Pagina 1 van 1

Bij koud weer slecht lopen na een tijdje.

Geplaatst: 23 jan 2007 14:28
door Mr.Dar-Q
De titel zegt het al, als het heel koud is, zoals vanmorgen, loopt mijn brommer raar..
Het gaat zo: Ik start hem in 2x kicken op zn choke, laat m tijdje warm lopen op de choke, dan rijd ik weg. Er is nog niks aan de hand, maar na verloop van tijd gaat de gasreactie steeds slechter. Als ik zegmaar 45 rijd, dan draai ik het gas even dicht, trek hem weer open om door te trekken naar 50, maar dan houd hij heel even kort in, hij smoort een beetje.
Nou dit word heel snel steeds erger, langer inhouden en langzamer optrekken. En dan loopt hij ook niet meer stationair als ik bij stoplicht sta (hele tijd gas bijgeven enzo)
En dan wil ik wegrijden bij stoplicht, dr zit geen gang in, stottert, rijd nog geen 30 (rijd normaal 65) en smoort em de hele tijd heel erg..

Als ik een minuutje langs de weg wacht, start hij moeilijk, kan ik niet op choke starten (wat anders ALTIJD moet) en als ik hem aan heb, dan rijd hij even een paar honderd meter als altijd, lekker gas geven enzo, maar dan begint het heel snel weer, en istie zo weer de fut eruit.

Vanmiddag uit school rijden reed weer helemaal super, alsof er niks aan de hand is, dus het ligt echt aan de temperatuur. (is nu de 2e of 3e keer bij echt koud weer dat het zo gaat)

Ik rijd met airsal 50cc, homoet, 15/15met gaas, en misschien dat hier het probleem zit: bougie NGK 7, er staat N7HS geloof ik. Hittegraad 7 werd mij aangeraden omdat et 50snel is zei ex-gast, werd heter ofzo hadtie het over.

Is mijn bougiegraad te koud voor zulke temperaturen, dat hij niet meer ontsteekt en dus verzuipt misschien??

Geplaatst: 23 jan 2007 16:09
door Tossie
Als het koud is is de samenstelling van lucht anders. Hoe kouder het is hoe meer zuurstof er in de lucht zit in tegenstelling tot hoe warmer hoe minder. Vandaar dat het in warme landen ook vaak vochtig/plakkerig is.

Nu krijgt je brommer dus iets meer lucht als normaal en deze reageerd er anders op. Ik had het ook dus ik dacht 1 maatje grotere sproeier, maar bij mij liep me TOs alleen maar slechter.

Geplaatst: 23 jan 2007 21:14
door Bram112
Ik heb daar helaas ook last van.
Maar als het koud is draai ik meestal de stationair schroef er iets verder in zodat hij na een tijdje wel beter aan blijft bij het stoplicht.
Maar volgens mij komt het door de kou en kun je er niks aan doen,, misschien laten warm draaien op een standaard ofzo..

Geplaatst: 23 jan 2007 21:54
door Mr.Dar-Q
jah ok stationair is niet zo'n probleem maar dat de gasreactie minder word en dattie er even later zowat helemaal mee stopt en er geen gang meer in zit is wel kut...

Geplaatst: 23 jan 2007 22:17
door poekelen
een maatje sproeier groter is meestal te groot.
eigenlijk zou er gewoon een sproeiernaald op de carbrateur moeten zitten :)

maar helaas het is niet anders

Geplaatst: 23 jan 2007 23:46
door Bram112
Maar weer hopen dat de vries kou snel weer verdwijnd! :)

Geplaatst: 24 jan 2007 00:29
door jroen_tomos
Liever dit dan steeds regen... :wink: want als het vriest dan regent het niet :D

Geplaatst: 24 jan 2007 08:39
door Bram112
Ik heb tog liever regen, mn tomos rijd dan beter dan dat het koud is zoals nu

Geplaatst: 24 jan 2007 19:49
door Accie40
is een warmtegraad 7 niet een beetje te hoog..?
bij een standaard tomos is de warmtegraad togh 5/6.., dacht ik zo

Geplaatst: 24 jan 2007 22:31
door Mr.Dar-Q
Jah deze is idd hoger dan normaal, toen ik de cilinder kocht werd mij aangeraden om horgere warmtegraad te nemen, zou beter lopen..

Kan het daaraan liggen, datik een graadje lager moet?

Geplaatst: 24 jan 2007 22:36
door jroen_tomos
je kan het altijd proberen toch? neem aan dat je thuis nog wel een bougietje heb liggen :P

Geplaatst: 25 jan 2007 14:20
door Mr.Dar-Q
Nee maar ik heb al een soort 'oplossing' gevonden...
vanochtend reed ik met een vriend naar school, hij rijd 40, dus ik het hele end rustig 35-40 naar school gereden, en toen had ik veel minder last van inhouden/stotteren/bijna uitvallen op het eind.. Mijn gasreactie werd wel steeds kutter, maar verder dan dat ging het niet..
Dus hoe langzamer je rijd, hoe langer het duurt voordat je brommer echt kut loopt..
Maar dan ben je al op school :wink:

Geplaatst: 25 jan 2007 16:07
door jroen_tomos
Tjaa. dat is ook niet alles.. maar je komt iig op school aan :wink:

slecht lopen bij koud weer

Geplaatst: 26 apr 2007 14:21
door ad
Hallo winter rijders,
Jullie carburateur bevriest, ik had hetzelfde probleem bij een puch maxi, mijn brom tomos en nu ook bij mijn snor tomos (ik wil niet tussen de auto's rijden). Ik heb een remlampje van een auto in het luchtfilter gemaakt en dit aangesloten via een schakelaar op de 12 volt.
Let erop dat je het gaatje voor de draden goed afkit. (valse lucht) en ook dat het lampje vrij blijft van de wand van het filter want het wordt behoorlijk warm, een fitting kon ik in geen winkel krijgen dus ik heb de draadjes aan het lampje gesoldeerd, je kan ook 2 halogeen lampjes van 10 watt nemen, deze passen in een kroonsteentje, doe in de draad nog een zekering van 2 ampere, als je sluiting maakt gebeurd er verder niets. En nu bij koud weer schakelaartje aan en rijden maar...

Geplaatst: 26 apr 2007 14:46
door Mr.Dar-Q
Zoiets zei de bromboer toen ook idd, maar wist niet echt wat ik eraan moest doen. Nu zitten mijn kappen er ook op, dus ik zie van de winter wel wat er gaat gebeuren.. Maak ik ook wel zoiets, een lampje dat veel warmte produceert..
Nu nergens last van iig :wink: