Pagina 1 van 1

Rare tomos

Geplaatst: 07 jan 2007 22:03
door Robin
Sommige kennen me nog wel. Ik wilde me tomos verkopen.
Maar omdat hij toch niet veel gaat opleveren ga ik hem meenemen naar me vriendin. Alleen ik zit nog steeds met de problemen van die tomos.

Setup was:

Orginele Cilinder
Bromkop
14/12 carb
26 28 vertandingen
Brompijp

Het gaat om een snor

Alleen ik wil hem niet te snel laten lopen. Op een of andere manier loopt het blokje niet erg lekker.

Hij draait veelste veel toeren op top dan hij zou moeten maken.
Waar aan dit kan liggen heb ik geen flauw idee

Ook als ik redelijk snel gas geef begint me blok als een achtelijke te trillen. En die trillingen voel ik ook door het frame en zadel.

Ook stotterd het blok nogal veel dit zou kunnen komen omdat het luchfilter aanzuigvernauwingsbuisje is verwijderd en daarom moeilijk af te stellen is.

Geplaatst: 08 jan 2007 09:57
door Tossie
Mijn Tomos trilt ook, dit gewoon omdat het maar een brommertje is. Hij trilt vooral erg als hij de ''powerband'' bereikt.

En veel toeren op top heb ik ook, dat is gewoon omdat de brommer niet harder kan, mede door de uitlaat. Dan maakt deze meer toeren dan die eigenlijk aankan.

En over dat luchtfilter buisje, gewoon lekker terugzetten en afstellen. Het buisje zorgt alleen maar voor een grotere sproeier terwijl ik het nut er niet echt van inzie.

Geplaatst: 09 jan 2007 00:18
door rickvd
Ikheb hetzelde probleem met overtoeren.. Ik heb bij mn uitlaat een pakking zitten, met een veel kleiner gat dan er eigenlijkhoord, als ik een goede pakking koopmet een groter gat, zou het blok dan midner overtoeren maken,, en evt. ook harder gaan?

Geplaatst: 09 jan 2007 07:45
door skater_07
ja dat lijkt me wel

Geplaatst: 09 jan 2007 09:32
door Tossie
Natuurlijk doet die dat, het kleinere gat is nu immers een soort begrenzer.


Laten we nu even wachten tot Robin reageerd voordat het hele topic weer volgeblaat wordt.

Geplaatst: 01 mar 2007 22:43
door Robin
Waarom loopt een snor standaard uit de fabriek wel dan zonder die overtoeren? En een brom ook?

Toen ik de snorbrommer kocht kon ik gewoon normaal rijden met de tomos en was inrijden niet nodig volgens de dealer. Ik ben er gewoon normaal mee naar huis gereden (eigenlijk misschien iets te rap) maar dat kwam omdat de brommer niet echt voorruit te branden was. En hij stotterde nogal (kwam door de te grote sproeier want de bougie was drijfnat) Dus alles was standaard en draaide al een hoop overtoeren toen.
Ik kwam altijd met overtoeren overal langs rijden terwijl een tomos van iemand anders het gewone geluid maakte. De cilinder waarmee ik gereden heb is al een tijdje terug de vuilnisbak ingegaan.
Heb ook al een ander blokje eronder maar het helpt maar niks.

Ik vind overtoeren met een begrensde uitlaat al een goede dat dat zelfs mogelijk is. :lol:

Geplaatst: 01 mar 2007 23:05
door Volty
mja, wat noem jij nou eigenlijk overtoeren?

Rij je met een achtertandwiel 40? Maakt ie te veel lawaai? Trilt het te veel?

Het lijkt me namelijk sterk dat ie ECHT te veel toeren draait..

Geplaatst: 01 mar 2007 23:14
door Robin
Nee er zit een achtertandwiel 28 op. Ja hij maakt erg veel herrie tegenover een tomos die wel goed loopt en hij trilt idd heel erg.
Ik moet dan ook niet te snel gaan rijden want soms schakelt hij bij hogere toeren niet goed op. Als ik het rustig doe tot redelijk normaal lukt het wel.

Geluid klinkt echt als jeeeeeeeeeeeeeiinngggggg.

Geplaatst: 01 mar 2007 23:23
door shadowranger
Heb je je oliepeil wel eens nagekeken in de versnellingsbak? Ik las net de Workshop Manual door (ivm een ander probleempje) en daar wordt ook het eea uitgelegd over die "overtoeren" en slecht schakelen.

klik

Geplaatst: 01 mar 2007 23:47
door Robin
Oliepeil is gewoon goed. Heb dit wel eens meerder malen vervangen.
Ik ga in iedergeval dat vraagteken veertje vervangen en die palletjes.
Misschien dat het daar wellicht aan licht.

Geplaatst: 28 mar 2007 19:59
door Robin
Probleem is waarschijnlijk opgelost, voor me gevoel rijd ie al een stuk beter. Hij geeft nou bij de bougie wel een kleur, eerst was die alleen maar zwartig. Moet alleen nog de lucht/benzine verhouding nog goed proberen te krijgen.

Vervangen:

14/12 carb nieuw
Cilinder nieuw
Lagers blok nieuw
1 traps koppelingsveer
vraagtekenveer nieuw.

Heb verder alles nagekeken.