij verteld...

Ik zal morgen 2 nieuwe koppelingsveren halen... wat kosten deze ongeveer en zou het daaraan kunnen liggen!

dit is van het ene op het andere moment gebeurd he, ik weet niet of die dingen van het ene op het andere moment ineens zo wegslijten dat ze het niet meer doen
1 flesje is meestal net iets te veel. Ik heb zelf dit ook al eens gehad.
Draaide de schroef eruit en liep gewoon weer olie uit (peil was iets te hoog)

Dus draai bij jou even dat schroefje eruit en laat het overtollige in een bakje lopen.

Geplaatst: 18 aug 2006 17:34
door shadowranger
Ik wil nog even editten op mijn vorige posting: In je koppelingshuis zit een naaldlager. Dat freewheelt als je het linksom draait, maar moet aangrijpen als je deze rechtsom draait. Misschien is deze naar de filistijnen.

Dit is mij ook een keer overkomen. Dacht dat het ?veertje gebroken was omdat er geen gang in zat.

Heb je trouwens nergens "blauwe" aanloopplekken op het deel van de krukas zitten waar de koppeling op zit?

Geplaatst: 18 aug 2006 18:44
door Gunny Highway
Bedankt voor de hulp allemaal, maar ik heb zojuist het echte probleem gevonden...

Shadowranger zat in de goede richting, mijn koppeling was trouwens sowieso versleten dus die nieuwe segmenten konden geen kwaad anders had ik daar binnenkort mee gestaan...

toen ik mijn vorige topic over dit probleem opende vertelde iemand mij dat ik aan de rechterkant moest zijn bij de aandrijving en niet aan de linkerkant, maar toen ik vandaag keek merkte ik dat ook zonder de koppeling erop de as doorslipte... Toch maar de linkerkant eraf gehaald en wat blijkt, het tandwiel dat mijn achterwiel moet aandrijven hoort normaal gesproken een vertanding te hebben die in de uitgaande as van de versnellingsbak moet vallen...

deze was versleten, morgen een nieuwe halen, Tos in elkaar zetten en hopen dat ie het dan weer doet, maar dat moet haast wel want het is duidelijk te zien dattie versleten is... Daarbij verklaart dit dus ook waarom ie onbelast wel zn werk doet en belast niet... totdat de complete vertanding weg gesleten is en dan houdt het op!

Bedankt voor de hulp allemaal, ik laat het jullie morgen weten of dit inderdaad het probleem was zodat jullie anderen die ditzelfde probleem hebben ermee kunnen helpen!

Geplaatst: 22 aug 2006 21:40
door Gunny Highway
inderdaad was dit het pr0bleem met mijn t0m0s... ik heb nu alleen n0g maar een pr0bleem! mijn br0mmer wil n0gal eens st0tteren!

Als ik bijv. een tijd v0l gas geef en verv0lgens gas l0s laat en daarna weer v0l gas geef dan duurt het heel lang v00rdat hij weer daadwerkelijk gas geeft als jullie snappen wat ik bed0el...

S0rry v00r het gebruik van de 0 maar mijn o p het t0etsenb0rd is kap0t en het is heel irri 0m telkens ctrl v te m0eten drukken!