Pagina 1 van 2

Snap er geen drol meer van

Geplaatst: 08 apr 2007 22:32
door Bram112
Hallo allemaal,

ik zit met het probleem dat mijn tomos stottert op zijn top, dan zal enkele van jullie zeggen, benzine probleem ---> grotere sproeier.. dat heb ik gedaan en het heeft een omgekeerd effect.
toen ik eerst mijn tomos had met standaard luchtfilter en een standaard snel uitlaatje (sproeier 52) reed ie goed en trok die in 1 x door naar de top.
Daarna heb ik een powerfilter erop gezet en hij liep gelijk kut.. daarna kreeg ik bullet uitlaat en ik bleef het probleem houden, zelf met std luchtfilter. daarna wilde ik tog met powerfilter goed rijden dus had ik sproeier 54 en 56 gekocht.. 54 tijdje erin gehad en liep nog steeds niet goed , later 56 erin gedaan en toen stotterde die alleen maar meer.
dus toen heb ik 52 erin gedaan en liep gelijk een stuk beter.
Maar met nog steeds het probleem van het stotteren op de top.

nu was ik 2 dagen geleden bezig met 54 er weer in te doen, stottert ie nog niet eens op de helft van de top... ik 52 er weer in doen en er veranderde niks. toen heb ik caberateur schoongemaakt en hielp ook niks.. toen deed ik powerfilter erop ipv std luchtfilter en gelijk een stuk beter maar nog steeds veel stotteren op de top.

Nu is mijn vraag waar het aan kan liggen.
Ontsteking/contactpunten: denk het niet omdat hij dan altijd zou moeten stotteren ipv alleen op de top
Caberateur: is schoon dus ligt het denk ik ook niet aan
Benzine kraan: zou het hier aan kunnen liggen?

wie helpt mij uit de brand?

Geplaatst: 08 apr 2007 23:03
door Orio
Met powerfilter zou je toch voor een grotere sproeier moeten gaan. Let op de kleur van je bougie, dat geeft een indicatie of de sproeier groter of kleiner moet worden.
Kijk hier eens:

viewtopic.php?t=1890

Geplaatst: 08 apr 2007 23:45
door Bram112
kleur bougie is gewoon koffiebruin, en ik snap dat je met een powerfilter een grotere sproeier erin moet doen maar als je mijn verhaal leest klopt dat dus niet

Geplaatst: 09 apr 2007 21:43
door shadowranger
En waarom zou het niet aan de contactpunten kunnen liggen? Bij maximaal toerental heb je kans dat deze gaan "zweven". Dat wil zeggen, dat ze niet of amper de kans krijgen te sluiten voor het opwekken van een nieuwe vonk. Daaroor krijg je geen vonk of te zwak, waardoor de motor stotterd en de snelheid zover omlaag gaat totdat de punten weer "normaal" kunnen sluiten voor het opwekken van een vonk.

Omdat je zegt dat hij alleen op top stotterd, denk ik hieraan. Check toch maar de punten (opening en tijdstip).

Geplaatst: 09 apr 2007 22:50
door Bram112
Aha thnx. Ik ben alleen totaal niet bekend met de contact punten. zitten die bij de ontsteking? en hoe kan ik ze checken?
Alvast bedankt.

Geplaatst: 09 apr 2007 23:11
door shadowranger
Kijk hier maar.

Suc6

Edit, de voorontsteking is altijd 1,8 tot 2,0 mm. Het moment van openen kan het beste gemeten worden met een vloeitje tussen de punten als je de BDP+ 1,8 mm hebt bepaald. Komt dit overeen met de gemarkeerde punten op de zijkant van je vliegwiel en een punt in je carter dan staat deze goed. Als je geen markering hebt kun je deze ook zelf aanbrengen met een Eddingstift oid.

Edit 2: Markeer altijd eerst de oude waarden, dan kun je altijd terug naar de beginsituatie als het je niet lukt.

Geplaatst: 10 apr 2007 10:10
door Bram112
Oke thnx maar wat is een vloeitje? :oops:

Geplaatst: 10 apr 2007 13:23
door Volty
stukje papier waar je shag mee rolt.. vloeipapier ;)

Geplaatst: 10 apr 2007 14:30
door Bram112
Ooh Op die fiets,, lol

Re: Snap er geen drol meer van

Geplaatst: 10 apr 2007 18:41
door ex-gast
Hallo allemaal,

ik zit met het probleem dat mijn tomos stottert op zijn top, dan zal enkele van jullie zeggen, benzine probleem ---> grotere sproeier.. dat heb ik gedaan en het heeft een omgekeerd effect.

jah dat heeft idd een omgekeerd effect

als je tomos op top stotterd dan is dat in 99% van de gevallen een TE GROTE sproeier en moet hij juist KLEINER !!

ga daar eerst eens mee aan de slag en ga dan pas aan je ontsteking prutsen

Geplaatst: 10 apr 2007 19:15
door Bram112
Klopt maar als je eerst maatje 52 hebt en een bullet uitlaat + powerfilter erop gooit, is het logisch dat je een grotere sproeier moet tog?
en ook met sproeier maatje 52 liep ie al kut dus..

Geplaatst: 11 apr 2007 13:27
door Sleutelaar
pak met de powerfilter eens maatje 56 of 57.

Geplaatst: 11 apr 2007 15:22
door Bram112
56 had ik al geprobeerd en liep alleen maar slechter (dus eerder stotteren)

Geplaatst: 16 apr 2007 14:39
door kevin
@ shadowranger
ik heb hetzelfde probleem gehad
bij mij lag het idd aan de stand van de contactpunten
dus dat an zeker wel ook al stottert hij alleen op top.

Geplaatst: 16 apr 2007 14:46
door Bram112
Ik ben bij de brommerboer geweest, had namelijk lekke band en ik vroeg aan hem of hij even daarna kon gaan kijken.. maar hij zei: ''Je hebt een elektrische ontsteking dus daar kan ik niet veel aan doen'' :shock:

Geplaatst: 16 apr 2007 18:08
door shadowranger
Je kan nog proberen je ontstekingstijdstip iets te vervroegen (meer naar bromstand) om op top misschien nog wat resultaat te krijgen. Ik geef je echter niet de garantie dat dit dè oplossing is.

Meestal is het een combinatie van factoren (niet 1 ding specifiek) wat het stotteren veroorzaakt.

Kwestie van uitproberen. En je bromboer kan ook elektronische ontsteking stellen, hoor :P , maar zelf doen is leuker (en goedkoper).

Geplaatst: 16 apr 2007 18:23
door freaky_Tomos
met een powerfilter moest ik meteen 10maten groter.

van 50 naar 60

Geplaatst: 16 apr 2007 22:37
door Fragfest
Yup heb standaard tomos sport + bullet = sproeier 60

maar ontsteking klinkt logischer zeker omdat je zegt dat de kleur goed is.

Geplaatst: 16 apr 2007 23:00
door dodo
gwn ff de hele tijd je onsteking iets verdraainen totdat ie niet meer stottert dan loopt ie goed.

had ik eerst ook met me tos en liep daarrna perfect

Geplaatst: 16 apr 2007 23:06
door Bram112
Ja nou iig heb ik mn tomos weer terug, band geplakt:P
Maar ik heb er zo weinig verstand van die ontsteking dat ik er zelf niet aan ga pieren, btw mn kickstart zit muurvast als een huis.
iig heb ik een nieuwe pakking gekocht voor de caberateur (wist geen eens dat die bestond) en sproeiertje 60.. ik denk trouwens wel dat het een brandstof probleem is omdat het stotteren verminderd en weggaat naar mate hij warmer wordt. dus bij meer warmte wordt de brandstof dunner etc. dus ik ga even pieren weer met die sproeiers en dan laat ik het snel weten..
Btw nieuwe foto''s bij de fotogalerij