Pagina 1 van 1

aprilia af1 cilinder op tomos?? hoe??

Geplaatst: 24 mar 2008 17:32
door RSTuning
  • Welke model tomos heb je? a5
    Uit welk jaar komt de tomos ? -
    Is het een snor of een brommer? brom
    Wanneer ontstond het probleem? -


    Heb je onlangs iets veranderd aan Hje tomos? -


    Wat is het probleem?
Ik wil een watergekoelde cilinder op me tomos bouwen.
Ik vroeg me af welke cilinder de zelfde draadeind breedtes heeft??
en ik zoek een watergekoelde cilinder met membraam op de cilinder (heb geen zin om membraam op't carter te gaan maken.) Welke kan ik daar voor het beste nemen.
En dan nog iets welke aan passingen moet ik doen om zo'n cilinder in je carter te krijgen ( dus de aan passingen behalve kotteren/uitfrezen.??

Re: aprilia af1 cilinder op tomos?? hoe??

Geplaatst: 24 mar 2008 23:15
door Floeis
je kan niet zomaar een andere cilinder erop douwen,

als je dat wilt doen moet je kijken naar de zelfde slag, tapeinde lengtes en hoe ver ze van hart to hart zijn, maar ook, als je een watergekoelde wilt moet je een koel systeem nemen...
dat wilt zeggen, dat je een waterpomp erop moet bouwen... en dat wordt allemaal erg lastig om te doen...

waarom wil je trouwens een lc cilinder erop?

btw kijk maar ff hiernaarviewtopic.php?f=19&t=6502

Re: aprilia af1 cilinder op tomos?? hoe??

Geplaatst: 24 mar 2008 23:53
door PimW
Indd, waarom wil je dit eigenlijk?

Als jij besluit een cilinder van een ander blok op je tomos te bouwen zul je rekening moeten houden met het feit dat de slag anders is, de tapeindes anders zijn, Spoelers ander formaat/positie hebben. Door de cilinder simpelweg af te draaien of een vulplaat te maken zul je met de timingen van de cilinder knoeien. Dit moet je dus vantevoren goed uitzoeken en uitrekenen anders zit je zo met een lc cilinder op je tomosblok die voor geen meter presteerd. Ook is er een kans dat je carters niet genoeg vlees hebben, dan zul je materiaal moeten toevoegen.

Het feit dat je een lc cilinder wilt maakt het niet makkelijker. Zoals hierboven gezegd moet je denken aan de koeling. Maak je een waterpomp dan moet je die op je krukas zien te maken. Ik weet niet hoe goed pomploze lc blokjes gekoeld worden, maar tot nu toe zie ik alleen sprinters die zo werken. En daarvan weet ik dat ze maar 150 meter hoeven te rijden en daarna weer kunne afkoelen. Maar rijd jij zo km's achtereen vraag ik mij af hoelang je cilinder meegaat.
Dus moet jij maar eens bedenken waar je dit ding voor wilt gaan gebruiken en of dat je al deze moeite waard is.

Daarnaast heb ik het gevoel dat jij om een handleiding vraagt voor het maken van een lc tomos blokje, terwijl je zelf eigenlijk nog niet genoeg kennis hebt op gebied van brommer techniek om dit ook daadwerkelijk te realiseren. Vat dit niet verkeerd op maar ik denk niet dat dit een goed idee is.