Pagina 1 van 1

Standaard cilinder outlay

Geplaatst: 20 okt 2008 18:55
door C. van Klaveren
Geachte Forummers
In het kader van mijn vergelijking van de diverse cilinders en mijn vraag daarover in sept. heb ik, bij gebrek aan, de standaard cilinder op papier gezet.

Afbeelding

Nu kan je, als je je daar toe geroepen voelt (of geen geld hebt), kijkend naar de lay-out van de snelle cilinders, je poorten wat aanpassen.
Tip: Plak wat papieren plakband langs de poorten in je cilinder. Zet daar een streepje op tot waar je wilt vijlen of slijpen en je hebt een vast punt om naar toe te werken.

Tot genoegen geïnformeerd.

Misschien moet dit op een Faq-site geplaatst worden, maar dat is aan de Moderators.

(Op een andere plaats heb ik de layout van de Airsal 50cc gevonden.) [Als ook van een 65cc]

Re: Standaard cilinder outlay

Geplaatst: 20 okt 2008 19:04
door Mc. Sim
Als je die poortmappen naar mij wilt pb'en met misschien een stukje tekst en uitleg zal ik hem in de FAQ zetten. Dit kun je natuurlijk ook zelf doen als je wilt.

Re: Standaard cilinder outlay

Geplaatst: 20 okt 2008 19:40
door PimW
Een tip over het bewerken van poorten:

Wanneer je bedacht hebt hoe en wat voor je poorten kun je dat in ekenen op je poortmap (beter op een copietje ervan).
Je wilt bijvoorbeeld de uitlaat 1mm hoger en wat breder met een iets andere vorm dan standaard. Die teken je over de poortmap en snijd hem daarna uit met een scherp mesje. Wat je nu overhoud is een poortmap met een uitgesneden poortvorm. Leg deze terug in de cilinder en zet hem met een stukje tape vast zodat hij niet kan draaien. Nu pak je een zwarte viltstift (Edding oid) en gaat over dit malletje. Als het goed is heb nu nu vrij precies op de cilinderwand afgetekend wat je weg moet halen. :)

Het kan overigens geen kwaad zo nu en dan een poortmap te maken om je voortgang te controleren.

De manier van de heer Klaveren is opzich niet verkeerd maar tape gaat rafelen als je erlangs vijlt op freest en lijkt mij onnauwkeuriger. Na een tijdje werken zie je bijvoorbeeld het streepje niet meer.