Pagina 1 van 1

Vliegwiel

Geplaatst: 16 feb 2007 11:05
door rickvd
Hallo,

Ik ben me blokje even aan het reviseren, en kmoetme vliegwiel eraf hebben,maar daar is geen beweging in te krijgen. De moer is er al af, maar nog zit ie muurvast, heeft iemand een oplossing?

Geplaatst: 16 feb 2007 12:01
door jroen_tomos
een vliegwieltrekker of (poulietrekker) dan draai je hem zo eraf.

Dit heb je nodig.

Je ziet 3 sleuven in je vliegwiel, daar doe je die 3pinnen in en dan die bout zet je in het midden op die moer en dan draai je je vliegwiel zo eraf.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Geplaatst: 16 feb 2007 20:56
door rickvd
Het is nu gelukt.
Alleen nu zit me blok weer in elkaar, maar als ik gas geef, gaat me wiel niet draaien,,:S

Ligt dit aan de koppeling, en wat moet ik doen om het te verhelpen?

Geplaatst: 17 feb 2007 10:45
door shadowranger
Het is nu gelukt.
Alleen nu zit me blok weer in elkaar, maar als ik gas geef, gaat me wiel niet draaien,,:S

Ligt dit aan de koppeling, en wat moet ik doen om het te verhelpen?
Waarschijnlijk is je vraagtekenveertje gebroken. Daardoor "pakt" de eerste versnelling niet. Ligt niet aan je koppeling, maar aan de rollen in de kooi aan de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel op de tussenas. Zoek maar in de FAQ, daar vind je wel hoe je dit moet verhelpen.

Geplaatst: 17 feb 2007 17:58
door rickvd
Hij rijdt nu weer:) alleen hij trekt wel langzaam op en zn top is ook wat lager, is dit aleen in het begin zo, of zit er weer iets niet goed?

Geplaatst: 17 feb 2007 20:43
door Mr.Dar-Q
Even kijken voor valse lucht rond carb en cilinderkop, daardoor kan hij vermogen verliezen..
Alle pakkingen goed ertussen?

Geplaatst: 18 feb 2007 13:22
door rickvd
Ja dat zit goed,maar het is nu erger.. Me carb lekt ergens, ik rijd niet harder dan 15-20 (lijkt alsof ie niet in zn 2e versnelling gaat) en toen kwamen er ook nog eens knallen uit me uitlaat..

Geplaatst: 02 mar 2007 16:07
door prutser
ontsteking goed? en koppeling veren niet verwaarloosd?..bougie niet nat, blijven controleren,..caburateur even schoonmaken,...sproeiertje controleren

Geplaatst: 02 mar 2007 16:20
door Robin
Het is nu gelukt.
Alleen nu zit me blok weer in elkaar, maar als ik gas geef, gaat me wiel niet draaien,,:S

Ligt dit aan de koppeling, en wat moet ik doen om het te verhelpen?
Waarschijnlijk is je vraagtekenveertje gebroken. Daardoor "pakt" de eerste versnelling niet. Ligt niet aan je koppeling, maar aan de rollen in de kooi aan de achterzijde van het 1e versnellingstandwiel op de tussenas. Zoek maar in de FAQ, daar vind je wel hoe je dit moet verhelpen.
Kan je misschien vertellen waar die rollen voor zijn? En wat gaat daar meestal van kapot kwa slijtage.

Geplaatst: 02 mar 2007 16:44
door Robin
Ja dat zit goed,maar het is nu erger.. Me carb lekt ergens, ik rijd niet harder dan 15-20 (lijkt alsof ie niet in zn 2e versnelling gaat) en toen kwamen er ook nog eens knallen uit me uitlaat..
Ik heb net even het orginele boekje gelezen, daar in staat dat je de uitlaat moet schoonmaken. Moet je maar even kijken dan.

Geplaatst: 02 mar 2007 17:04
door rickvd
Ja dat zit goed,maar het is nu erger.. Me carb lekt ergens, ik rijd niet harder dan 15-20 (lijkt alsof ie niet in zn 2e versnelling gaat) en toen kwamen er ook nog eens knallen uit me uitlaat..
Ik heb net even het orginele boekje gelezen, daar in staat dat je de uitlaat moet schoonmaken. Moet je maar even kijken dan.
Dus gewoon ontkolen? met terpentine ofzo..

Geplaatst: 02 mar 2007 18:52
door shadowranger
bla, bla, bla....
Kan je misschien vertellen waar die rollen voor zijn? En wat gaat daar meestal van kapot kwa slijtage.
Die rollen zijn voor de vrijloopnaaf die ervoor zorgt dat, als je in de tweede versnelling rijdt, de 1e niet meer aangedreven wordt. Simpelweg gezegd maakt het alleen een fysieke verbinding met de tussenas als je vanuit stilstand wegrijdt. De rollen nemen het 2e versnellingstandwiel mee rond. Door de centrifugaalkracht die dan ontstaat in het koppelingshuis met de segmenten van de tweede vesnelling pakt de tweede koppeling het werk over van de eerste versnelling. Doordat het vraagtekenveertje wat tegendruk geeft gaat de overgang soepel en gecontroleerd. Als deze er niet inzit (breuk) pakt de 1e versnelling niet en schakelt de brommer ook slecht (hakerig, met rukken).

Slijtage is meestal de aan de kooi eromheen, want de rollen zijn gehard en de kooi is gietstaal. Meestal kun je de slijtsporen in de kooi wel wat wegdremelen. Verder slijt het naafgat in de 1e versnellingstandwiel uit ten opzichte van de tussenas waar deze op zit. Vandaar dat dit type brommer niet geschikt is voor lange reizen, waar langere tijd in de tweede versnelling gereden wordt. Verder kun je slijtage verminderen (niet voorkomen) door met een juist oliepeil te rijden in de versnellingsbak. Iets wat ik bij de meeste reparatie-aanbiedingen nog vaak tekort zie. :cry: