Pagina 1 van 1
Het takken van de Tomos
Geplaatst: 11 apr 2007 01:51
door Lou
Ik zou nu graag eens een concreet antwoord willen hebben Op het geratel en getak van de tomos versnellingsbak ik lees dan weer vraagtekenveertje een ander zegt losse koppelingssegmenten en een derde wil weer met een dremel aan de slag om de behuizing van de rolletjes aan te pakken . Maar het lijkt mij toch dat er een concreet antwoord moet zijn ,gezien het fijt dat 9 van de 10 Tomosjes ratelen . Het begint eerder op een constructie fout te lijken Graag dus een oplossing . Ben heel benieuwd

Geplaatst: 11 apr 2007 09:33
door Jasper11
Idd! mijn 2 maanden oude tomos heeft er nu ook last van

Ratelende Tomos
Geplaatst: 11 apr 2007 12:13
door Lou
Heb dit mailtje maar eens naar Tomos Nederland verstuurd ben benieuwd wat er terug komt
Heren/Dames
Na verschillende Tomosjes te hebben gehad word ik het geratel van de versnellingsbak een beetje zat.
Als je op de Tomos club navraag doet blijken er verschillende opties aangedragen te worden zoals vraagteken veertje ,koppelings segmenten, behuizing van de rolletjes willen sommigen al met een dremel te lijf .Sprak net iemand die een 2 mnd oude Tomos had met het zelfde probleem .De plaatselijke bromfietsmaker zit ook al met zijn handen in het haar .Wat is het nou eigenlijk en is er een oplossing voor en is Tomos bezig dit te verbeteren want het begint toch veel op een constructie fout te lijken. Aub een afdoende opheldering en oplossing zou door ons Tomos fanaten zeer gewaardeerd worden Ik hoop dan ook dat U als constructeur een passende oplossing voor handen heeft odat ik dit aan alle Tomos liefhebbers op de site kan melden .
Bij voorbaat dank Vriendelijke Groet Lou
Geplaatst: 11 apr 2007 12:18
door poekelen
laat het ons weten wat voor antwoord ze zullen hebben op het mailtje.
Ratelende Tomos
Geplaatst: 11 apr 2007 12:30
door Lou
Uiteraard zal ik het antwoord kopieeren en hier op het forum plaatsen
Geplaatst: 11 apr 2007 13:32
door steeksleutel
ben benieuwt

Re: Het takken van de Tomos
Geplaatst: 11 apr 2007 17:37
door shadowranger
Ik zou nu graag eens een concreet antwoord willen hebben Op het geratel en getak van de tomos versnellingsbak ik lees dan weer vraagtekenveertje een ander zegt losse koppelingssegmenten en een derde wil weer met een dremel aan de slag om de behuizing van de rolletjes aan te pakken . Maar het lijkt mij toch dat er een concreet antwoord moet zijn ,gezien het fijt dat 9 van de 10 Tomosjes ratelen . Het begint eerder op een constructie fout te lijken Graag dus een oplossing . Ben heel benieuwd

Dat is typisch Tomos vanwege de 2-speed automatische versnellingsbak, ik rij al sinds mijn 17e jaar op Tomos. Overigens is het niet zo moeilijk hoor, meestal ligt het aan het stationair toerental. Iets teveel toeren en de koppelingssegmenten slaan bij elke "arbeidsslag" tegen het koppelingshuis. Daardoor voel je ook dat slaan in de aandrijving naar het achterwiel via de ketting. Kwestie van afstellen lijkt me. Dat je bromboer met de handen in het haar zit lijkt me wat overdreven.

Het "takken" is er echt wel uit te krijgen. Geloof me maar. En een constructiefout? Denk het niet, anders had TN allang de Tomossen uit de handel genomen.
Vwb de overige opmerkingen over "de Dremel ter hand nemen", een gebroken vraagtekenveertje en versleten koppelingen verwijs ik u allen naar de betreffende artikelen, waar eea uitgelegd staat. TS trekt het nogal uit z'n verband vind ik.
Maar ik ben idd benieuwd wat TN hierover te zeggen heeft.

Geplaatst: 11 apr 2007 18:46
door Robin
Ik heb ook wel eens last van dat geluid. Lijkt net of je drijfstang ergens tegenaan aan het tikken is constant.
Geplaatst: 12 apr 2007 23:22
door Lou
Nou we hebben een antwoord van Tomos zelf hoor!!!! Het probleem is de buitenste koppeling . De veerschijf schijnt te dun te zijn daarom gaan de koppelings segmenten horizontaal liggen klapperen De oplossing is de koppeling tussen de bankschroef dus eerst uit het huis halen) en dan b.v. dikke moeren tegen de sleuf randen aan zetten zodat deze net buiten de koppeling steken aan bijde zijden dan de sleufranden van de koppelingssegmenten iets inknijpen zodat ze wat strakker op de veerschijf komen te zitten . Kontroleer daarna wel even of de segmeneten nog wel terug komen nadat je ze met een schroevendraaier naar buiten hebt geduwt !!!!! Vriendelijke groeten Tomos
Geplaatst: 13 apr 2007 12:20
door Jasper11
en wij moeten maar wat aan zitte kloten terwijl het probleem al jaren bij tomos bekent is

Geplaatst: 13 apr 2007 13:34
door steeksleutel
nou is in indergeval een antwoord. Snap niet dat ze dat zelf in de fabriek veranderen. maarja

Re: Ratelende Tomos
Geplaatst: 13 apr 2007 16:15
door freaky_Tomos
Heb dit mailtje maar eens naar Tomos Nederland verstuurd ben benieuwd wat er terug komt
Heren/Dames
behuizing van de rolletjes willen sommigen al met een dremel te lijf .
sinda warneer heeft een tomos rolletjes
wat schadowranger hierboeven zegt is juist.
het is gewoon het klapperen van de koppelingssegmenten die tegen de koppelingsschaal aan tikken.
oplossing lijkt mij: koppelingsveer inkorten (plusminus 5mm)
Geplaatst: 13 apr 2007 17:04
door flopper
dnk je?
Re: Ratelende Tomos
Geplaatst: 13 apr 2007 20:14
door shadowranger
.....(knip)behuizing van de rolletjes willen sommigen al met een dremel te lijf .
sinda warneer heeft een tomos rolletjes
Sinds Tomos automatische versnellingsbakken monteert. Zowel 1-speed als 2-speed hebben geharde rollen achterop het 1e versnellingstandwiel. Deze slijten vrij snel in op de kooi (gietstaal).
Vwb de
oranje gekleurde opmerking hierboven, wellicht ten overvloede
maar speciaal voor Lou: Met de Dremel haal je de slijtplekken weg uit de kooi waar de rollen in het 1e versnellingstandwiel zitten. Meestal door een te slappe of gebroken vraagtekenveertje en het blijven "hangen" van de rollen op de ingesleten plaatsen koppelt de versnellingsbak niet. Dat is de meest gehoorde klacht van Tomos en is dus relatief simpel en goedkoop (dan een nieuw tandwiel/ kooi) op te lossen. Dit heeft niets te maken met het "takken" van je Tomos, dat antwoord heb je al van TN gekregen.
Overigens vreemd dat men idd met zo'n oplossing komt. Ik dacht eerder door de veerplaat te vervangen door een type dat verder is gebogen zodat deze de speling opvangt.
@ freaky_Tomos: Het inkorten van de koppelingsveer die rond de segmenten loopt zal in dit specifieke probleem ook niet helpen.
Geplaatst: 13 apr 2007 23:36
door poekelen
@shadowranger.. ik had vroeger een handleiding daarover maar kan hem niet meer vinden in het systeem
we hebben de foto's nog:
MAAR VANAF NU WEER ONTOPIC