Pagina 1 van 1
vraag over een tomos
Geplaatst: 12 apr 2007 14:33
door bart.vriezenveen
hallo iedereen,
ik heb een vraag,
mijn tomos liep altyd helemaal goed,
maar nu pakt die hem aan en valt direkt weer uit, ( zit een nieuwe bougie in) en onsteking heb ik afgestelt,
graag een reactie!
mvg Bart.vriezenveen
Geplaatst: 12 apr 2007 18:09
door bart.vriezenveen
niemand??
Geplaatst: 12 apr 2007 18:13
door Bram112
Miss je caberateur schoonmaken?
Geplaatst: 12 apr 2007 18:16
door Tossie
Er zit een nieuwe bougie in zeg je, is het dezelfde soort?
En je ontsteking afgesteld, stond deze verkeerd of heb je gewoon maar gedraaid?
En carburateur schoonmaken doet ook wonderen vaak.
Geplaatst: 12 apr 2007 18:39
door bart.vriezenveen
de bougie is warmte graad 7
en de carburateur is al heel vaak schoongemaakt,
Geplaatst: 12 apr 2007 21:26
door shadowranger
Bobine defect, bougiekabel niet goed contact (zowel aan bobinezijde als in de dop), bougie defect (ja, kan ook met een nieuwe gebeuren). Heb je überhaupt wel een vonk??
Spruitstuk gescheurd (door het vele de- en monteren van de carburateur), valse lucht (bij pakkingen). Carburateur sproeiernaald los in behuizing, etc.
Heb je wel goede massa op het blok? Dat is bij mij steeds het probleem. Ik heb contactpunten en een bobine op het deksel, maar dat is niet zo geweldig ben ik achter. Maar een achteraf aangebracht draadje voor het contact doet wonderen.
Loop alles eens systematisch langs met in het achterhoofd de drie basisregels: Brandstof, Luchttoevoer, Ontsteking. Als één van de drie niet (goed) werkt loopt je motor niet.
Suc6
Geplaatst: 13 apr 2007 15:33
door bart.vriezenveen
hij vonkt wel, hij loopt ook maar valt direkt uit,
er zit een oude carburateur op (zonder afstel schroef) maar het sproeier buisje kan wel op en neer,
en de bobine hebben we nog niet naar gekeken,
Geplaatst: 13 apr 2007 20:28
door shadowranger
Als je een vonk hebt is er niets mis met je ontsteking, misschien hooguit de tijd. Bobine is dus niets mis mee.
Je schrijft dat het sproeierbuisje heen en weer kan, dat klinkt niet goed, want daardoor lekt er brandstof langs waardoor je Tos verzuipt. Dit buisje hoort vast te zitten. Ik heb dit ook gehad en dan lijkt het alsof je Tomos ermee stopt. Met kunst en vliegwerk ben ik toch rijdend thuis gekomen.
Ik meende in eerder posts van je dat het een Encarwi carburateur is, terwijl er eerder in je profile een Dellortho stond. Welke heb je nu?
Geplaatst: 13 apr 2007 23:12
door dannydesigns
Dit had ik gisteren dus ook..
Wou wel met moeite starten maar zodra ik gasgaf viel hij uit.. mijn benzine slangetje zat dus verstopt..
Geplaatst: 15 apr 2007 10:07
door bart.vriezenveen
ik weet eigenlijk niet wat voorn caburateur het is , de vlotter kamer zit er naast ( rond)
en de luchtfilter moet je gwoon in de carburateur drukken,
Geplaatst: 15 apr 2007 11:12
door shadowranger
Meestal staat het merk wel op de zijkant van je carburateur. Dit kan zijn Encarwi (schuin onder waar je gaskabel in de carburateur gaat), Dellortho SHA 14/9 of 14/12 (meest gangbaar voor Tomos met 4-kante cilinders) en Bing (wordt zelden aangetroffen en zat meest links van het frame).
Ik denk dat je een Envarwi hebt, aangezien je schrijft dat de sproeierbuis los zit. Probeer de sproeier er eens uit te draaien waarna de sproeierbuis uit de carburateur gehaald kan worden. Nu kan je voorzichtig proberen die sproeierbuis met een waterpomptang iets ovaal te maken, waardoor deze weer klemt in de carburateur. Zorg er ook voor dat de bovenzijde van de sproeierbuis evenwijdig staat met de luchttoevoer (=horizontaal).
Zo heb ik het opgelost en werkt nog steeds.
Suc6.
Geplaatst: 15 apr 2007 17:24
door bart.vriezenveen
maar had u ook het probleem dan dat die direkt uit viel als je hem starte,?
gr Bart
Geplaatst: 15 apr 2007 20:38
door shadowranger
Zeg maar jij, van dat ge-u voel ik me al zo oud.
Nee, ik had het tijdens het rijden dat ie er ineens mee ophield (verzuipen). Door de gashendel in de chokestand te draaien, "drukte" ik daarmee de sproeierbuis weer in de carburateur waardoor ik weer even 50 meter kon rijden. Maar doordat deze steeds weer lostrilde kon ik aan de gang blijven. Ik heb btw een Encarwi carburateur.
Thuis heb ik de carburateur gedemonteerd en zag het probleem. Zoals ik hiervoor al postte, is het probleem nu al zeker een half jaar niet meer voorgekomen (klopt op onbehandelt hout af).
Waarschijnlijk zou ik dezelfde symptomen hebben gehad als jij met een afgeslagen motor. Ik rij al zeker 18 jaar met mijn Tosje (1e eigenaar) sinds ik op een bromfiets mag. Ik ken hem inmiddels wel door en door en weet daardoor ik wel raad met dit soort storingen.
Geplaatst: 17 apr 2007 08:19
door bart.vriezenveen
Hij deed het vanmiddag weer, alleen ik heb hem met een tang iets vast geknepen ,maar kan ik dit met loktite vast zetten? (dat het niet weer lostilt)
Geplaatst: 17 apr 2007 19:28
door shadowranger
Nee, loctite lost op in benzine. Als de sproeierbuis weer vastklemt is het goed. Nu maar afwachten hoe lang...

Geplaatst: 17 apr 2007 20:37
door bart.vriezenveen
oke maar maakt het ook uit hoe hoog de sproeier buis zit want hij rijd wel iets minder mooi nu,
Geplaatst: 18 apr 2007 21:00
door shadowranger
Het verdikte deel (zeg maar het stuk wat in je carburateur hoort te klemmen) valt met de bovenkant gelijk met de bodem van de gasschuifruimte. Dan staat je sproeierbuis ongeveer in het midden van het luchtkanaal.
Ook moet je het afgeschuinde bovenstukje horizontaal in het luchtkanaal hebben staan (als je je carburateur ook horizontaal vast hebt). Kijk ook door de opening waar je luchtfilter achterop gaat, daar moet de sproeierbuis ook vlak zijn om maximaal mengsel te kunnen aanzuigen.
Als je deze niet goed hebt staan in de ruimte waar de lucht doorheen stroomt dan krijg je minder mengsel of verneveld deze minder en loopt je motor slechter. Je kan hem voorzichtig proberen te verdraaien met een smalle tang.
Geplaatst: 20 apr 2007 14:01
door bart.vriezenveen
oke bedankt,
maar die jongen waar ik hem aan verkocht had ( waar ik hem voor maakte) is er mee over een motorcross baan gegaan, en over een wasbordje, en nu doet die het niet meer, maar nu moet die het zelf maar uit zoeken, want het buisje zal denk ik wel los zijn gegaan,
gr