Pagina 1 van 1
Olielek
Geplaatst: 14 mei 2007 14:25
door Jasper11
Probleempje,
achtervelg zat onder de olie, toen heb ik me keerring voortandwiel laten maken, maar al een dag later begon hij weer te lekken..
zou hij weer lek zijn of kan het ook wat anders zijn, er loopt gewoon olie ter hoogte van het voortandwiel op de grond..

Geplaatst: 14 mei 2007 14:59
door TQ Rider
Ja dat komt tussen je kickasstang en lagers door. volgens mij
Geplaatst: 14 mei 2007 15:26
door vdWal
ik heb ook last van dit probleem is dit nog op te lossen met een handige manier?
Geplaatst: 14 mei 2007 17:11
door Paul123
ja hoor, vloeibare pakking ertussen mikken.
Geplaatst: 14 mei 2007 18:01
door tomos16
ik heb er ook last van en had ook vloeibare pakking ertussen gedaan en een zooi kit maar eht draait daar tog allemaal. dus dan is het zo weer ertussen uit

Geplaatst: 14 mei 2007 18:07
door shadowranger
Of je vervangt het lager met keerring in de laatste overbrenging in de versnellingsbak. Werkt overigens beter dan vloeibare pakking.
Geplaatst: 14 mei 2007 20:34
door vdWal
lijkt mij ook.. is dit een moeilijk werk? of moet je blok daar voor uit elkaar
Geplaatst: 14 mei 2007 20:42
door shadowranger
Ja en wel helemaal, zelfs de twee motorcarters delen. Als het niet teveel lekkage is kun je ermee wachten totdat je een gehele motorrevisie moet doen. Meestal worden dan ook de krukaslagers vervangen en moet je blok toch gespleten worden.
Geplaatst: 14 mei 2007 20:59
door vdWal
lol ik bou mijn oude blok wel een keer opnieuw op mischien.. en anders blijf ik wel zo rijden.. kmaak wel een mooie ketting kast dat het al minder op me velg komt ofso
Geplaatst: 15 mei 2007 18:39
door Jasper11
Of je vervangt het lager met keerring in de laatste overbrenging in de versnellingsbak. Werkt overigens beter dan vloeibare pakking.
welk lager bedoel je? de krukaslager? een keerring kost nl 10E
ik neem aan dat dit kapot is? :
http://www.tomosforum.nl/tutorials/onde ... angen.html
Geplaatst: 15 mei 2007 22:50
door shadowranger
Nee ik bedoel het laatste inwendige tandwiel in je bak, waaraan je kettigwiel vastzit. Deze zit tussen de twee carterhelften van je blok in. In het gat waar je kickstartas doorheen gaat zit een tweetal lagers, en in die lagers zitten ook keerringen.
kijk
hier maar eens ik bedoel dan onderdeel nummer 23 en 24
Geplaatst: 16 mei 2007 17:49
door Jasper11
Pff, wat een klotewerk,, ik ben hem toch al zat..
Tomos in de verkoop!
Geplaatst: 16 mei 2007 19:37
door Paul123
Sukkel, lekker doorzetingsvermogen.
Een blok splitsen is helemaal niet veel werk als je er de tijd en het gereedschap voor hebt.
Blok onder je tomos uit, olie eerst afgetapt natuurlijk. Daarna cartercap open. Koppeling vertanding, kickstartpen en alles eraf. Dan middencarter open, en vervangen. Daarna moet je nieuw krukaslagertjes erin doen en bla bla bla weer in elkaar zetten.
Als je het zorgvuldig doet, 3 uur maximum.
Dus om daar je tomos voor te verkopen

Geplaatst: 16 mei 2007 21:00
door TomBergman
Nee ik bedoel het laatste inwendige tandwiel in je bak, waaraan je kettigwiel vastzit. Deze zit tussen de twee carterhelften van je blok in. In het gat waar je kickstartas doorheen gaat zit een tweetal lagers, en in die lagers zitten ook keerringen.
kijk
hier maar eens ik bedoel dan onderdeel nummer 23 en 24
dus die naaldlagers vervangen ?
Geplaatst: 16 mei 2007 21:22
door shadowranger
yep.

Voor zover je de andere keerring al hebt vervangen en je nog steeds olie lekkage hebt op de ketting. Maar doordat de ketting al zo vol zit met die olie ziet men niet direct het resultaat en lijkt het nog steeds je achterwiel te vervuilen. Ook ketting goed schoonmaken en weer met een goed kettingvet invetten. Daarna rijden en kijken.
Geplaatst: 17 mei 2007 13:46
door TomBergman
yep.

Voor zover je de andere keerring al hebt vervangen en je nog steeds olie lekkage hebt op de ketting. Maar doordat de ketting al zo vol zit met die olie ziet men niet direct het resultaat en lijkt het nog steeds je achterwiel te vervuilen. Ook ketting goed schoonmaken en weer met een goed kettingvet invetten. Daarna rijden en kijken.
maar de vloeibare pakking truc wil ook nog wel eens werken ?
Geplaatst: 17 mei 2007 14:01
door shadowranger
Ik werk daar liever niet mee. Ik heb er ook geen ervaring mee, maar kan je wel zeggen dat ik denk dat het een tijdelijk lapmiddel is. Gezien de draaiende delen die afgedicht moeten worden is vervanging beter dan dichtsmeren. Misschien dat dit wel werkt bij vaste afdichtingen zoals bij je carterdeksel, membraam, etc.
Geplaatst: 17 mei 2007 14:03
door TomBergman
Ik werk daar liever niet mee. Ik heb er ook geen ervaring mee, maar kan je wel zeggen dat ik denk dat het een tijdelijk lapmiddel is. Gezien de draaiende delen die afgedicht moeten worden is vervanging beter dan dichtsmeren. Misschien dat dit wel werkt bij vaste afdichtingen zoals bij je carterdeksel, membraam, etc.
ok dankje
http://www.tomosforum.nl/uploads/images ... 35p041.jpg
Daarom moet je ze zeker vervangen ? (sealring = keerringgetje)