Pagina 1 van 1

Sproeier vervangen.

Geplaatst: 29 jan 2007 21:44
door McPatatbakker
Ik heb vanmiddag me Tomos s25 snor,
een gedeelte gedemonteerd, omdat ik de
sproeier ervan moest vervangen voor een grotere.
Maar ik had de cilinderkop en cilinder eraf gehaald,
(ging nogal lastig/beetje verroest) maar nu probeer
ik dus de carburateur ertussen uit te krijgen.
Kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste
kan doen? want ik zie zelf niet echt een makkelijke optie.
(Dat witte is een doek om mijn zuiger, zodat er geen troep in kon vallen)

Afbeelding

Geplaatst: 29 jan 2007 21:47
door Paul123
Benzine slangetje los, rechts boven, en middel bout van je blok los, links onder een beetje los. Dan kan je je blok een beetje scheef naar beneden hangen, en heb je wel genoeg ruimte.

Groeten,
Paul

Geplaatst: 29 jan 2007 22:34
door McPatatbakker
Okee en dan krijg ik hem er makkelijker onderuit,
maar als ik dan de carburateur eraf heb, kan ik
dan ook gelijk de luchtfilter schoonmaken of kan
deze er zo niet uit?

Geplaatst: 29 jan 2007 22:36
door jroen_tomos
dan kan je hem als het goed is er zo uit trekken... bij mij tenminste wel..





ps. je hebt pb.

Geplaatst: 30 jan 2007 20:41
door shadowranger
Nog even een tip, McPatatbakker. Haal ook even dat kabelgootje onder je tank los. De schroeven iets losdraaien en je kan hem er zo naar boven afschuiven (sleutelgat). Daarmee krijg je wat meer ruimte om met je carburateur te draaien en hoef je niet alle bouten van de motor los te draaien. Zo doe ik het altijd en geen probleem. Je hoeft er zelfs je cilinder niet voor te demonteren. :wink:

Idd wel handig om je spoelcarter dicht te stoppen voor invallend vuil. Ik heb al eens diverse mensen bij me gehad die door de rotzooi in de cilinder de boel aan st*nt reden.

Probeer de roest op de cilindertapeinden een beetje weg te krabben en daarna een dun laagje hittebestendig vet aan te smeren. Het zelfde geldt voor de schroefdraden. Dan blijft het beter gangbaar.

Geplaatst: 30 jan 2007 20:57
door McPatatbakker
Ik heb die roest van me cilindertapeinden weggeschuurt, en een beetje
kogellager vet er over gesmeerd. Maar wat bedoel je percies
met het kabelgootje onder je tank? is dat het gootje onder
mijn benzinetank waar die gaskabel/remkabel daarheen lopen.

Geplaatst: 30 jan 2007 21:14
door shadowranger
Yep, dat is 'm.

Kogellagervet brand er zo weer af. :lol: Ik bedoel zoiets als wat garages gebruiken bij plaatsen waar hitte voorkomt (cilinderkopbouten, wielbouten, bouten van remklauwen). Ik dacht kopervet. Ik heb iets anders dat heet TS6 van Vecom en is goudkleurig. Is bestand tot temperaturen tot 1000 graden. Heb ik ooit eens gekregen van een monteur bij een papierfabriek waar ik als vakantiewerker meeliep. :wink: Misschien is zoiets te krijgen bij de betere automaterialenzaken?

Geplaatst: 30 jan 2007 22:47
door dodo
haal gewoon het blok er onder uit kan je et gelijk een btje schoon maken zoals de tapeindes

Geplaatst: 30 jan 2007 23:57
door Paul123
Je zegt tapeindes opgeschuurt, maar nou vraag ik me dus af of je niet je tapdraad daarme wegschuurt?

Let daar wel op :lol:

Geplaatst: 30 jan 2007 23:58
door jroen_tomos
Zo slim is die hopelijk wel.. :P

Geplaatst: 31 jan 2007 00:04
door Paul123
Laten we het hopen :shock:

Geplaatst: 31 jan 2007 16:58
door McPatatbakker
Ik heb vanmiddag me sproeier vervangen,
(op de hellracer manier..) maar nu was ik alles
weer in mekaar aan het draaien maar moeten
die zuigerveren nou op een speciale manier
weer in de cilinder?

Geplaatst: 31 jan 2007 17:48
door Sitt
die zuigerveren moeten sowieso niet echt in je cilinder maar in je zuiger.
De zuigerveren moeten er niet op een speciale manier in, gewoon in het randje in je zuiger waar die voor bestemd is.
Je veren moeten wel nog goed zijn want er mag geen speling zitten tussen je cilinderwand en je zuigerveren

Geplaatst: 31 jan 2007 18:25
door McPatatbakker
Ze moeten tog om je zuiger heen , en niet in je
in je zuiger? maar het maakt dus niet uit
hoe je ze erin draait.
En er zat sproeier 49 in heb er nu 52 ingedaan.

Geplaatst: 31 jan 2007 18:37
door Paul123
Let wel op dat de slotjes goed passen, anders wil je niet dat ze gaan happen in je poorten ;) vind je cilinder niet zo leuk :lol:

Geplaatst: 31 jan 2007 21:33
door Sitt
Ze moeten tog om je zuiger heen , en niet in je
in je zuiger? maar het maakt dus niet uit
hoe je ze erin draait.
En er zat sproeier 49 in heb er nu 52 ingedaan.
er zitten twee gleuven ( :? ) om/in je cilinder waar je de zuigerveren als het waren in kan leggen

Geplaatst: 01 feb 2007 16:36
door Puchracer
er zitten twee gleuven(slotjes :wink:) ( :? ) om/in je zuiger waar je de zuigerveren als het waren in kan leggen
Die openingen van je zuigerveren moeten bij die slotjes in je zuiger anders kijg je de cilinder er niet eens netjes op dus dat merk je vanzelf wel :wink: Tenzei je erg kracht gaat zetten ofzo.

Geplaatst: 03 feb 2007 14:54
door McPatatbakker
Ik krijg toch me cilinder niet om me zuiger heen?
kan iemand miss me uitleggen wat met die slotjes
word bedoeld of fototje ofzo

Geplaatst: 03 feb 2007 17:24
door Paul123
Dit kan je het beste doen aangezien dat je niet zo een sleutelkind bent zie ik :P :

1. Maak je zuiger los, en kijk of je hem met behulp van wat 2takt olie of dergelijke in je cilinder kan krijgen, je doet dit met een tangetje, of met een vriend ofzo. Hij houdt de slotjes vast van 2 kanten, en jij duwt de zuiger langzaam de cilinder in. Moet gewoon te doen zijn.

2. Maak je zuiger weer vast aan je krukas, kijk maar of het lukt.

Is echt wel te doen!

Gr,
Paul

Geplaatst: 03 feb 2007 19:06
door dodo
khou me cil altijd los en me zuiger ook en dan alvast een deel erin schuiven.
dan in het geheel erop schuiven maar zodat je je pen ng in je zuiger kan schuiven
Afbeelding

en over die slotjes dat is gewoon er zitten 2 sleuven in je zuiger.
waar die zuigerveren in moeten vallen en al je kijkt is er een klein rondje in die sleuven.
de zuigerveren(ringen) moeten er zo omheen dat als je ze in drukt dat se sluiten en dan kan je ze zo in de cillinder schuiven