Pagina 1 van 2

spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:05
door Gietor
even voor alle duidelijkheid waarom ik deze topic maak:

ik heb zo veel verhale gehoord van mensen dat je spruitstuk begrenst is tot 9 mm en de ander zegt 12 mm

de ene zegt dat als je hem ontgrenst dat die 12mm is en de ander 15mm.. ik heb zelf 14/12 carb net aangeschaft en spruitstuk is nog begrenst.. is die nu dus 9mm en moet ik hem ontgrensen dat die 12mm is en merk ik dan pas echt verschil ? of is die ontgrenst gelijk 15mm ?



mvg en bvd

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:21
door Erik
nou, heel simpel , een schuin spruitstuk is altijd 12mm, ALLEEN in het rechte gedeelte is hij 9 of onbegrenst 15mm.
hiermee heeft dat rechte deel geen zin, dus gewoon 12 mm ontgrenst 9mm begrenst.

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:25
door Gietor
nou zeg je 2 verschillende dinge, eerst 15mm ontgrenst daarna 12 ,

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:31
door Erik
nee :) je moet goed lezen.

ff duidelijkheid:
schuinspruitstuk bestaat als het ware uit 2 delen: rechte stukje + schuine stukje

schuine stukje: ALTIJD 12mm
rechte stukje: begrenst 9mm , onbegrenst 15mm

dus conclusie, of hij is 9mm of hij is 12 mm want dat schuine stukje 12mm is geen 15mm dus heeft geen zin.

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:34
door Gietor
dus voor alle duidelijkheid , de bocht in het spruitstuk is 12mm altijd en het rechtestukje (uiteinde) is 9mm en ontgrenst gelijk 15mm ?

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:35
door Erik
ja klopt, maar omdat alleen dat laatste stukje 15mm is heeft het totaal geen zin en werkt het gewoon als 12mm snappie :mrgreen:

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 11:37
door Gietor
oke dus alleen het laatste rechte stukje waar het busje zit is dan 15mm dus het heeft geen zin om je spruitstuk te ontgrenzen voor een 12mm carb alleen voor een 15/15?

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 13:00
door Erik
OMFG WAT SNAP JIJ NIET :x

als een spruitstuk 12mm is dan is het juist beter om een 14/12 erop te zetten.

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 13:49
door Gietor
oke nou bedankt he

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 14:17
door Marctraider
Nu we het er toch over hebben is mij ook e.e.a nog niet duidelijk. een 14/12 carburateur, is dat 14mm luchtinlaat en 12mm uitlaat aan spruitstuk kant? of andersom? en als ze het dan alleen over 14mm hebben, dan denk je toch aan luchtinlaat?

En nog iets, hebben ze het bv aan de luchtinlaatkant over de hele lengte of alleen de inlaat zelf vlak bij de naald?

Dank u :)

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 14:32
door sjaakvanvoorschoten
als je een 15.15 erop wil doen, moet je je spruitstuk ontgrenzen. dan is het gedeelte dat in je carb gaat 15 of 14mm. daarnaast moet je ook het schuine stuk van je spruitstuk tot 15mm uitboren want anders heb je nog steeds een 12mm spruitstuk aan het lange schuine stuk en heb je niet egt heel veel aan je 15.15 carb

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 17 sep 2008 17:29
door Gietor
maar als uik brom carb 14/12 erop doe gewoon ontgrenzen dus en niet dat bochtje uitboren ?

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:06
door sjaakvanvoorschoten
yep

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:09
door Gietor
en aangezien ik vanavond 15/15 krijg moet ik dan dat bochtje wel gaan uitboren of is dat niet persee nodig :')

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:11
door sjaakvanvoorschoten
wel zo beter. anders kun je net zo gooed een 14.12 nemen.

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:19
door Waldo
Dat is ook weer niet zo maar, je moet wel ontgrenzen en gewoon die 15/15 erop doen :D

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:28
door Gietor
staat ergens een faq hoe je spruitstuk UITBOORD .. niet ontgrenst maar UITboord

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 14:49
door sjaakvanvoorschoten
er is geen faq voor uitboren. maar het is heel simpel. ik leg het wel uit.

haal je spruitstuk van je tomos af.
zet je spruitstuk tussen een bankschroef of iets dergelijks. (als hij maar niet beschadigd raakt en goed vastzit)
pak de boor en een 15mm staalboorkop.
begin nu vanaf onderaan te boren. dus aan de kant waar je membraan zit.
boor nu rustig en recht het gat groter. neem af en toe een kijkje in het spruitstuk om te kijken of je geen scheurtjes of gaatjes ziet.
als je aan het einde van het spruitstuk zit, dus bij de plek met die hoek, ontgrens je het spruitstuk (als je dat nog niet hebt gedaan)
maak het af met een redelijk vlakke ijzerveil. dit voor een betere stroming van brandstof. je veilt de binnenkant glad.
nu ben je klaar :)

P.S. als je tog een gat of een scheur vind, geen getreur. gebruik kneedbaar aluminium van Bison (te vinden in de dichtstbijzijnde dhz-zaak). kneed een klein beetje van dat spul en doe het op de scheur of gat. laat het 24 uur drogen en je kunt gaan rijden.

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 18 sep 2008 15:03
door Gietor
aaah super man hardstikke bedankt voor je super nuttige hulp !!:D

Re: spruitstuk ontgrenzen

Geplaatst: 28 sep 2008 21:54
door sjaakvanvoorschoten
:wink: alstu