Pagina 1 van 1

foutje

Geplaatst: 12 mei 2007 21:32
door Sjaan
hallo luitjes,

ik heb vanmiddag iets heel stoms gedaan. :shock: was aan het rijden, met die enorme wind, en ik lette niet goed op mijn snelheid, dus heb ik een tijdje ongeveer 10 km harder gereden dan m'n tomos eigenlijk kan. :x

sinsdien heb ik problemen, als ik rij, dan valt hij na een tijdje helemaal weg/uit, net alsof hij te weinig of te veel benzine krijgt. (bougiekleur is wel normaal)

dit probleem is er pas sinds dat te hard rijden, dus ik ben ervan overtuigd dat het daardoor komt. nou is mijn vraag, wat kan ik met m'n stomme kop gemold hebben?

-Sjaan

Geplaatst: 13 mei 2007 00:38
door shadowranger
Je kan een krukaskeerring hebben "gemold" (zoals je zelf zo leuk omschrijft). Dit komt meestal doordat die zijn ingesleten door het "normale" gebruik en met hoge(re) toerentallen (=overtoeren) kapot zijn gelopen (meestal is veertje gebroken) dus dat zul je moeten nazien. Meestal aan ontstekingszijde.

Wellicht is er één en ander losgetrilt waardoor je valse lucht trekt. Loop alle bevestigingen na en check of er valse lucht wordt aangezogen. Vaak door trilling loopt de stationairschroef los en die kan daarvoor zorgen.

Geplaatst: 13 mei 2007 10:05
door Sjaan
maar, als er iets mis is met een kering, dan zou hij het toch helemaal niet moeten doen?

valse lucht is zeker niet het geval, het afslaan/wegvallen van de motor is willekeurig, bovendien stotterd ie niet.

het lijkt wel een soort benzine probleem, maar ik snap niet hoe dat zou kunnen na dat té hard rijden :?

Geplaatst: 13 mei 2007 11:05
door shadowranger
Misschien is je sproeier wel losgetrilt, daardoor sijpelt er ook brandstof langs en krijgt je motor teveel brandstof (verneveld niet goed). Daardoor gaan de prestaties omlaag en verklaart imo de lage(re) snelheid.

Vwb die keerrring, het afslaan en slecht stationair draaien lijkt (mede) een oorzaak te zijn. Maar voor je gaat slopen, check ff de meest gangbare en makkelijk bereikbare delen.

Oja, wat voor ontsteking heb je? 't Is niet voor het eerst dat ik klachten hoor over prestatieverlies nadat men over langere ritten over de top heeft gereden. In het geval van punten kan het wel eens zijn dat deze zijn gaan "zweven" waardoor ze zijn ingebrand. Kwestie van een puntenvijltje en waterproof schuurpapier ertussendoor halen. Wel weer grondig ontvetten. Het is een tijdelijke maatregel, maar dan kun je uitsluiten of het niet aan je ontsteking ligt.

Mocht je elektronische ontsteking hebben dan vergeet het bovenstaande. Dan zou het kunnen dat de grondplaat is verdraaid door losgetrilde boutjes.

Geplaatst: 13 mei 2007 11:12
door Sjaan
ok bedankt, ik ga nu eerst die keerring bekijken, valse lucht e.d. heb ik al gecontroleerd.

ik heb een elektronische ontsteking, maar als ik het blok toch open heb kan ik daar meteen naar kijken. :)

Geplaatst: 13 mei 2007 11:30
door Paul123
Kijk maar eerst je sproeier na, die van mij was ook eens losgetrilt en daar had ik ook niet aan gedacht.

Geplaatst: 13 mei 2007 12:10
door Sjaan
volgens mij heb ik het al gevonden, m'n benzineslangetje zat half afgeknepen. dus dat zou het verhaal van een tijdje rijden en daarna uit/wegvallen verklaren, als de vlotterbak niet snel genoeg opgevuld werd. :x

ik ga nu even een testritje maken met de benzineslang goed, maar de vraag blijft of ik iets stuk gemaakt kan hebben met het té hard rijden.

ik weet dat het niet goed is voor een motor, net zoals van een berg afrennen; na een tijdje kunnen je benen de snelheid niet meer aan :P maar kan ik iets anders stukgemaakt hebben, of zou ik iets moeten checken? :?