Pagina 1 van 1
Tomos loopt slecht/niet.. HELP!
Geplaatst: 18 sep 2007 19:45
door JQRC
Hallo,
Heb sinds een week een tomosje (S25, oud model).
Tot vanmiddag reed hij eigenlijk best goed, netjes optrekken en mooi 30 km/h.
Tot hij plotseling uitviel als het ware. Het werd steeds minder eigenlijk (dit alles in nog geen 500 meter!)
Nou dacht ik, ff af laten koelen, en dan zal het wel weer lopen. (had best een stuk gereden, maar ook weer niet extreem lang)
Dit hielp dus niet. Wilde alleen starten met de choke. ( en dan nog niet echt goed, en loopt ook bagger)
haal ik de choke eraf tijdens het rijden, valt hij gewoon stil.
Heb al mijn olie vervangen, en alles even vlug nagekeken.
Nu heb ik er ook weer niet zoveel verstand van, dus wilde ik graag wat advies over wat er allemaal mis mee zou kunnen zijn.
Persoonlijk denk ik iets met de carb, aangezien de bougie ook niet nat word ZONDER choke
Ga hem ff schoonmaken, en dan laat ik het wel weten of hij weer loopt.
Gr,
JQRC!
Geplaatst: 18 sep 2007 20:11
door Sitt
benzine misschien op?
Geplaatst: 18 sep 2007 20:16
door flopper
als je tos uitvalt zodra de choke eraf gaat zou ik eerst ff een grotere sproeier proberen.
Geplaatst: 18 sep 2007 20:43
door JQRC
Benzine natuurlijk niet op...
Ik vind het best raar, want zoals jullie kunnen lezen,
HIERVOOR LIEP HIJ PRIMA!
Haal morgen de carb. er even af om te checken.
Verder nog iemand met tips?
Geplaatst: 18 sep 2007 21:11
door Volty
als je tos uitvalt zodra de choke eraf gaat zou ik eerst ff een grotere sproeier proberen.
Wat een bullshit, hij reed hiervoor als een zonnetje.. dus waarom kloten met sproeiers? Is dat een nieuwe trend hier? Om bij ieder probleem te gaan zeggen dat er een andere sproeier in moet?
Ik zeg: carburateur schoonmaken. Zal wel weer vuil in zitten waardoor ie te weinig benzine krijgt en dus te arm loopt. En je dus moet choken.
En als dat niet of gedeeltelijk helpt, dan een nieuwe bougie erin.
Dan pas kijk je verder of er niet echt iets stuk is..
Geplaatst: 18 sep 2007 21:42
door JQRC
He Volty, ga ik doen. Bedankt voor je (NUTTIGE) reactie.
Laat het jullie morgen tegen het eind vd middag wel ff weten
De groeten
Geplaatst: 19 sep 2007 09:07
door Thomazzi
Als je je brommer start, en je er dan mee rijd, hoe hard wil die dan gaan, en begint ie dan ook te stotteren, net zoals je hoort/merkt als de benzine op is?
En als je brommer dan niet verder wil rijden, bijv. met 20km/u en je wil gas geven, merk je dan ook een 'dood' gevoel in je brommer?
Want dan zou het aan de contact puntjes kunnen liggen, oftewel de bougie-spoel.
Hier zou je maar eens naar moeten kijken en evt. vragen bij de bromboer.
Geplaatst: 19 sep 2007 10:50
door JQRC
Hmm ja.. hij rijd alleen met de choke (en dat nu volgens mij zelfs niet meer.) En dan reed hij denk ik 10 à 15 km/h!
Ga nu eerst het blok los halen, want kan niet normaal bij de carb. (hoe heet dit model precies, met kleine cilinder?)
Geplaatst: 19 sep 2007 12:23
door flopper
als je tos uitvalt zodra de choke eraf gaat zou ik eerst ff een grotere sproeier proberen.
Wat een bullshit, hij reed hiervoor als een zonnetje.. dus waarom kloten met sproeiers? Is dat een nieuwe trend hier? Om bij ieder probleem te gaan zeggen dat er een andere sproeier in moet?
Ik zeg: carburateur schoonmaken. Zal wel weer vuil in zitten waardoor ie te weinig benzine krijgt en dus te arm loopt. En je dus moet choken.
En als dat niet of gedeeltelijk helpt, dan een nieuwe bougie erin.
Dan pas kijk je verder of er niet echt iets stuk is..
omg mijn fout sorry hoor

Geplaatst: 19 sep 2007 14:30
door JQRC
Nou, carb was idd wat vies. Mooi schoongemaakt etc, cilinder krijgt weer benzine. Nu vonkt hij alleen niet meer, terwijl dat gisteren nog perfect in orde was toen ik het checkte... Iemand een idee wat er mis is?
Geplaatst: 19 sep 2007 19:13
door JQRC
iemand??
Geplaatst: 19 sep 2007 19:27
door poekelen
kijk is of alle stekkertjes etc nog vast zitten waar je bezig bent geweest...
anders even andere bougie proberen

Geplaatst: 19 sep 2007 19:55
door JQRC
Stekkertjes ff nagekeken, naar mijn weten zitten ze goed.
Andere bougie ook geprobeerd, maar nog geen effect. Ga misschien wel even een nieuwe halen...
Zou het niet kunnen dat er misschien niks Kleins aan de hand is, maar echt iets serieus?
Zoja, wat zou dit kunnen zijn?
Gr,
JQRC
Geplaatst: 19 sep 2007 20:55
door Thomazzi
Heb je al na je contact puten gekeken, want volgens mij zijn die doorgebrand..
Geplaatst: 19 sep 2007 21:07
door JQRC
Misschien beetje leek vraag.. maar waar zitten die ergens.... heb wel een idee, maar voor de zekerheid.
(ben beginneling met tomos, heb vooral puchjes gehad, maar werd dit zat met al dat gezeik..)
Geplaatst: 19 sep 2007 21:13
door Thomazzi
Die kon ik zelf niet vinden, maar na veel rond gevraag en gekloot om die contact puntjes te vinden, toch maar na de bromboer gebracht en die heeft er nieuwe contact puntjes in gedaan, die kosten ongeveer ± €75.
Maar naar mijn weten moet het wel aan je bobine-spoel liggen, ook omdat ie voor geen meter start/loopt, en je je stekkertjes nagekeken hebt, je er een andere bougie in gedaan hebt, en je caberateur schoongemaakt hebt, dus hier MOET het wel aan liggen.
Greetz Thomazzi
Geplaatst: 19 sep 2007 21:20
door JQRC
Hmm okee.. Prijzig, dat wel.
Maar verklaart dit ook het steeds minder worder van kracht in het blok, wat ik in mijn 1e post heb beschreven?
Eerst zat ik zelf aan de koppeling te denken, maar aangezien hij nu dus ook geen vonk meer heeft zou het dit best kunnen zijn ja.
Even tussendoor: Het is dus de Tomos S-25 met de Ei-cilinder.
Zal al wel een paar jaar oud zijn, dus is dit de moeite/het geld wel waard?
Mijn laatste vraag: Is het misschien mogelijk/verstandig om een blokje op mp te kopen. Hiermee bedoel ik dus het 2-speed blokje. Past voor zover ik weet wel kan dat kloppen?
Bedankt voor de reacties!!!

Geplaatst: 19 sep 2007 21:29
door Volty
Contactpunten vervangen 75 euro?? Punten kosten 3 euro, en het is een kwartiertje werk.. kom je op 20 euro voor materiaal + arbeidsloon
Je punten zitten onder de linker carterkap. Het lijkt me alleen waarschijlijker dat je condensator stuk is. Die gaat meestal het eerst stuk.. kapotte contactpunten heb ik nog weinig meegemaakt, alleen op een kreidler uit 1970

Geplaatst: 19 sep 2007 22:33
door JQRC
Oke, en de condensator is dat "zwarte geval"?
En als ik er echt niet uitkom, breng ik hem gewoon naar de bromboer hier,
want eerlijk gezegd word ik hier niet echt wijzer van.. Allerlei verschillende antwoorden.
Ik laat wel wat horen als ik meer weet..
Geplaatst: 21 sep 2007 00:38
door JQRC
Hij loopt weer!
Maakte kortsluiting bij het licht knopje...
Kan dicht!