Pagina 1 van 1
Boven +- 25 km/h geratel.
Geplaatst: 20 apr 2007 13:23
door Meeren
Hoi,
Het gaat hier om een tomos a3 s25 automatic uit 1992 (eicilinder).
Na aanpassen van de volgende twee dingen;
-brom uitlaat
-cilinder kop klein beetje afgevlakt
Zat ik met het volgende:
1. Wanneer ik boven de 25 km/h ga rijden ga je een geratel uit het blok
horen. Nu heb ik gehoord dat dit aan het achtertandwiel kan liggen,
klopt dit? (en verklaart dit ook het langzame optrekken?)
2. Klopt het dat de a3 s25 (+-1992) geen 2e versnelling heeft? Dus altijd
in dezelfde versnelling rijdt? (misschien verklaard dit het geratel uit 1?)
Verder ben ik vrij nieuw met tomosjes of het opvoeren van brommers,
dus graag zoveel mogelijk sugesties! Alvast bedankt

Geplaatst: 21 apr 2007 17:10
door shadowranger
JA, een 1-speed versnellingsbak is goed mogelijk en die trekken naar verhouding idd iets slomer op vanwege de overbrengverhouding. Het kan ook zijn dat de koppelingssegmenten versleten zijn (heb ik nog nooit gehad en rij nog met de originele set uit 1989 op een 2-speed blok)
Het ratelen op top kan verschillende oorzaken hebben en kan ook op diverse plaatsen hoorbaar zijn:
- Ketting die over de achterbrug loopt --> aanspannen
- Uitgelopen lagerwerk zowel in versnellingsbak alsmede krukas en drijfstanglagers. Aanbevolen is dan een revisie. Als men daar niet zelf handig (genoeg) voor is kan een bromfietsenboer daar wel mee helpen. 't Kost wel een paar centen, maar het resultaat is er wel naar.
Tot slot nog dit, misschien is het verstandig eens naar de ontsteking te kijken of die nog wel goed staat afgesteld.
Helemaal ratel en geluidenvrij zal een Tomos nooit lopen.
Vwb de uitlaat, door een andere setup kan de vulling in de cilinder niet meer volledig zijn. Het mengsel wordt al deels in de uitlaat gezogen door een pijp met meer volume (weerstandsdrukgolf).
Geplaatst: 25 apr 2007 09:57
door Meeren
Inderdaad de ketting hangt erg los, maar de spanners
zitten al op hun einde.
- Is het dan een oplossing om een groter tandwiel te kiezen?
- Trekt hij hierdoor beter en loopt hij iets langzamer?
- Welke kan ik dan het besten nemen?
Alvast bedankt!

Geplaatst: 25 apr 2007 10:58
door Bram112
Als je kettingspanners al tot het uiterste zitten moet je er schakeltjes tussen uit halen waardoor die weer strak komt te staan
Geplaatst: 25 apr 2007 17:49
door IxilTomos
Een woord: Koppeling.
Je koppeling ontkoppelt niet goed waardoor hij gaat schokken, dit is vergelijkbaar met uit stilstand wegrijden met een schakelbrommer op stationair toerental: je gaat heel erg schokken tot je gas bij geeft/de koppeling weer inhoud. Dit kan komen door gebrek aan blokolie of gare koppelingsegmenten, hoor je (hard) gepiep of geschuur als je hem stationair laat draaien en een klein beetje gas bij geeft? zonee dan is er niets mis met je blokolie, en aangezien je tomosje ook niet goed optrekt zijn je koppelingsegmenten gaar. de oplossing hiervoor is je koppelingveertjes strakker maken of je koppelingsegmenten glad maken.. of gewoon je koppelingsegmenten/complete koppeling te vervangen.
Ik heb dit alles ook gehad en daarbij was mijn blokolie ook nog eens op.. nieuw koppelingetje erin gedouwt en de blokolie laten vervangen, en hij reed weer als een bamibal op een satestok met drie soorten satesaus eroverheen, als je begrijpt wat ik bedoel.
Correct me if I'm wrong,
succes ermee en groetjes
Geplaatst: 26 apr 2007 09:17
door Meeren
Van het weekend heb ik hier de tijd voor en zal ik er is naar gaan kijken.
Alvast bedankt voor de tips!

Begrenzer
Geplaatst: 21 mei 2007 20:40
door Wouter moeder
Hallo
Ik heb ook een snor tomosje gekocht

. Hij is nog helemaal standaard.
Alleen als ik vol gas geef begint hij te rattelen. Volgens mij is dit de begrenzer, omdat hij verder nog helemaal in orde is. Kan iemand mij uitleggen hoe ik deze begrenzer er uit haal zonder me blok kapot te maken?
Geplaatst: 22 mei 2007 12:00
door DannoValo
Ik heb precies hetzelfde,
Bij een collega ook toen we een bromkop op zn snor hadden gegooid, volgens de brommerboer zijn het de zuigerveren.. Klopt dit ?????
Geplaatst: 25 mei 2007 11:11
door Meeren
Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)
Alvast bedankt

Geplaatst: 25 mei 2007 11:11
door Meeren
Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)
Alvast bedankt

Geplaatst: 25 mei 2007 11:12
door Meeren
Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)
Alvast bedankt

Geplaatst: 26 aug 2007 19:32
door tomos-power17
Geplaatst: 26 aug 2007 22:07
door shadowranger
Ik zou dit ook wel willen weten, het aanspannen van de ketting heeft hellaas niet geholpen...
(heb inderdaad precies hetzelfde probleem als Wouter moeder)
Alvast bedankt

In dat geval is het goed mogelijk dat er 1 of meerdere lagers kapot zijn of te ver zijn uitgelopen. Vaak wordt dit veroorzaakt door een te grote speling op de krukaslagers. Het "bonken" bij stationair is het gevolg van een uitgelopen big-end of small-end lager. Enige remedie is lagerrevisie.
Geplaatst: 27 aug 2007 11:52
door Techneut
Een paar tips om na te kijken:
Zet de brommer op de middenstandaard en draai het achterwiel achteruit. als dit niet makkelijk gaat maar met bonken en vreemde geluiden is waarschijnlijk het s veertje kapot in het blok.
Haal het ontstekingsdeksel er eens af (linker kant) en voel eens of het vliegwiel op en neer kan, zo ja dan zijn de krukaslagers kapot.
Als je daar toch bent, controleer dan gelijk eens of de ontsteking goed staat. Dus de ontstekingsgrondplaat achter het vliegwiel. Er is wel een howto op deze site.