Pagina 1 van 1

Blok erafhalen

Geplaatst: 24 sep 2006 12:52
door MiloBuur
Ik weet niet of hier al een topic over bestaat, heb wel gezocht maar niks gevonden, dus ik dacht ik vraag het maar.

Ik wil namelijk mijn tomos gaan spuiten, en het makkelijkst leek mij om het blok eraf te halen en dan het frame en de andere onderdelen apart te spuiten.

Maar ik heb weinig verstand van brommers, en ik zou niet weten hoe je je motorblok er het best afhaalt. (in welke volgorde, kleine dingen waar je op moet letten etc.)
Kan iemand mij (een beginner) dit uitleggen, of zou het miss een beter idee zijn om gewoon alles af te plakken en dan de brommer in z'n geheel te spuiten? Want ik moet natuurlijk nie hebben dat ik me blok eraf haal, en dan straks niet meer dr op krijg :lol:

ps. als er al een how to o.i.d. over bestaat hoor ik het graag en verwijder ik dit topic zo snel mogelijk. als het nog niet bestaat is het misschien een idee om er een te maken, want het lijkt mij dat er veel beginners zijn die dit graag willen weten.

Geplaatst: 24 sep 2006 13:53
door Joop56
Dan kan je het nog steeds het best met iemand erbij doen die er verstand van heeft.
Je wilt je brommer dus spuiten.

Je begint met je motorblok inderdaad
Dit zijn 3 bouten, maatje 13 (rateldopset)

Wat ik doe, is eerst de uitlaat eraf halen, dan heb ik meer ruimte.
De uitlaat haal je eraf bij de cilindervoet, 2 boutjes van maatje 10
en er zit eenophangpunt links van het blok, dat is een verschillende maat. Deze 3 draai je los en je uitlaat valt er zo uit. Dus uitlaat wel vashouden als je bezig bent.

Vervolgens leg je de ketting eraf. Er zit ergens een 'visje' op de ketting, dat is een clipje die ervoor zorgt dat de ketting niet los schiet (omdat elke ketting op maat gemaakt moet worden)
Dus visje eraf halen, dan je ketting eraf halen.

Da kan je beginnen met de bouten van het motorblok.

Ikzelf begin meestal met de middelste bout, daarna de hoogste, dan de onderste bij de voetsteunen als laatst.
Hou het motorblok dus vast, dat die niet valt, draai de bouten eruit en voila motorblok eronder uit.

Dan kan je de kabelboom loskoppelen en de gaskabel uit de carb halen.
Dus je motorblok is nu los.

PS: Als je voetsteunen erop zitten. als eerste voetsteunen eraf halen, dan de uitlaat (bij de voetsteunen heb je 2 bouten, waarvan 1tje ook door het motorblok gaat, let op dat je hierna nog maar 2 bouten van het motorblok hoeft los te draaien)

Geplaatst: 24 sep 2006 17:20
door MiloBuur
ok dat klinkt behoorlijk duidelijk :) , dankjewel!
ik heb alleen nog drie vraagjes:
-moet ik niet opletten dat er allerlei olie o.i.d. uit gaat lopen?
-wat is de kabelboom precies?
-en wat doe ik met de elektra? want er lopen allerlei kabeltjes van de lamp e.d. naar de 'dynamo' of hoe dat ding ook heet.

jammer genoeg ken ik niemand die er verstand van heeft, want dan had ik die zeker gevraagd om te helpen. Maar zoveel (opgevoerde) tomosjes zijn er nou eenmaal niet in Amsterdam (volgens mij) :(

Geplaatst: 24 sep 2006 17:23
door jroen_tomos
het olie in het blok zou dr gewoon in moeten blijven zitten.. :P

en kabelboom zijn alle stroomdraden.. ( van je ontsteking naar lamp enz. ) kabelboom loskoppelen..

succes dr mee !

Geplaatst: 24 sep 2006 19:14
door dodo
voor dat je je kabel boom los haalt eerst ff een stroom schema maken 8) is namelijk makkelijker aansluiten als je het er weer op wil zetten
en als je blok goed dicht zit hoef je ook niet bang te zijn dat er olie uit loopt :wink:

Geplaatst: 24 sep 2006 20:59
door freaky_Tomos
er lopen 2 draden uit je blok: 1 gele en 1 zwarte en deze zitten in een plastic omhulsel, aan het einde van de beide draden zitten stekkertjes.
alleen deze moet je lostrekken van de kabelboom

Geplaatst: 26 sep 2006 19:50
door MiloBuur
ok, ik heb er vandaag ff naar gekeken, en die kabelboom snap ik wel, dat moet lukken.
Ik bedacht me alleen opeens dat me benzine ook in me frame zit eigenlijk :lol: maar daar moet ook ergens een verbinding zitten; tussen de benzinetank en het blok.
Ik heb m nog niet gevonden omdat ik nie echt goed dr tussen kan kijken, maar kan iemand mij miss vertellen hoe ik die moet loskoppelen? (liefst zonder dat alle benzine over me kop stroomt :wink: )

Geplaatst: 26 sep 2006 23:18
door Kwekkeboomkroket
Aan de tank zit een benzinekraantje, met daaraan een slangetje.

benzinekraantje dicht (naar rechts draaien) slangetje eraf. Dan moet de hoeveelheid benzine die weglekt minimaal zijn.

Geplaatst: 02 okt 2006 18:13
door MiloBuur
ok het is gelukt, blok eraf gehaald, geverfd, en nu zit ie dr weer op, en hij loopt nog lekker :D :D
bedankt voor de hulp en hier mag een slotje op :wink:

Geplaatst: 02 okt 2006 18:44
door Vuile Beunkoe
oke komt ie dan he