Pagina 1 van 1

Tomos loopt beroerd,start slecht en valt uit.

Geplaatst: 27 jun 2007 23:52
door fredspekfed
hallo mensen ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen wat er met mijn tomos aan de hand is.

Bij koude motor start de tomos slecht , als hij na een paar kicken aan gaat valt hij spontaan uit, en loopt onregel matig . Dit heeft echter weinig te maken met de stationairschroef volgens mij want het heeft weinig nut als ik er aan draai.

verder valt de motor tijdens het rijden af en toe gewoon uit . meestal is dit het geval als ik geen gas geef, uitrijd en dan tot stilstand kom. Als ik hem dan aan probeer te kicken gaat dat best lastig , of ik nou gas geef of niet. En na een paar keer kicken dan ineens gaat ie aan en loopt hij weer als een trein.zolang ik maar gas op de plank hou blijft ie aan .

Verder als ik volgas rijd en de brommer komt op top begint hij te stotteren ik merk dan dat ik snelheid verlies. Als ik dan een klein beetje gas terug neem en geleidelijk aan een beetje gas geef lijkt het of hij weer aagrijpt en gaat het gestotter weg. ik weet niet of dat gestotter overtoeren zijn. De brommer zou iig harder moeten kunnen lijkt mij.

het zou echt alles kunnen zijn het is al een oudje .
verder is er veel op geragt aan gekut en gesleuteld :P
ik vraag me ook zeer af hoe het is gesteld met de contactpuntjes.
De kleur van de bougie is iets te licht denk ik. dat betekend dus dat de sproeier te klein is. is dat mischien een oorzaak van de problemen ?
setup
CILINDER 50 cc beetje afgevlakt maar had niet verbeisterend veel nut.
CARBURATEUR delorto sha 14 12.spruitstuk lichtelijk uitgeboort. sproeier 60
LUCHTINLAAT delorto cros filter ofzo met nog wat extra gaatjes voor nog meer lucht . (zwart kapje )
UITLAAT bullut
TWV vtw 26 atw 22.

De topsneheid tussen het stotteren door licht op de scooterteller tussen de 60 en 65. als ik die snelheid ongeveer rijd heb ik meestal nog een beetje gas over . als ik het laatste beetje dan ook nog geef tot volgas begint hij direct te stotteren .Dit is tevens het geval bij harde meewind . hierdoor denk ik mischien dat mijn ontsteking te laat is .

zelf zat ik te denken aan.
- Sproeier maat onjuist.
- ontsteking verkeerd, contactpuntjes versleten in die richting.
- carburateur vies of iets niet helemaal goed daarbinnen .

1 van deze dingen of mischien wel gecombineerd of het is iets heel anders.
ik hoop dat iemand een oplossing weet voor deze problemen.
en of het nog mogelijk is om sneller te gaan met deze setup.

nou ik hoor het wel of iemand een oplossing weet alles is welkom

Geplaatst: 28 jun 2007 09:21
door Orio
Stotteren bij vol gas heeft idd te maken met je sproeier. Even kijken welke kleur je bougie heeft en enkele maten uitproberen.
Als je je carburateur schoonmaakt en ook je tank laat leeglopen en je benzine kraan eruit haalt kun je zien of er misschien vuil in je tank zit.
Zelf heb ik geen contactpuntjes maar er staat op de site wel ergens beschreven hou je die kunt afstellen.

Geplaatst: 28 jun 2007 14:48
door Paul123
Je zegt dat de brommer oud is, ik zou ook eventjes je zuigerveren nakijken. Kan zijn dat je compressie verliest.

Geplaatst: 28 jun 2007 16:33
door fredspekfed
Oke Dankje wel voor de informatie ik ga ermee aan de slag. in het blok zijn trouwens nog wel een paar kleine onderdeeltjes vervangen oa zuigerveren. ongeveer half jaar geleden. maar ik zal wel even kijken ik heb er ook nog 1 liggen die nieuw is dus die zal ik er wel opzetten. zal ook even grotere sproeiers chekken

Geplaatst: 28 jun 2007 17:55
door fredspekfed
ik ben net bij de brommerzaak geweest en had mijn bougie meegenomen. die man zij dat de kleur van de bougie wel goed was, aleen de electroden afstand was te groot . Ik heb dus een nieuwe bougie aangeschaft.
hij start nu in iedergeval beter en valt niet meer uit als ik geen gas geef.

hij stottert aleen nog wel weet iemand wat daar dan de oorzaak van zou kunnen zijn.?de sproeiermaat is iig goed .

Geplaatst: 28 jun 2007 21:12
door Volty
euh, je had de elektrodeafstand ook zelf goed kunnen zetten ipv een nieuwe bougie te kopen..

Zorg ervoor dat de ontsteking op tijd staat. En als dit het probleem niet is, zou ik eens 2 maten kleiner gaan qua sproeier.

Geplaatst: 17 jul 2007 23:42
door Techneut
Het is maar een advies, maar voordat je aan de sproeier gaat rommelen, controleer eerst of alle gaatjes van het koperen buisje in de venturie van de carburateur open zijn, vooral de onderste (dat zit eigenlijk in het aluminium onder het koperen buisje). Dit gaatje verzorgt namelijk de brandstof als je je gas loslaat maar ook samen met de andere 2 als je volgas rijdt. Eventueel kan je ze doorprikken met een heel dun ijzerdraadje. :idea:

Dan kan je controleren of de sproeier te groot is op een heel simpele manier. Als je volgas rijd, en je draaid je gas een klein stukje dicht en de brommer gaat dan harder lopen, dan is de sproeier te groot.

Hoop dat je er wat aan hebt, Techneut