Pagina 1 van 1

ratelende koppeling

Geplaatst: 06 nov 2006 19:45
door MiloBuur
Ik heb de laatste tijd soms last van een ratelende koppeling.
Dat gebeurt als ik rij, het gas heb losgelaten en dan weer gas geef. Het gebeurt lang niet altijd , maar als het gebeurt schrik ik wel :shock:, want het klinkt echt slecht. Alsof er twee tandwielen net niet in elkaar grijpen, maar wel hard lans elkaar draaien. (KGgggRRrKkghh) :lol:
Als ik dan het gas loslaat en weer rustig gasgeef is het weg.
Heeft iemand dit wel eens gehad of weet iemand waar het aan licht?

Wat ik ook een beetje vreemd vind (aan m'n koppeling?) is dat als ik stilsta, en optrek, dat mijn brommer eerst een keertje naar voren schokt, en dan wegrijdt. Datzelfde schokje heeft ie heel soms ook als ie stationair draait. Dan doet ie het elke 2-3 seconden ofzo. (meestal draait ie gewoon goed stationair)

Geplaatst: 06 nov 2006 19:47
door Vuile Beunkoe
ketting te los,

Geplaatst: 06 nov 2006 19:49
door MiloBuur
is het m'n ketting die ratelt?

ik heb laatst nog wel m'n achterwiel eraf gehad, maar toen heb ik mijn ketting wel weer behoorlijk strak gezet. Ik weet niet hoe strak hij normaal gesproken hoort, maar ik heb toch de kettingspanners een paar tikjes gegeven met een hamer.

Geplaatst: 06 nov 2006 19:55
door Vuile Beunkoe
moet je ook niet met de hamer doen oetlul :')

met schroevendraaier stellen...

Kijk daar eerst maar naar, je moet speling maximaal van 1 cm omhoog / omlaag hebben.

Geplaatst: 06 nov 2006 20:12
door MiloBuur
met een schroevendraaier? :?
dat moet je me toch iets duidelijker uitleggen want ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt :lol:
ik heb van die dingetjes op de achteras, met een soort ovale vorm, zodat je achterwiel meer naar achterkomt te staan als je eraan draait.

Geplaatst: 06 nov 2006 21:27
door Joop56
ja dat zijn kettingspanners.

Geplaatst: 06 nov 2006 22:15
door jroen_tomos
jaa en die had TS aangeslagen met hamer.. ipv schroevendraaier wat Hellracer89 zei... en nu vraagt TS zich af waarom met een schroevendraaier en waarom?

Geplaatst: 06 nov 2006 23:45
door Tossie
Ik tik 'm ook altijd aan met een hamertje, nooit problemen mee ofzo

Geplaatst: 07 nov 2006 08:31
door Vuile Beunkoe
ik zal vanavond wel een foto posten van hoe ik et bedoel.

Je plaatst de schroevendraaier op de moer vd achteras. Steek hem langs de kettingspanner. Als je nu de schroevendraaier omlaag beweegt, zal de spanner verdraaien, en ketting strakker komen te staan. Doe het niet in 1 keer, maar in stapjes. Zo kan je je achterwiel goed uitlijnen.

Geplaatst: 07 nov 2006 23:44
door shadowranger
ik zal vanavond wel een foto posten van hoe ik et bedoel.

Je plaatst de schroevendraaier op de moer vd achteras. Steek hem langs de kettingspanner. Als je nu de schroevendraaier omlaag beweegt, zal de spanner verdraaien, en ketting strakker komen te staan. Doe het niet in 1 keer, maar in stapjes. Zo kan je je achterwiel goed uitlijnen.
Ik gebruik twee griptangen, deze zet ik vast op de omgezetten lipjes en heb zo meer "moment" om de spanners op te draaien. Verder is het idd zaak om je achterwiel recht in de achterbrug te hebben zitten.

Geplaatst: 08 nov 2006 19:24
door MiloBuur
ok, heb t gedaan. Met de schroevendraaier zoals hellracer zei, en volgens mij zit m'n achterwiel nu behoorlijk recht. Ik had meteen toen ik begon te rijden nog wel een keer het probleem :? maar verder ging het goed (tot nu toe) dus ik hoop dat dit het heeft opgelost. Het zal nog moeten blijken...

Geplaatst: 11 jan 2007 22:11
door MiloBuur
een hele tijd geleden alweer dat ik deze vraag head gesteld, maar vandaag heb ik toch eindelijk de oplossing gevonden :D

Aangezien ik steeds vaker last kreeg van hetzelfde probleem heb ik vandaag toch maar de carter opengeschroefd. Ten eerste bleek dat ik nog maar een klein ***beetje olie had, en ten tweede was mijn vraagtekenveertje kapot.
Toen heb ik het vraagtekenveertje vervangen, en er natuurlijk nieuwe olie in gegooid. Nu rijdt ie weer als een zonnetje :P

ik denk dus dat het vraagtekenveertje het probleem was. (waarschijnlijk icm met de weinige olie)

ik dacht ik meld dit maar even voor als iemand hetzelfde probleem heeft, dan heeft iemand anders er misschien ook nog plezier van :wink:

Geplaatst: 12 jan 2007 12:22
door kevin
ik heb dit ook gehad bij mij waren er 3 tanden van mijn tandwielen in mijn blok af waardoor ie af en toe slecht aangreep en schokte.