Pagina 1 van 2

uitlaat kopen of gaatje boren ?

Geplaatst: 12 aug 2005 23:31
door dombo
Hoi Hellracer of iemand anders mag ook antwoorden 8)
ik heb toch een vraagje aan je
K zag je reaktie van knollen die stiekem wil opvoeren 8)
Je schrijf met de juiste uitlaat loopt ie 60/65 (mag ik weten welke ik dan moet kopen?) :shock:
Ikzelf heb een org. tomos met een dikke bocht verchroomde uitlaat en dat ding wil niet veel harder lopen dan 45 /50 meewind :cry:
Met tegenwind kom ik niet meer vooruit en haal ik de 40 haast niet :cry: :cry: :cry:
De brommer boer denkt dat het de zuigerveren zijn die versleten zijn en dat ik daardoor weinig compressie hebt (hoe controleer ik dat ?) :roll:
Die had het ook over een truukje
Je hebt zuigers met zo,n gaatje erin ,hij wil er nog een gaatje bij doen ,en volgens hem zou ie dan zo 60 /65 lopen,dan is een andere uitlaat overbodig :?
Heeft iemand daar ervaring mee? :)
Het zou toch wel geinig zijn als je door zo,n stom gaatje erbij zo veel harder kan :lol: :lol:
65 vind ik pers. hard zat ,want eer je stil staat met je tomos ,dan heb je toch wel wat tijd nodig ,maar goed ik ben al een dagje ouder dan jullie ook :oops:
Ik ben toch wel van plan de truuk uit te laten voeren ,en het resultaat laat ik dan wel weten :)
Maar ik ben benieuwd of jullie hier al van gehoord hebben
gr dombo nr 5 (bar) :oops:

Geplaatst: 13 aug 2005 09:37
door Vuile Beunkoe
met een tecnigas next en afgesteld is de 60 wel te halen.
Heeft niet mijn voorkeur want het is een terugloper.

dat truukje is waarschijnlijk een gaatje in de zuiger aan de inlaatkant, zodat er meer benzine in je carter komt. Dat truukje is dus tunen.
Dan kun je net zo goed de uitlaatpoort aanpassen en de zuiger zo ver mogelijk.

Geplaatst: 13 aug 2005 20:11
door dombo
Hoi
Tja en daar heb ik nu net de ballen verstand van,een cilinder tunen
Wat moet ik daar allemaal aan veranderen dan ? :?
Ik zie het zo als ik dat gaatje erin laat maken,en ik word gepakt
Dan is het een kwestie van een nieuwe zuiger erin doen :wink:
Als ik aan de cilinder knoeit dan kost het me meer ben ik bang
Of is dit domme praat van mij :oops:
Moet er dan nog meer veranderd worden ? als dat gaatje erin zit ?,moet ik dan weer klooien met sproeiers en zo?
Kijk stationair en dat soort grappen lukt me wel ,maar ontsteking verzetten ed daar begin ik liever niet aan
Want ik vind wat sleutelen wel leuk ,maar elke keer dat blok laten zakken en dat geklooi met de carb. begint op mijn zenuwen te werken :cry:
Daarom wilde ik ook zo,n schuin spruitstuk zodat de carb.naast de cilinder kwam 8)

Ik vroeg aan vinniebakkie ook welke uitlaat hij had (een SPEEDY uitlaat staat op de foto van zijn quadro te zien)Bij de foto galerij
daar bleek zijn tomos ook 60 mee te halen
En daar zit ik nu tussen te twijfelen een uitlaat of dat stomme gaatje
Zou de tomos dan ook veel meer gaan verbruiken?
De brommerboer spreekt van "dan heeft ie meer spoeling "
Ja ik begrijp meer benzine ,of zie ik ze vliegen :roll:

Wie zou wat doen ?

quote
dat truukje is waarschijnlijk een gaatje in de zuiger aan de inlaatkant, zodat er meer benzine in je carter komt. Dat truukje is dus tunen.
Dan kun je net zo goed de uitlaatpoort aanpassen en de zuiger zo ver mogelijk.

Ik denk dat er hier nog iets moet komen te staan ????

ik hoor het wel
gr twijfelende dombo 5 bar :wink:

Geplaatst: 15 aug 2005 19:08
door JooL
Het gaat hierom een immitatie uitlaat deze ziet eruit als origineel en is wat sneller dan origineel als je er ook een immitatie zuigerneemt et twee gaten dan haal je de 55.

Nu kan je deze verder tunen dan is de 70 te doen maar dan moet je weten hoe.

Geplaatst: 16 aug 2005 00:00
door dombo
dus alleen dat gaatje erbij ,is niet voldoende om wat harder te gaan ? :cry:
Welke uitlaat raad jij me aan JOOL ? 8)
of ga jij ook voor het gaatje ? :?
Ben ff kwijt waar ik goed aan doet,70 is voor mij iets te veel van het goede
60 wil ik graag hebben ,dan ben ik tevreden,
Maar of dat gaat zonder de cilinder te ........?
ik hoor het wel
:wink:

Geplaatst: 16 aug 2005 00:23
door poekelen
ja hoor de 60 haal je makkelijk..

de beste uitlaat is toch wel de proma grandprix ( afgekort proma gp)
ze worden niet meer gemaakt dus je moet geluk hebben... (weet niet zkr, maar dit geld zkr voor een puch. kan ook iemand dit bevestigen?)

Geplaatst: 16 aug 2005 00:26
door T_P_Radical
de GP word idd niet meer gemaakt.

maar volgens zeggen zijn er de komende 5 jaar nog gp's genoeg voor tomos en puch te verkrijgen........

Geplaatst: 22 aug 2005 23:07
door oedje
heej ik heb ook een tomos a35b ook met de carb onder het frame, ik heb er een tecno gp onder liggen dat is een imitatie proma gp.
en ik reed 65 op top op scooterteller, en ik heb niet hoeven met sproeiers ofzo want hij reed er gewoon perfect mee.
en die uitlaat heeft me 20,50 euro gekost bij de bromboer (in de uitverkoop) normaal is ie 25.
alleen het nadeel van deze uitlaat is dat de demper redelijk snel gaar wordt ( of het komt omdat ik eraan heb zitten kloten 2dagen nadat ik em had)

Geplaatst: 22 aug 2005 23:37
door poekelen
nee hoor. dat is een Techno kwaal. bij bijna alle techno uitlaten laat de demper los na een tijdje. als het goed is zat hij vast met popnagels.. uitboren en vervangen door wat boutjes en ringentjes

Geplaatst: 23 aug 2005 00:20
door oedje
ja ik wou op het begin voor de gein es de demper van binnen bekijken maar ik dacht dat het schroeven waren net zoals bij een scooter demper enzo dus heb ik erin lopen draaien met een horloge schroevendraaier ( zo'n dunne) en op lope rammen totdat ie los ging zitten toen weer met een hamer er weer op vast proberen te rammen.totdat ik een paar maanden later een popnagel kwijtwas en toen een paar dagen later me demper er gewoon af vloog, wat ik wel raar vond is dat er geen demper wol in zat overal lope zoeke, niet gevonden. wel wat restjes wollachtig materiaal aan de binnenkant. maar het kan tog niet dat die demperwol na een paar maanden al op is.
heb em toen met van die speciale zelftapschroefjes er weer op gezet.

Geplaatst: 23 aug 2005 00:26
door hellbat
beun de haas in actie, een gloednieuwe demper uitelkaar schroeven om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet, en toen de demperwol niet gezien :? :? die hoort er wel in, maar is ook los te koop hoor.

enne, met roestvrijstalen popnagels weer in elkaar trekken, geeft het mooiste en beste resultaat, dus geen aluminium ponagels gebruiken.

groeten Marcel

Geplaatst: 23 aug 2005 00:39
door oedje
nee toen ik em eraf wou halen lukte het niet alleen 1 popnagel zat een beetje los, en na een paar maanden gingen ze langzamerhand allemaal los zitten totdat ie eraf knalde. en toen heb ik geen demperwol gezien wel zo'n buisje met allemaal gaatjes, maar geen demperwol. en nu vraag ik me af hoe na een paar maanden me demperwol pleite kan zijn?

Geplaatst: 26 aug 2005 10:18
door dombo
Hoi

Ik baal als een stekker :twisted:
Die brommerboer heeft dat gaatje geboord en ook de uitlaatpoort van de cilinder iets vergroot
Ik vol verwachting naar huis
de boel erop gezet starten ,en erachterkomen dat de uitlaat er nog niet onder hing :oops:
dat snel gedaan ,en :?
toen reed ie net zo hard als voorheen :cry:
dus ik baal gigantisch :twisted:
ik heb naar de bougie gekeken en die is bruin ,dus ik weet het niet meer
snik snik ik wil ZESTIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! EN HET LIEFST NOG HARDER
Maar dat wil niet :roll:
Ik heb de rubber kap van de luchtfilter war losgemaakt ,in de hoop dat ie meer lucht had :idea: dat ie ook zou versnellen ,maar nikkes nada :cry:
iemand nog een ideetje?
gr een triestig dombotje wiens speelgoed is opgeboord maar er geen plezier van heeft :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Geplaatst: 26 aug 2005 10:33
door SCHNITZEL
ANDERE UITLAAT !!!!!!!!!!

Geplaatst: 26 aug 2005 11:26
door poekelen
iets meer onderbouwing mag ook wel. doordat er gaatjes in je zuiger zijn geboord gaat hij niet harder. hij trekt alleen wat harder op....

en zoals me voortganger al zei je uitlaat is nog standaard, of een te smalle bocht. waardoor niet meer je uitlaat poort als een begrenser werkt maar je uitlaat....

Geplaatst: 27 aug 2005 00:12
door hellbat
nee, hij heeft al een semi-originele dikke-bocht uitlaat. en hiermee is wel 60 te halen, maar dan zal ie een grotere carb moeten monteren.

groeten Marcel

Geplaatst: 27 aug 2005 23:00
door dombo
bedankt voor de tips allemaal
Ik vind het allemaal wel moeilijk om een keuze te maken 8)
En het word of een carb of een uitlaat,maar dan begint het hele verhaal weer welke de beste is ,en ik vrees dat dat bij elke brommer wel iets anders is,maar goed give a shot ,ik leer er allemaal wat van :P
gr Dombo 5bar no speed :oops:

Geplaatst: 27 aug 2005 23:12
door SCHNITZEL
mij tomos rij ook 60 met al1 een andere uitlaat met dike bocht

Geplaatst: 31 aug 2005 14:42
door dombo
ik ben bij de brommerboer geweest
En die rade me aan om de uitlaat is te ontkolen,omdat er geen druk uit de uitlaat kwam 8)
Nou dat was een schot in de roos ,dat hele ding zat propvol troep ,maar nu het eruit is rijd ie nog geen mm harder :cry:
Als ik de demper eruit haal en rijd komt ie helemaal niet op gang :cry:
Maar ik heb laatst een klein stukje afgezaagd van mijn demper en nu ben ik bang dat ik geen tegendruk hebt :oops:
Heeft iemand nog een demper voor me ?
En evt een idee wat er nog mis is?
Want ik had wel meer verwacht na het ontkolen :evil:
Het begint nu naar een carb te stinken ben ik bang
:?

Geplaatst: 31 aug 2005 15:23
door SCHNITZEL
ga is rijden zonder uitlaat ! die van mij kwam ook niet voor uit ! uitlaat schoon gemaakt van binnen het leek wel teer wat er uit kwam ! uitlaat er onder geen verschil ! uitlaat er onder van daan en rijde en hij ging als de brand weer dus toen maar nieuwe uitlaat en hij bleef rijde als de brand weer