Pagina 1 van 2
Kickstart vastgeslagen
Geplaatst: 27 feb 2007 15:13
door jroen_tomos
Goedenmiddag,
Ik reed uit school weg, me tos die starte goed en reed goed. Ik stopte bij een vriend van me en 5min later wil ik wegrijden, dus ik kick hem aan en kickstart is vastgeslagen. Hij wil geen kant meer op. Ik heb al wat vooruit en achteruit gelopen maar ik krijg hem niet aangekickt. Kickstartpedaal wil maar niet naar beneden.
Zou me zuiger gekanteld zijn oid?
Alvast Bedankt.
Re: Kickstart vastgeslagen
Geplaatst: 27 feb 2007 18:00
door shadowranger
Goedenmiddag,
Ik reed uit school weg, me tos die starte goed en reed goed. Ik stopte bij een vriend van me en 5min later wil ik wegrijden, dus ik kick hem aan en kickstart is vastgeslagen. Hij wil geen kant meer op. Ik heb al wat vooruit en achteruit gelopen maar ik krijg hem niet aangekickt. Kickstartpedaal wil maar niet naar beneden.
Zou me zuiger gekanteld zijn oid?
Alvast Bedankt.
Wat in
rood staat iig niet. Dit heeft niets te maken met je zuiger.
Ik denk dat de kickstartveer aan de versnellingsbakzijde gebroken is. Deze zit op de kickstartas en zorgt ervoor als je rijdt dat het mechaniek vrij komt. Kijk
hier maar eens.
Het is onderdeel nummer 3 op de tekening van het starter mechanisme. Deze zit samen met nummer 4 op de as en schuift op de vertanding van het kettingwiel. Kijk daar maar eens.
Wordt dus ff sleutelen.

Geplaatst: 27 feb 2007 23:12
door jroen_tomos
hmm, dat word morgen dan op de fiets naar school
Ik zal het morgen middag is opengooien. Is het veel werk om te doen?
Geplaatst: 28 feb 2007 07:59
door shadowranger
Olie af laten lopen, carterdeksel demonteren, koppeling loshalen met zuigerstop, kickstartpedaal van as halen, tussenas met kickstartas eruit schuiven.
Dan kun je bij je kickstart mechanisme. Post hier maar de foto als er wat zichtbaar is.
Geplaatst: 28 feb 2007 17:14
door jroen_tomos
ik heb nu alles open liggen, ik zal zo ff foto maken. Maar volgens mij is het me kickstart veer niet. Me zuiger zat heel vast in de cilinder en ik heb nu cilinder eraf en ik kan gewoon weer kicken. Er zitten geen krassen in de cilinder dus wat het is geweest weet ik ook niet.
Geplaatst: 28 feb 2007 17:42
door shadowranger
Heb je niet gewoon een warm- of vastloper gehad? Kijk eens naar de kleur van je bougie.
Geplaatst: 28 feb 2007 18:56
door jroen_tomos
net alles er weer op gezet.. kleur was bougie was btw goed.
ik wil hem weer aankicken.. slaat die weer vast.. ik denk dat het aan me zuiger ligt.
Geplaatst: 28 feb 2007 23:05
door shadowranger
Dit begrijp ik niet. Als je je zuiger en cilinder weer monteert slaat ie vast? Kun je de krukas dan wel ronddraaien aan je vliegwiel of zit ie dan ook vast?
Hoe zag de zuiger er dan uit? Als je zuiger vast zou lopen dan moet dat zichtbaar zijn, lijkt me.
Geplaatst: 01 mar 2007 15:33
door jroen_tomos
de eerste keer dat ik cilinder eraf haalde kon ik de krukas nog ronddraaien.. nu ook niet meer.. dus ik ga me kickstart mechanisme er uit halen.. kijken of het dat veertje is.
Geplaatst: 01 mar 2007 17:02
door jroen_tomos
Hier zijn wat foto's, volgens mij ziet dit er wel goed uit. Maar ik kan me krukas nog steeds niet soepel rond draaien, hij geeft aardig wat weerstand als ik hem rond wil draaien..
hier de foto's

Geplaatst: 01 mar 2007 18:42
door shadowranger
Als je alles (koppelingshuis, vliegwiel en cilinder + zuiger) eraf haallt, heb je dan nog steeds een zwaar lopende krukas? In dat geval zou het wel eens kunnen dat je een krukaslager kapot hebt in je carterblok. Dat wordt dus iets verder opensleutelen.
Geplaatst: 01 mar 2007 18:47
door Vuile Beunkoe
nja ik snap eerlijk gezegt niet wrom je zo moeilijk doet jeroen...
Je zegt zelf al, ik kick en hij blokkeerd weer. Ik zeg ja wsl zuiger verkeerd om, veer gaan happen in poort. Wat doe je dan? Juist schroef je de kicker open...
Als je nou ff die cil eraf haalt heb je met geluk alleen nieuwe zuigerveren nodig.
Geplaatst: 01 mar 2007 22:38
door jroen_tomos
nja ik snap eerlijk gezegt niet wrom je zo moeilijk doet jeroen...
Je zegt zelf al, ik kick en hij blokkeerd weer. Ik zeg ja wsl zuiger verkeerd om, veer gaan happen in poort. Wat doe je dan? Juist schroef je de kicker open...
Als je nou ff die cil eraf haalt heb je met geluk alleen nieuwe zuigerveren nodig.
cilinder heb ik er af al af.. zuiger ook.. en zuigerveren waren nog goed, (had net nieuwe, waren niet gebroken) maar nu heb ik alles eraf en dan loopt me krukas nog zwaar.. of iig 3kwart draait die goed en dan daarna geeft die meer weerstand als ik hem wil draaien.. ik kan cilinder dr wel weer op zetten en me zuiger goed erop zetten en kijken wat die dan doet..
Geplaatst: 01 mar 2007 22:41
door shadowranger
Denk even na, Jeroen. Waarom zou je weer iets monteren als blijkt dat je krukas zwaar draait? Heb je echt alles van je as af?
Indien deze dan nog zwaar draait is er een lager (of 2) kapot. Deze moet je vervangen, anders heeft het geen zin meer onderdelen in elkaar te zetten.
Geplaatst: 01 mar 2007 22:44
door jroen_tomos
Denk even na, Jeroen. Waarom zou je weer iets monteren als blijkt dat je krukas zwaar draait? Heb je echt alles van je as af?
Indien deze dan nog zwaar draait is er een lager (of 2) kapot. Deze moet je vervangen, anders heeft het geen zin meer onderdelen in elkaar te zetten.
Dr moet idd een reden zijn waarom die zo zwaar draait.
Ik heb me koppeling en kickstart mechanisme eraf.. (wat je op de foto's ziet)
Is het moeilijk om je krukaslager(s) te vervangen? en hoe doe je dat?
alvast bedankt shadowranger

Geplaatst: 01 mar 2007 23:00
door shadowranger
Dan moet je de twee carterhelften die nog in elkaar zitten (als je alles er verder uitsloopt) nog uit elkaar halen. Dat kun je doen door de schroeven die nog zichtbaar zijn aan de versnellingsbakzijde los te draaien.
Voorzichtig de carterhelften scheiden. Er kunnen btw ook wat losse onderdeeltje uitkomen. Let daar goed op en kijk waar eea heeft gezeten zodat je straks weer alles juist kan monteren.
Bij de bromboer kun je een revisiesetje krijgen (krukaslagers/ keerringen en cartertussenpakking). Het enige wat je nog moet doen is in de cilinderopening (als je de nieuwe lagers hebt gemonteerd en de helften weer op elkaar zijn gemonteerd) het verbindingsstukje van de pakking met een Stanley mesje wegsnijden. Verder is het daarna zaak om het hele blok weer op te bouwen. Controleer tussentijds altijd of de onderdelen nog soepel kunnen draaien. Gebruik eventueel wat tweetaktolie om de montage te vergemakkelijken (krukas). Ga zeker niet lopen meppen met een hamer als onderdelen er niet soepel in willen.
Het kost wat tijd en engelengeduld, maar als je dit weet te klaren kun je lang plezier hebben van je reparaties.
Kijk ook
hiereens regelmatig. Erg handig als leidraad.
Mocht je tegen problemen oplopen of heb je nog aan/opmerkingen, en heb je de oorzaak gevonden, laat het even weten. We staan altijd klaar met advies/ tips.
Geplaatst: 01 mar 2007 23:07
door jroen_tomos
Bedankt,
dan zal ik het blok er is onderuit halen en uit elkaar halen op de werkbank..
nog 1 klein vraagje
Hoe duur is zo'n revisiesetje?
als het blok openligt dan zal ik ook wel wat foto's maken.
Geplaatst: 01 mar 2007 23:07
door Volty
Ik zou alvorens het blok te gaan splitsen, eerst eens alles van de krukas af halen en DAN kijken of 'ie nog wrijving heeft. Dus vliegwiel en koppeling eraf. Straks zit het in de koppeling of het vliegwiel, of wat anders en heb je je blok voor jan lul gesplitst..
Geplaatst: 01 mar 2007 23:09
door jroen_tomos
Ik zou alvorens het blok te gaan splitsen, eerst eens alles van de krukas af halen en DAN kijken of 'ie nog wrijving heeft. Dus vliegwiel en koppeling eraf. Straks zit het in de koppeling of het vliegwiel, of wat anders en heb je je blok voor jan lul gesplitst..
koppeling is er al af, dan zal ik eerst het vliegwiel er nog ff afhalen,
mocht ik het blok toch moeten splitsen is er dan nog iets waar ik echt voor op moet passen oid? (behalve dat ik zorg dat alles weer op de goede plaats terug komt)
Geplaatst: 01 mar 2007 23:15
door shadowranger
Je kan je kettingwiel vast laten zitten. Daarmee hou je de tweede (grote) tandwiel waar de tussenas zijn verhouding weer op overbrengt (waar de kickstartas doorheen gaat) in je carterhelft. Verder moet je gewoon opletten dat je krukas niet valt. Er kunnen wat afstandsringen losraken of blijven "plakken" op de lagers. Dat merkt je gauw genoeg. Maar wat Volty zegt, eerst checken, misschien valt het mee. Kwestie van elimineren. Niet rücksichtloos slopen. Gevolg en oorzaak bepalen voordat je het volgende demonteert.
Suc6.
Ow ja, als je naar die link gaat, als je op de plaatjes klikt kun je die op de volgende ge-opende pagina vergroten. Even op het plaatje staan en rechtsonder verschijnt een "enlarge" icoon. Daarop klikken en je kan alles lezen.