Pagina 1 van 1

Uitlaatbocht dikte

Geplaatst: 20 okt 2008 17:28
door C. van Klaveren
Geachte Forummers,

Heeft iemand de kennis wat betreft het verschil in dikte van de uitlaat bocht ? T.w 25 en 28 mm.

Nu heb ik een imitatie chrome Brom uitlaat op m`n Tomosje. En de bocht diameter is daar 25mm van. In weze ben ik tevreden met het resultaat. Doch ik vraag mij af, zou er geen verbetering te behalen zijn als ik die bocht vervang voor een iets dikkere.
Natuurlijk kan iemand zeggen wat maakt dat uit, doch berekening geeft aan dat het toch 25 % scheelt.

Wie heeft die ervaring ?

Bij voorbaat dank voor de informatie.

Re: Uitlaatbocht dikte

Geplaatst: 21 okt 2008 17:54
door henk kasten
Ik zou zeggen probeer het gewoon, 28mm voorbochten zijn los te koop. Ik denk dat een dergelijke aanpassing zal leiden tot een stijging van het vermogen in het midden- en hogere toerenbereik, en een daling onderin, aangezien de weerstand van de uitlaat zal afnemen.

Re: Uitlaatbocht dikte

Geplaatst: 21 okt 2008 21:34
door C. van Klaveren
Waarde H.K.

Ik vermoed ook dat een dergelijke verandering zal leiden tot een stijging van het vermogen in het midden- en hogere toerenbereik, en een daling onderin. Maar ik zeg ook, proberen [Heb al een jaar een mal in de kelder liggen om een zelf te buigen pijp in de juiste hoek op de reeds gemaakte flens te lassen] Het probleem was steeds, Een buigblok van 28mm is niet zo makkelijk te verkrijgen (En het had ook nog geen haast)
Maar ik besluit er nu maar een te kopen van de week. Het zal even 2 weken duren voor er tijd is om `m te testen.
Eerst moet de HD-kop getest worden. (En daar zit nog een andere test voor)
Maar het komt.

Met dank voor de informatie verblijf ik met vriendelijke groet.

Re: Uitlaatbocht dikte

Geplaatst: 21 okt 2008 21:49
door PimW
Buigblok?

Ik weet wel dat wij op de zaak buigtangen hebben van 28mm dik. Dat is dan wel voor koperenpijp, staal of ijzer zul je er niet zogauw mee kunnen buigen :P

Re: Uitlaatbocht dikte

Geplaatst: 21 okt 2008 22:15
door C. van Klaveren
Waarde H.K.

Ik geef toe dat het iets verwarend is. Ik noem een artikel waar ik koperen pijp mee kan\moet buigen ook een buigijzer. Maar als het ijzeren pijp gaat worden noem ik het een buigblok. Simpel om de reden dat het (natuurlijk) zwaarder uit gevoerd is. En als je met dikwandige pijp te maken krijgt was het helemaal niet te doen op de hand. Dan gebruikte ik een hydraulisch buigblok.
Maar to the point: Zo`n 28mm buigblok willen ze nog wel eens hebben bij een CV bedrijf.

Bij deze en tot genoegen geinformeerd,